Skip to main content

Ik las een artikel in een nieuwsbrief van How to Geek over 'Port Out Scams', getiteld: 'Criminals Can Steal Your Phone Number. Here's How to Stop Them'.

Zie: https://www.howtogeek.com/358352/criminals-can-steal-your-phone-number-heres-how-to-stop-them/?utm_medium=newsletter&utm_campaign=HTG-202311261700&utm_source=HTG-NL&user=cGplLmViYnZAeHM0YWxsLm5s

Daarin staat de vraag of mijn provider mijn account kan beveiligen tegen deze port put scams.
Is bekend of KPN dat kan/doet?

Hi @PJE1, goede vraag!

Als je binnen Nederland gebruik wil maken van nummerbehoud, oftewel uitporteren naar een andere provider, dan wordt er na het indienen van jouw verzoek een controle sms verstuurd naar het betreffende nummer. Pas als jij de instructies uit die sms op hebt gevolgd, wordt het porteerverzoek goedgekeurd. 

Ontvang je zo'n sms maar heb je zelf niet een verzoek ingediend, dan is het voldoende om niets met die sms te doen, en je kan voor de volledigheid nog even contact zoeken met je provider om aan te geven dat er een nummerbehoud verzoek in is gediend voor je nummer terwijl jij dat niet hebt gedaan. Als dit gebeurt, hoeft dat niet altijd kwade wil te zijn natuurlijk, er zijn ook mensen die een typefoutje maken bij het invullen van hun eigen mobiele nummer. Ook daarom is het goed dat we deze extra controle in hebben gebouwd 🙂


Beste Maja,

Geruststellend, gelukkig. Heldere uitleg. Hartelijk bedankt voor je antwoord!


Fijn dat ik je gerust heb weten te stellen, graag gedaan!