Skip to main content

Sinds kort bel ik prepaid met een (oude) Iphone 6, waarmee ik kan bellen en gebeld worden over mijn eigen WiFi toegangspunt.

Want ik wilde (mobiel) bellen zonder dat dit van mijn Prepaid tegoed afgaat.

Dan kom ik tot de ontdekking dat ik geen SMS kan verzenden vanwege geen MMS ingeschakeld.

Als ik een SMS wil versturen krijg ik een melding dat het versturen niet lukt vanwege ‘MMS niet ingeschakeld’.

In het forum vond ik toen ‘hier’ het onderwerp waarmee ik de oplossing (deels) heb gevonden.

Maar nog steeds kon ik nog geen SMS versturen, ondanks de instellingen zoals beschreven.

Tijdens het nalopen van de instellingen zag ik dat ‘4G’ was ingeschakeld, dat zou allerlei voordelen hebben zoals duidelijker geluid e.d …

Toen heb ik ‘4G’ uitgeschakeld en ineens wordt mijn SMS wel verstuurd, hoe kan dit?

@kpnusrnl Welkom op het forum. 

Wat irritant dat het niet lukt om sms’jes te versturen als 4G aan staat. 

In dit topic, over het instellen van MMS voor iPhone zou wellicht het antwoord kunnen staan. Het lijkt er in dit geval op dat het een instellingen in het toestel is. 


@Rutger_ , dank voor het welkom.

Als je de cursor in mijn onderwerp op de toegevoegde link had gezet, kon je zien dat daar dezelfde verwijzing onder zit als die jij nu hebt toegevoegd.

A.d.h.v de aanwijzingen op die pagina heb ik mijn Ipad 6 ingesteld, en dat werkt perfect zolang 4G niet is uitgeschakeld.

Op mijn vorige telefoon Nokia N73 kon ik zien dat, zelfs toen de nieuwere verbindingssnelheden in de lucht kwamen, het enige beschikbare netwerk voor mij 3G bleek, heeft het daar soms mee te maken??


@kpnusrnl Excuus, verwijzen naar een topic dat je al gevonden had is natuurlijk weinig zinvol. Ik had hier even overheen gelezen! 

Het vreemde is dat er voor het versturen van een sms geen data verbinding nodig is. Voor het versturen van "iMessage" van Apple is dan weer wel data verbinding nodig. 

Vandaar dat ik ook vermoed dat het in een instellingen van het toestel zit. Je hebt het schuifje "Stuur als sms" dus niet meer op groen staan? 


@Rutger_, jawel hoor.

Ik heb alle instellingen exact overgenomen zoals die zijn beschreven in de handleiding waar de link naartoe verwijst.

Een SMS kan je ook alleen versturen als ‘onderwerp’ is uitgeschakeld, dat heb ik getest.

Om een SMS te kunnen versturen moet ook ‘iMessage als SMS versturen’ zijn ingeschakeld, anders kan je het schuifje ‘SMS’ niet in/uitschakelen.

En het zijn SMS-berichten, want de tekstballonnen zijn groen.

In een ander artikel heb ik gelezen dat ‘3G’ eruit gaat, in dat geval als er niets anders mogelijk is valt het netwerk terug naar ‘1G’.


@kpnusrnl Heel vreemd, ik gebruik zelf ook een iPhone en als ik mijn data volledig uitschakel kan ik nog wel een sms versturen en bellen. 

Bij mij zijn dan inderdaad de tekstballonnen ook groen van kleur. Ik durf op dit moment niet te zeggen waar het nog aan kan liggen dat het niet lukt. 

Ik zou dan eigenlijk ook willen adviseren even langs een KPN Winkel te gaan om daar de instellingen door te lopen. 

Het klopt overigens dat 3G er op termijn uit gaat. Op deze pagina kun je ook controleren of je toestel geschikt voor 4G.


Sinds kort bel ik prepaid met een (oude) Iphone 6, waarmee ik kan bellen en gebeld worden over mijn eigen WiFi toegangspunt.

Want ik wilde (mobiel) bellen zonder dat dit van mijn Prepaid tegoed afgaat.

Apart. Prepaid ondersteunt VoWifi niet. Bovendien gaat dat gewoon via de mobiele-telefoon-centrale, dus zou het wel van het tegoed af gaan. Dat gaat met VoWifi bij abonnementen namelijk wel.

Ik denk dat je via WHATSAPP BELT. Dat gaat alleen via Wifi. Nadeel is dat je alleen anderen kan bellen die Whatsapp hebben. 

Een SMS gaat uitsluitend via het netwerk 2G/3G/4G, niet via wifi bij prepaid.

Je kunt dus een SMS versturen indien je voldoende beltegoed op je nummer hebt staan.

Je kunt WEL een tekstbericht via Whatsapp versturen; naar anderen met Whatsapp. Dat gaat gewoon buiten de aansluiting om via wifi en de Whatsapp servers (waar je mobiele nummer alleen de gebruikersnaam is). Whatsapp staat geheel los van kpn.


@PeterG, ik denk dat je fout zit m.b.t WhatsApp. Ios geeft WhatsApp berichten weer in een grijze tekstballon. Vanaf het begin gaf ik al aan dat de tekstballonnen groen zijn.

Prepaid kan ik op de Iphone gewoon KPNWiFiCall inschakelen en gebruiken, SMS werkt niet als 4G is ingeschakeld.

Dus, of ik begrijp je niet goed, of wat jij schrijft is niet juist.


@Rutger_ , als mijn toestel 4G niet zou ondersteunen … waarom is het dan wel beschikbaar in mijn Iphone 6? Ingeschakeld kan ik wel gewoon bellen, maar SMS lukt niet als 4G is ingeschakeld. In een eerdere reactie gaf ik al aan dat KPN WifiCall op het toestel is ingeschakeld. Ik ben dus erg benieuwd wat het probleem veroorzaakt.


het enige beschikbare netwerk voor mij 3G bleek, heeft het daar soms mee te maken??

Heb je misschien nog een oude simkaart (ouder dan 4 jaar) waardoor 4G niet ondersteund wordt? (3G is per april 2022 niet meer in de lucht)

WhatsApp berichten weer in een grijze tekstballon.

Ontvangen berichten zijn (licht)groen. Je eigen berichten grijs.

En het zijn SMS-berichten, want de tekstballonnen zijn groen.

Bij sms is het andersom. Je eigen berichten zijn groen (iig op Android). Ontvanger grijs.

Dan kom ik tot de ontdekking dat ik geen SMS kan verzenden vanwege geen MMS ingeschakeld.

MMS (SMS met foto's) wordt al sinds januari 2019 door geen enkele provider meer ondersteund aangezien men dit tegenwoordig via o.a. Whatsapp kan doen (en andere diensten).

 

Ik kan sms verzenden als mijn telefoon via VoWifi is verbonden. Maar iedereen naar wie ik berichten stuur heeft Whatsapp. Als ik kijk bij verzonden sms is dat al weken geleden.

Moet erbij zeggen geen Apple-fan te zijn. En geen prepaid-fan/kenner. Wel apart dat je geen sms kan verzenden als je op 4G ingesteld hebt en thuis (kennelijk met prepaid) ook VoWifi hebt.

Toen heb ik ‘4G’ uitgeschakeld en ineens wordt mijn SMS wel verstuurd, hoe kan dit?

Kan je niet ‘ergens’ instellen dan sms dan juist wel via 4G verzonden moet worden?

 

Kun je wel sms ontvangen met 4G ( / VoWifi) ingeschakeld ??


@PeterG, geen idee. De sim heb ik gebruikt in een Nokia N73, waar eerder een sim met KPN abbo in zat. In de instellingen van de Nokia heb ik wel iets van MMS zien staan. Ruim een jaar geleden heb ik een andere sim met hetzelfde nummer gekregen omdat de vorige sim allerlei problemen ging vertonen bij het gebruik in allerlei verschillende telefoon toestellen.


MMS bestaat niet meer, dus het lijkt me sterk als dat het is.

Een Nokia N73 zeg je? Ik neem aan het oude model?

Dan is het zéker een heel oude simkaart en wordt het zaak die te vervangen natuurlijk.

En de iPhone 6 is ook al een oud beestje.


MMS bestaat niet meer, dus het lijkt me sterk als dat het is.

Een Nokia N73 zeg je? Ik neem aan het oude model?

Dan is het zéker een heel oude simkaart en wordt het zaak die te vervangen natuurlijk.

En de iPhone 6 is ook al een oud beestje.

Klopt, het is de Nokia N73, music edition.

Het toestel heb ik indertijd van mijn toenmalige werkgever overgenomen in 2009, er is vervolgens een prepaid SIM in gekomen.

Zoals ik eerder ook al heb vermeld, kreeg ik van KPN nog niet zolang geleden een nieuwe SIM (met hetzelfde nummer) omdat de oude SIM vreemde kuren ging vertonen.

De Iphone 6 is 7 jaar maar werkt nog goed met dezelfde SIM (ondanks vertragende software).


maar werkt nog goed

Niet helemaal goed….