Skip to main content

Ik kom van Telfort. Ik heb een nieuw simkaartje aangevraagd via Mijn KPN. Die heb ik ontvangen, en daarna ook nog enkele gesprekken gevoerd. Alles werkte goed.

Afgelopen maandag had ik ineens het symbooltje “HD” in mijn scherm staan. Vandaag kom ik erachter dat ik niemand kan bellen. Elke keer als ik iemand bel krijg ik te horen “dit nummer is niet in gebruik”. Volgens mij kan ik niet bellen vanaf het moment dat dat symbooltje in mijn scherm staat. Mensen kunnen mij wel gewoon zonder problemen bellen.

Ik ben gaan googelen en dat HD symbooltje heeft dus iets met VoLTE te maken. Ik ben gaan zoeken in mijn telefooninstellingen, daar staat bijvoorbeeld “enhanced 4g LTE mode” . Uit of aanzetten maakt geen verschil, ik kan nog steeds niemand bellen. Ik heb de telefoon ook eens op 3G gezet, dat helpt ook niet.

En als laatste nog iets geks, weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar de MijnKPN app werkt prima als ik ben verbonden met wifi. Als ik een 4G verbinding heb krijg ik altijd de melding “er kan geen verbinding gemaakt worden….. #0020.”

Dus wat moet ik nu doen om weer iemand te kunnen bellen?

 

Beste @wbonten, welkom! Wat een gek probleem! Ik weet niet meteen waar het aan kan liggen. Wil je je toestel eens uit en weer aan zetten? Kan je in je forumprofiel onder ‘persoonlijke opmerkingen’ eens het simkaartnummer plaatsen? Deze controleer ik dan voor de zekerheid. Je hebt geprobeerd om meerdere nummers te bellen? 


Simkaartnummer toegevoegd. Maar ik zie dat het niet helemaal klopt wat ik hierboven heb geschreven. Ik heb net ontdekt dat als ik een normaal 10-cijferig telefoonnummer intyp dat ik dan meteen krijg te horen “dit nummer is niet in gebruik”. Maar als ik +31 ervoor zet (en de 1e 0 weg laat) dan werkt het goed. Dat is geen groot probleem, want ik weet dat nu. Maar als er een mogelijkheid is dat ik toch een normaal 10-cijferig nummer kan intypen zou dat fijn zijn :slight_smile:


Dat is gek! Maar wel goed dat je daar al achter gekomen bent. Kan je je simkaart eens in een ander toestel plaatsen? Ik heb namelijk het idee dat dit toch een instelling in het toestel is en ben daarom dus benieuwd of je in een ander toestel wel gewoon 10 cijfers kunt bellen. 


Heel gek inderdaad. Ik weet zeker dat ik, met de nieuwe simkaart, naar 1233 heb gebeld om de voicemail te testen. Werkte toen prima. En nu “dit nummer is niet in gebruik”. Nu moet ik +31612001233 bellen. Met de oude Telfort simkaart heb ik nooit problemen gehad. Het was ook gek dat dat HD symbool pas een aantal dagen nadat ik de nieuwe simkaart had, pas in beeld kwam. 

Ik heb nu even geen andere telefoon bij de hand, ik doe vanavond een reset naar fabrieksinstellingen. Helpt dat niet dan doe ik morgen een andere telefoon lenen.


Top, hou je me op de hoogte? Ik ben benieuwd!


Heb je het nog kunnen proberen? Ik hoop dat alles inmiddels weer naar behoren werkt 🙂.


Sorry voor de late reactie. Ik heb inmiddels een factory reset gedaan. Heeft niks geholpen. Maar het probleem wordt erger, inmiddels heb ik ook moeite met nummers te bellen als ik er +31 voorzet. Het lijkt wel alsof ik steeds minder nummers kan bellen. Gelukkig bel ik steeds meer via Whatsapp. Maar ik heb nog geen andere telefoon geleend. Zal ik een van deze dagen even doen.


Geen probleem hoor! Laat inderdaad je bevindingen met een andere telefoon even weten. Ik ben nog wel even benieuwd of je dit probleem ervaart op alle locaties of dat jij zelf altijd op één bepaalde locatie bent als je hier tegenaan loopt.


Ik heb dit op alle locaties. Ik kreeg vanmiddag Android 10 binnen, geen verschil. Net het simkaartje in een oude Galaxy S6 gestopt, geen verschil. Dus het ligt niet aan de telefoon. 


Hmm dan denk ik dat ik het toch eens uit ga laten zoeken door onze technische dienst. Wil jij als laatste check nog eens kijken of je misschien ‘vaste nummers’ aan hebt staan? Als je via ‘instellingen’ naar ‘bellen’ gaat, dan krijg je de opties ‘vaste nummers’. Dat houdt in dat je alleen naar bepaalde nummers kunt bellen. Wil je controleren of dat uitgeschakeld staat?


Ik kan die instelling niet vinden. Bij Android of bij Mijn KPN? In beide gevallen kan ik het niet vinden. Maar dat is het ook niet, want ik kan zowel naar mobiele nummers als ook naar vaste nummers niet bellen.

 

Nog even iets anders, ik ga volgende week naar het buitenland. Ik kan daar eigenlijk geen instellingen voor vinden bij Mijn KPN. Is het aanzetten van Roaming op mijn toestel voldoende?


KPN heeft een handige site die je kan helpen bij de instellingen van je mobiel zie Toestelhulp 


Ja, het gaat niet om echte vaste nummers, maar het heet ‘vaste nummers’, omdat jij die dan als ‘vast’ instelt. Welk toestel heb je? Waar ga je heen? Op kpn.com/buitenland zie je alle informatie die je nodig hebt. 


Ik was er eigenlijk van overtuigd dat het aan de simkaart lag, daarom ben ik vanmorgen naar een KPN winkel gereden voor een nieuwe. Mijn simkaart getest in een telefoon van de KPN winkel, werkt niet. Nieuwe simkaart voor mijn telefoon geactiveerd…. werkt ook niet.

Heel erg vreemd. Dus het ligt niet aan de telefoon en ook niet aan de simkaart.

Alle instellingen stonden goed, account was actief. Maar toch kan ik niet bellen. Het ligt dus op een of andere manier aan mijn account/abonnement. De medewerker heeft het doorgezet naar de technische dienst. Binnen enkele dagen word ik gebeld.


Top! Wil je hier ook nog even laten weten wat daaruit komt? Ik ben heel benieuwd!


Zal ik doen!


Ik ben gebeld door KPN, helaas heb ik blijkbaar 2x een gesprek gemist. Terwijl ik gewoon thuis was, en in de buurt van de telefoon. Dus het lijkt erop alsof het ontvangen van gesprekken nu ook niet goed meer gaat.

Kun je wellicht aan de technische dienst doorgeven dat ze het beste per e-mail / Whatsapp contact op kunnen nemen? Of hen misschien informeren dat het nu ook bij het ontvangen van gesprekken is. Op dit moment is het probleem in ieder geval nog niet opgelost, ik kan niet bellen.

Ik heb mijn profiel aangevuld met het nieuwe simkaartnummer en mijn e-mailadres.


Hé, wat vreemd.. Ik heb jouw bevindingen doorgestuurd naar de collega die geprobeerd heeft jou te bellen. Voor zover ik kan zien, gaat deze er vandaag weer mee aan de slag. Hou je me op de hoogte?


Ik was vandaag in Duitsland. Op een gegeven moment had ik een paar gemiste oproepen, en daarna een SMSje van KPN Mobiel TD van Alex, dat het vermoedelijk zou zijn opgelost. Dus ik daar meteen geprobeerd te bellen, en dat werkte! Op dit moment ben ik thuis, en ook hier kan ik nu gewoon bellen. Dus het lijkt te zijn opgelost! Bedank Alex maar van mij. En jullie ook bedankt voor de hulp! Mocht ik nog problemen hebben meld ik me weer :relaxed: (wat het nu is geweest… geen idee).


Wat goed om dit te lezen! Heel vreemd, maar fijn dat het weer werkt 😉. Mochten we nog iets voor je kunnen doen, weet je ons te vinden. 


Ik ben er weer, met een ander probleem. Of wellicht heeft het nog steeds met bovenstaand probleem te maken.

Het bovenstaande probleem is opgelost, ik kan gewoon bellen en worden gebeld. Alleen op het moment dat mij iemand belt is het vaak, niet altijd, helemaal stil aan de kant van diegene die mij belt (die hoort dus niks overgaan). Dus diegene hoort dan soms 10/15 seconden ofzo helemaal niks, totdat ik opneem of totdat de voicemail komt. 

Vaak is het dan zo dat ze al hebben opgehangen of een 2e poging doen. Zouden jullie dat ook nog kunnen oplossen? Bedankt!


Ha @wbonten, welkom terug! Dat is zeker vreemd! Je hebt dit met meerdere mensen die jou bellen? Heb je de mogelijkheid om jouw simkaart toch eens wat langer, bijvoorbeeld een dag of twee, in een ander (oud?) toestel te plaatsen? Om te testen of je het dan nog steeds ervaart?


Hoi Marcia,

Je hebt me heel netjes geholpen op het forum! Waarvoor dank.

Alleen hoop ik dat je begrijpt dat ik niet meer ga testen. Genoeg getest. Er zijn 3 simkaarten geprobeerd (1e van telfort werkte, 2e niet, 3e in KPN winkel ook niet), en 3 mobiele telefoons (Mi A2 Lite, Galaxy S6, iPhone van KPN medewerker). En ik ben er in ieder geval van overtuigd dat dit probleem dezelfde oorzaak heeft als het eerdere probleem, dus een probleem van mijn account/abonnement/profiel. En het probleem is ontstaan bij de activatie van de 2e simkaart.

Dus ik hoop dat de TD misschien nog eens naar dit probleem wil kijken. Bedankt!


Dat begrijp ik zeker. Niettemin moet ik wel helder krijgen wat het probleem is, voordat ik het naar onze technische dienst doorzet. Ik begrijp dat je problemen ervaart met elke simkaart en in elk toestel. Het probleem is dat bellers geen geluid horen als ze jou bellen. Ik begrijp dat dit om meerdere bellers gaat, maar dat dit niet altijd het geval is? En jij bent op dat moment op één bepaalde locatie of maakt dat niet uit? Jij hebt ook geen doorschakeling op je toestel staan?


Inderdaad, als mensen mij bellen dan is het, nadat ze het nummer hebben ingetoetst en op bellen hebben gedrukt, 10-15 seconden stil (ze horen dus niks overgaan) totdat ik of de voicemail opneem. Maar het is inderdaad niet altijd. Soms gaat het wel gewoon goed. Waar ik ben maakt niet uit. Ik heb geen doorschakeling ingeschakeld.