Skip to main content

Ik wil hierbij een klacht indienen. Ik heb 1,5 maand geleden contact gehad met KPN inzake het verlengen van mijn abonnement. Ik zag dat 5G uitrolde en wilde dit, voor de toekomst, proberen indien mijn abonnement niet te veel zou wijzigen. Ik betaalde voorheen €31,99 per maand dus mijn uitgangspunt was voor het verlengen dat het rond dit bedrag zou blijven. De mevrouw in kwestie heeft mij hier telefonisch doorheen geleid en zij beloofde mij een maandelijks bedrag van €33,99 en mijn abonnement werd verlengd. Echter bleek op mijn eerste factuur een bedrag van €41,49 in rekening werd gebracht omdat ik geen KPN compleet had. Het lijkt mij toch meer dan logisch dat een medewerker van KPN kan inzien of een klant KPN Compleet thuis heeft. Dit komt er op neer dat de medewerker in kwestie mij verkeerd voorgelicht heeft. .

Ook wilde ik mijn abonnement qua internet zo houden zoals ik dit voorheen had. De medewerker bevestigde dit telefonisch, nee meneer hier wijzigt niks voor u. Ik heb zelfs mijn abonnement verlengd met onbeperkt MB's omdat dit binnen mijn budget zou vallen. Echter toen ik op Schiphol via Netflix aan het streamen was en ook via mijn laptop aan het internetten was kreeg ik een melding dat ik de 20GB (FUP) had overschreden. Vervelend dat dit mij niet genoemd is tijdens het verlengen, anders had ik dit zeker niet gedaan. 

Nu wilde ik het verlengen van mijn abonnement annuleren omdat ik het op twee punten niet eens ben met mijn verlenging, en op twee punten is niet nagekomen door wat de medewerker telefonisch beloofd had. Maar telefonisch werd mij doodleuk verteld dat de 14 dagen opzeg termijn verstreken waren en dat mijn oude abonnement niet kon worden terug gezet. Natuurlijk kom je er niet binnen 14 dagen achter dat het bedrag niet klopt gezien pas na circa 30 dagen de eerste factuur binnen komt. Hierna kwam ik er, vanzelfsprekend pas achter. De medewerker aan de telefoon vertelde mij doodleuk indien ik mijn abonnement vroegtijdig op wilde zeggen ik hier een afkoopsom over moest betalen. Ik had echt het gevoel dat ik niet serieus genomen werd. 

Ik ben al circa 15 jaar abonnee bij de KPN, altijd tevreden geweest. Maar indien dit niet op een nette manier opgelost wordt wil ik per direct weg.  

Hallo Vsteegman, 

Wat vervelend om te lezen dat je een klacht hebt. Ik betreur het dat je niet tevreden bent over het abonnement waarmee je verlengd hebt. 

Wanneer je bij ons meerdere diensten combineert, kan je in aanmerking komen voor KPN Compleet/ KPN Hussel korting. Van belang is dat er dan zowel KPN diensten thuis als één of meer mobiele aansluitingen zijn. Ik begrijp van jou dat dat niet het geval is, en begrijp dat jou dit tijdens een verkoopgesprek niet duidelijk is geworden. 

Bij het verkoopgesprek ben ik uiteraard niet aanwezig geweest, ik weet daardoor niet wat er wel/niet gezegd/gevraagd is. Om discussie over dergelijke zaken te voorkomen, bevestigen wij altijd hetgeen mondeling is besproken in een schriftelijk contract en bestelbevestiging. Deze ontvang je per mail en kan je bekijken via deze pagina. Bij het contract en om in aanmerking te komen voor Compleet/Hussel kortingen, horen uiteraard voorwaarden. Daar wordt ook naar verwezen. De schriftelijke bevestiging is altijd leidend ten opzichte van een mondelinge toelichting. Ik zal dus op de schriftelijke bevestiging terug moeten vallen. 

Het klopt dat er een zichttermijn van 14 kalenderdagen geldt, zo is dat wettelijk geregeld. Je hebt dus 14 dagen de tijd om te kijken of wat er mondeling besproken is overeenkomt met wat er schriftelijk is bevestigd. Na deze 14 dagen is het contract definitief en niet meer terug te draaien. Je hebt dan immers ruim de tijd gehad om je bevestiging en contract te lezen en te controleren. Is er volgens jou een verschil tussen wat er bevestigd is en wat er vervolgens gefactureerd wordt, dan mag je dat uiteraard gerust aangeven, zodat we dit nader kunnen bekijken. Een verschil tussen wat er mondeling besproken is en wat er in het toegezonden contract staat, kan je na het verstrijken van de zichttermijn van 14 dagen niet meer aangeven. 

In je reactie geef je aan dat je werd geconfronteerd met een FUP (Fair Use Policy). Dat komt mij vreemd voor. De meeste mobiele abonnementen hebben een databundel van een bepaalde grootte. Na verbruiken van deze bundel, wordt de snelheid van mobiel internet verlaagd. Via MijnKPN en via sms houden we je op de hoogte hoeveel van de bundel verbruikt is. Een uitzondering is het Hussel Unlimited abonnement, dit type abonnement heeft binnen Nederland onbeperkt mobiel internet, waarbij wel een daglimiet geldt van 5 Gb. Na het verbruiken van deze daglimiet kan je desgewenst gratis en zo vaak als je wilt 1 Gb extra aanvragen. Hussel abonnementen met een FUP hebben wij niet, dus een bericht dat je een FUP van 20 Gb zou hebben overschreden, komt mij niet bekend voor en ik betwijfel ten zeerste of dit bericht dan van KPN afkomstig is. 

Al hoewel ik je helaas niet het antwoord en de uitkomst kan geven waar je op hoopt, hoop ik je op deze manier wel wat toelichting te hebben gegeven. 


Sluit dit topic maar aub.


Reageer