Skip to main content
Antwoord

Klacht over dataroaming buiten EU

• September 7, 2025
  • 4 reacties
  • 85 keer bekeken

Ik wil bij deze van de gelegenheid gebruik maken om een klacht in te dienen over de schofterige service van KPN buiten de EU. Bij de landing verbruikt mijn telefoon 24mb bij het maken van een connectie met een zendmast. Nog binnen een minuut ben je zo 60,- euro kwijt. Niet alleen is het een belachelijk hoog bedrag voor slechts 24mb, het gebeurt zonder waarschuwing. Ik heb geen gebruikelijke sms gehad met uitleg dat er exorbitant hoge kosten in rekening worden gebracht bij het verbinden van je telefoon. Ik snap dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is om dataroaming uit te zetten, maar dit voelt als makkelijk cashen op trouwe klanten die slecht zijn ingelicht. Hoe zouden jullie mij kunnen helpen? Ik heb helemaal niets gehad aan die 24mb en ik zou dolgraag mijn geld terugzien. Als dat niet mogelijk is switch ik per direct van provider. 

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Gezien de vele boze reacties op dit forum over dit onderwerp komt dit blijkbaar veelvuldig voor. Het lijkt me dat KPN zich bewust is van dit probleem. Waarom staat de limiet dan niet standaard op 0,-?

Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één klant is die blij verast is dat ze per ongeluk 24mb voor 60,- hebben kunnen gebruiken.

Het is natuurlijk een makkelijke manier om aan extra inkomsten te komen over de rug van trouwe klanten. Het zal bij andere providers niet anders zijn, maar dat zou KPN er niet van hoeven weerhouden het goede voorbeeld te geven.

Hoi ​@HesselStuut 

Dit onderwerp is onlangs nog uitgebreid besproken in het consumenten programma “Meldpunt” van Omroep MAX, waar eveneens een klant van KPN daar haar beklag over deed.

Omroep MAX heeft toen aan KPN gevraagd, of het niet gewoon mogelijk is om “bescherming aan” standaard te activeren op alle abonnementen, zodat met beschermd is tegen deze hoge kosten buiten de EU.

Daarop heeft KPN vervolgens geantwoord, dat voorlopig nog niet te gaan doen.
Ze geven de klanten namelijk al de mogelijkheid om dit uit te zetten, door “bescherming aan” te sms'en naar 1266, en vinden het daarom nog niet nodig om dit standaard te gaan uitvoeren.

Dus voorlopig zal KPN jouw suggestie nog niet gaan uitvoeren.
Wel kan ik je zeggen, dat bij alle Nederlandse providers de grens is ingesteld op 60,50 euro voor gebruik buiten de EU.

De volgende providers hebben wel standaard gebruik buiten de EU uitstaan:

• Simpel (staat standaard UIT, kun je zelf aanzetten als je dat zou willen)
  • Youfone (staat standaard UIT, je kunt alleen internetten met buitenlandbundel)
  • HollandsNieuwe (valt binnen je tegoed, totdat deze op is. Je kunt dit handmatig aanvullen)

Bij de volgende providers kun je het wel zelf uitzetten:

• BEN (staat standaard AAN tot 60,50 euro, maar kun je binnen Mijn Ben wel uitzetten)
  • Simyo (staat standaard AAN tot 60,50 euro, en kun je uitzetten in Mijn Simyo)

4 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 7, 2025

Wat jammer dat het je is overkomen.

Dit gebeurt op veerboot, ook binnen de EU. Aan de randen van de EU, vooral Kos Griekenland met het Turkse netwerk. In het vliegtuig. Op een cruiseboot. Den Helder, kust, via Tampnet.

Om dit een volgende keer te voorkomen sms je de tekst bescherming aan naar 1266. Dan staat het permanent op 0 MB / € 0. Dan was dit een éénmalige kwestie.

Overigens houdt kpn zich aan de EU voorschriften met die 24 MB à € 2,52 per MB.

Hoe zouden jullie mij kunnen helpen? Ik heb helemaal niets gehad aan die 24mb en ik zou dolgraag mijn geld terugzien. Als dat niet mogelijk is switch ik per direct van provider.

Geen enkele provider (...) zal je dit vergoeden. Zij moeten het ook weer afdragen aan het gebruikte netwerk. Let op: er zijn providers waar je het niet op 0 kunt zetten! KPN wel.

En er zijn ook providers waar je buiten de EU helemaal geen internet van hebt. O.a. Simyo en Ben leveren geen internet buiten de EU. Hebben daar ook geen bundels voor.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 7, 2025

Gezien de vele boze reacties op dit forum over dit onderwerp komt dit blijkbaar veelvuldig voor. Het lijkt me dat KPN zich bewust is van dit probleem. Waarom staat de limiet dan niet standaard op 0,-?

Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één klant is die blij verast is dat ze per ongeluk 24mb voor 60,- hebben kunnen gebruiken.

Het is natuurlijk een makkelijke manier om aan extra inkomsten te komen over de rug van trouwe klanten. Het zal bij andere providers niet anders zijn, maar dat zou KPN er niet van hoeven weerhouden het goede voorbeeld te geven.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 7, 2025

Het zou kpn in ieder geval sieren als ze in een mail in het voorjaar wijzen op de Bescherming aan mogelijkheid.

Overigens is 'bescherming aan’ permanent. Dat hoef je niet iedere maand opnieuw te doen.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@HesselStuut 

Dit onderwerp is onlangs nog uitgebreid besproken in het consumenten programma “Meldpunt” van Omroep MAX, waar eveneens een klant van KPN daar haar beklag over deed.

Omroep MAX heeft toen aan KPN gevraagd, of het niet gewoon mogelijk is om “bescherming aan” standaard te activeren op alle abonnementen, zodat met beschermd is tegen deze hoge kosten buiten de EU.

Daarop heeft KPN vervolgens geantwoord, dat voorlopig nog niet te gaan doen.
Ze geven de klanten namelijk al de mogelijkheid om dit uit te zetten, door “bescherming aan” te sms'en naar 1266, en vinden het daarom nog niet nodig om dit standaard te gaan uitvoeren.

Dus voorlopig zal KPN jouw suggestie nog niet gaan uitvoeren.
Wel kan ik je zeggen, dat bij alle Nederlandse providers de grens is ingesteld op 60,50 euro voor gebruik buiten de EU.

De volgende providers hebben wel standaard gebruik buiten de EU uitstaan:

• Simpel (staat standaard UIT, kun je zelf aanzetten als je dat zou willen)
  • Youfone (staat standaard UIT, je kunt alleen internetten met buitenlandbundel)
  • HollandsNieuwe (valt binnen je tegoed, totdat deze op is. Je kunt dit handmatig aanvullen)

Bij de volgende providers kun je het wel zelf uitzetten:

• BEN (staat standaard AAN tot 60,50 euro, maar kun je binnen Mijn Ben wel uitzetten)
  • Simyo (staat standaard AAN tot 60,50 euro, en kun je uitzetten in Mijn Simyo)