Skip to main content

Inmiddels is mij hetzelfde overkomen. Echt WAARDELOOS. Niemand zit hier op te wachten, en verschuilen achter de EU is een beetje makkelijk. Geef gebruikers gewoon een optie in hun account om te voorkomen dat hun telefoon verbinding maakt met deze satelliet verbindingen. Ik heb op de boot geen data nodig. Er is daar meestal WIFI, maar sowieso geniet ik liever van het uitzicht.

 

Een SMSje is natuurlijk niet voldoende. Dan is het sowieso al te laat en is er zeer waarschijnlijk al data verbruikt. Je kan zo’n SMSje ook niet altijd meteen lezen, ik heb soms ook nog andere dingen te doen zoals met de kinderen bezig zijn. Evengoed heb ik bijna meteen toen het SMSje  kreeg al mijn data verbruik stopgezet, en toch loop ik nu tegen 36euro extra kosten aan (voor 3,6 nutteloze MBs), terwijl ik snel gehandeld heb.

 

Een vermelding op een website: het zal wel. denkt u echt dat ik dat allemaal ga lezen ? Als ik alle mitsen en maren moet gaan lezen van providers van diensten, dan heb je daar tegenwoordig een dagtaak aan. Hou op zeg.

 

En nee niet iedereen zit de hele dag op zijn telefoon te kijken, of denkt de hele dag na over hoe zijn data bundels in te stellen. Waar slaat dat op zeg. Ik heb wel andere dingen te doen, b.v. van mijn vakantie genieten, of zoals ik al zei aandacht voor mijn kinderen.

 

Ik verwacht fatsoenlijke service van KPN, daar betaal ik voldoende voor. Jullie zijn denk ik de duurste optie voor unlimited data ? Nou blijkbaar niet zo un;imited als u doet voorkomen. Noem het dan unlimited met uitzonderingen.

 

WAARDELOOS

 

Admin: Eigen topic aangemaakt voor je vraag, afgesplitst van dit topic. 

Het gaat er hier om dat uw telefoon verbinding maakt met het maritieme netwerk, de kosten worden enkel bij KPN gedeclareerd. KPN heeft geen netwerk op zee dus dan is het ook niet mogelijk om een bundel van KPN te gebruiken.

 

Ik begrijp absoluut dat het uiterst vervelend is maar dit is echt zo bij elke provider dus daarin schuilt KPN niet achter concurrenten en dit staat ook los van de EU roaming wetgeving.


Wanneer gaat kpn nu eindelijk een werk maken van het als abonnee zelf kunnen instellen van een dataroaminglimiet of het kunnen blokkeren van datagebruik buiten de EU.

Dit jaar zijn er weer duizenden abonnees die tegen dergelijke kosten oplopen en dat zijn er duizenden te veel.

Persoonlijk vind ik dat kpn de maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft om de abonnee tegen dergelijke excessieve kosten te beschermen.


Dit gaat over de satelliet verbinding, gaat buiten roaming om. En er zit een limiet op van €60,50 wat allemaal te lezen is op de pagina tarieven op kpn.com met een aparte paragraaf over Reizen met het vliegtuig, cruiseschip of de veerboot:

 

Reizen met het vliegtuig, cruiseschip of de veerboot?

De EU regulering geldt niet op zee of in de lucht, bijvoorbeeld op de veerboot, het cruiseschip of in het vliegtuig. Hiervoor geldt een satelliet tarief. Alleen als je je in een land van de EU bevindt geldt de EU regulering.

Voor bellen, sms’en en internetten op de Noordzee via Tampnet geldt een ander nationaal tarief. Zie hiervoor kpn.com/buitenland en zoek op de bestemming ‘Noordzee’.

Bekijk overige tarieven


Dit gaat over de satelliet verbinding, gaat buiten roaming om.

Nee, ook dat is gewoon dataroaming buiten de EU.

 

En er zit een limiet op van €60,50 ...

En die limiet zou mijns inziens dus door de abonnee zelf op €0,- gezet moeten kunnen worden zodat hij/zij beschermd wordt tegen deze kosten.


Dit gaat over de satelliet verbinding, gaat buiten roaming om.

Nee, ook dat is gewoon dataroaming buiten de EU.

Nee dat klopt niet. Laat ik het anders formuleren, het is niet hetzelfde, dit gaat namelijk niet over een regulier mobiel netwerk.


Dit gaat over de satelliet verbinding, gaat buiten roaming om.

Nee, ook dat is gewoon dataroaming buiten de EU.

Nee dat klopt niet.

Jawel hoor, dat klopt wel. Een maritiem netwerk (satelliet) is "gewoon" een netwerk buiten de EU, niets meer en niets minder.


Veel plezier met je welles-nietes. De tarieven en voorwaarden zijn duidelijk te lezen.


Veel plezier met je welles-nietes. De tarieven en voorwaarden zijn duidelijk te lezen.

En in die voorwaarden staat toch dat die netwerken niet onder de EU regulering vallen of niet soms?


Wellicht formuleer ik me verkeerd, excuses daar kan ik niks aan doen dat is een neurologische aandoening. Maar volgens mij hebben we het wel over hetzelfde. ☺️


Wellicht formuleer ik me verkeerd, excuses daar kan ik niks aan doen dat is een neurologische aandoening. Maar volgens mij hebben we het wel over hetzelfde. ☺️

excuses maken is in dit geval nergens voor nodig.🙂 @Maurice85 


En die limiet zou mijns inziens dus door de abonnee zelf op €0,- gezet moeten kunnen worden zodat hij/zij beschermd wordt tegen deze kosten.

 

Ja heel mooi als Kpn daar voor zou kiezen maar tot nu toe is dat niet het geval en misschien wel nooit omdat Kpn zich gewoon aan de (grenzen van de wet houdt qua kosten). Ja, ik weet dat bijv. bij simpel je wel die limiet op 0 kan zetten. Maargoed bij Vodafone valt bijv. Turkije weer onder de “Roam like home”. Zo heeft elke provider wel keuzes en afwegingen gemaakt.

Mijn inziens als je een contract aangaat dien je de algemene voorwaarden en je tariefsvoorwaarden door te nemen die je bij je contract opgestuurd krijgt, daar staat de kwestie van de TS in beschreven.

Jij gaf volgens mij in een ander topic een voorbeeld over tanken en de verantwoordelijkheid daarvan, dan geef ik er ook één; Als jij een bezineauto heb lees je in de gebruiksaanwijzing van je auto dat je daar dus niet diesel in moet gooien. De autofabrikanten en brandstofstations hebben zelfs verschillende grootte tankpistolen gemaakt. Als jij dan alsnog diesel in je bezineauto gooit (of andersom) ben je in mijn optiek zelf verantwoordelijk voor de schade aan je auto en mag je ook nog de getankte diesel afrekenen.

Ook op de Ferries wordt je gewaarschuwd, op de website van de rederijen en ik kreeg bij me online ticket zelfs nog een informatiefolder waar dit behandeld werd per mail.

 

Kortom, een beetje eigen verantwoordelijkheid en voorbereiding is wel op z’n plaats.


Dit gaat over de satelliet verbinding, gaat buiten roaming om.

Nee, ook dat is gewoon dataroaming buiten de EU.

Nee dat klopt niet. Laat ik het anders formuleren, het is niet hetzelfde, dit gaat namelijk niet over een regulier mobiel netwerk.

Jullie hadden al allebei gelijk maar ik zal het toch even uitleggen, ook voor anderen. Het maritieme netwerk bestaat wel uit gewone 2G/3G/4G antennes op zee net zoals op land. Alleen de achterliggende verbinding is satelliet. Je telefoon maakt dus geen verbinding met een satelliet (dat kan hij niet eens) maar met een "normaal"  mobiel netwerk. Dat is ook het hele probleem, je telefoon kan het onderscheid niet maken. 

 

En dat mobiele netwerk is uitgesloten van de roaming regels binnen de EU.

 

 


Jij gaf volgens mij in een ander topic een voorbeeld over tanken en de verantwoordelijkheid daarvan, dan geef ik er ook één; Als jij een bezineauto heb lees je in de gebruiksaanwijzing van je auto dat je daar dus niet diesel in moet gooien. De autofabrikanten en brandstofstations hebben zelfs verschillende grootte tankpistolen gemaakt. Als jij dan alsnog diesel in je bezineauto gooit (of andersom) ben je in mijn optiek zelf verantwoordelijk voor de schade aan je auto en mag je ook nog de getankte diesel afrekenen.

Helemaal mee eens.

Het issue hier is echter dat sinds de introductie van "roam like home" de meeste abonnees dataroaming standaard aan hebben staan. Ook op nieuwe telefoons staat deze instelling standaard aan i.p.v. uit.

Veel mensen hebben geeneens weet van deze instelling en lopen in hun onwetendheid dus onbewust tegen deze kosten aan. Daarbij gaan die kosten ook nog eens zo hard dat je al op €60,50 zit voordat je überhaupt het smsje hebt gelezen.

Dat is waarom ik pleit voor een door de abonnee zelf in te stellen dataroaminglimiet die standaard op €0,- ingesteld wordt. 


Allemaal leuk en aardig, maar:

  • Waarom hebben mijn beide dochters met een Simyo abonnement dit probleem niet ?
  • U zegt dat KPN hier geen invloed op heeft echter is dat klinkklare onzin: ik krijg van KPN de waarschuwing dat ik op een maritiem netwerk zit. Dan lijkt het mij dat KPN mij ook kan afschakelen van dat netwerk als ik dat wil. Of inderdaad de limiet gewoon op nul euro. En Simyo kan het wel. Dat is toch van KPN ? Praten jullie wel met elkaar ?
  • Verder denk ik dat 99.99% van al KPNs klanten hier niet op zit te wachten. Wie wil er nu 10euro per MB betalen ? Een vakantie foto of 2 versturen en je bent 60,50euro verder. Niet geloofwaardig dat de meerderheid van de KPN klanten hier op zit te wachten. Lijkt gewoon op een een goedkoop en sneaky verdienmodel. De vergelijking met een benzine en diesel auto gaat wat mij betreft totaal niet op.
  • Voorwaarden lezen: ik heb wel wat anders te doen dan mitsen en maren uit te pluizen. Ik verwacht van KPN dat het een betrouwbare partner is.

 

Dus de smoezen parade hebben we nu wel gehad, nu de oplossing.


Hoi @Bertusvv, welkom op ons forum!

Ik snap dat dit niet het antwoord is waarop je zat te wachten maar vanuit KPN heb ik hier helaas niet echt een oplossing voor anders dan in het vervolg roaming uit te zetten op de boot en in het vliegtuig.

Ik heb jullie feedback in ieder geval meegenomen maar voor deze situatie verandert dat niets.


U bent volstrekt ongeloofwaardig. Geen enkele inhoudelijke reactie op mijn bericht.

 

U kunt het nakijken: op de heenweg mijn vakantie adres in UK had ik nog een Simyo abonnenement. Op de terugweg was dat inmiddels overgezet naar KPN. Bij Simyo geen extra kosten, bij KPN 36euro. 

 

Zoals eerder gemeld; 99.99% van uw abonnees zit hier NIET op te wachten.

 

Dus: doe iets.

 

Loze berichten stuurt u maar naar iemand die dat wel interesseert.