Skip to main content

Goedendag,

 

Ik ben op vakantie geweest in Australië. Hier ben ik een aantal keer gebeld door een bedrijf (telecom), deze gesprekken heb ik nooit aangenomen. Alsnog krijg ik nu kosten omdat ik gebeld ben? Dit lijkt mij niet de bedoeling, ik kan er ten slotte niks aan doen dat ik gebeld wordt. Ik hoop dat dit rechtgezet kan worden.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten Casper

 

U heeft ook oproepen geweigerd. Ik denk dat da wel geld kost. Uw toestel neemt dan de verbinding in eerste instantie wel aan en verbreekt die dan weer meteen. Denk ik.


Of heb je de voicemail afgeluisterd?


U heeft ook oproepen geweigerd. Ik denk dat da wel geld kost. Uw toestel neemt dan de verbinding in eerste instantie wel aan en verbreekt die dan weer meteen. Denk ik.

Of heb je de voicemail afgeluisterd?

Hallo,

Ik heb geen voicemail afgeluisterd, en kan in de specificatie van de rekening zien dat op alle dagen er kosten zijn gerekend, ook als ik inkomende gesprekken niet heb geweigerd.


Hoi @CasperC  , stond Voicemail aan? Dan is bij weigeren of niet opnemen het gesprek doorgezet naar je voicemail. Dan is er contact geweest met jouw toestel in Australië met kosten tot gevolg.

Je bent in Australië en belt of sms't naar iemand in Nederland of land in de tariefregio 'Supervoordeelland buiten de EU'.

  • Internet: € 2,50 / MB

  • Bellen: € 1,00 / min

  • Gebeld worden: € 0,50 / min

  • Sms versturen: € 0,30 / sms

  • Sms ontvangen: gratis

bron: Internet, bellen en sms'en in het buitenland | KPN


Hallo,

Ik heb geen voicemail afgeluisterd, en kan in de specificatie van de rekening zien dat op alle dagen er kosten zijn gerekend, ook als ik inkomende gesprekken niet heb geweigerd.

Is voicemail wel gedeactiveerd? Anders betaal je de roaming kosten voor bellen van AU naar NL als de beller met jouw voicemail doorverbonden was.


Hoi @CasperC  , stond Voicemail aan? Dan is bij weigeren of niet opnemen het gesprek doorgezet naar je voicemail. Dan is er contact geweest met jouw toestel in Australië met kosten tot gevolg.

Je bent in Australië en belt of sms't naar iemand in Nederland of land in de tariefregio 'Supervoordeelland buiten de EU'.

  • Internet: € 2,50 / MB

  • Bellen: € 1,00 / min

  • Gebeld worden: € 0,50 / min

  • Sms versturen: € 0,30 / sms

  • Sms ontvangen: gratis

bron: Internet, bellen en sms'en in het buitenland | KPN

Ah, bedankt voor je verklaring, dan is dat het, niet aan gedacht dat voicemail blijkbaar als bellen wordt gezien. Helaas de dupe van een hardnekkige aanbieder die mij zelfs 2x per dag zit te bellen (ondanks bel me niet register, zucht..)


Hi @CasperC, fijn dat in ieder geval de oorzaak boven water is. Registreren in het Bel Me Niet register kan soms even duren, ik hoop dat je snel van de ongewenste oproepen af bent. 


Het Bel-me-niet register bestaat sinds 1 juli 2021 niet meer.

Telefoonnummer blokkeren niet meer nodig

Voorheen kon u uw telefoonnummer laten opnemen in het Bel-me-niet Register. Als uw nummer in dit register stond, mocht een bedrijf u niet bellen. Het Bel-me-niet register is nu opgeheven. U hoeft dus niet meer uw telefoonnummer te laten blokkeren. 

Klacht over ongewenste telefonische verkoop

Belt een bedrijf u, terwijl dit niet mag? Dan kunt u dit ongewenste telefoontje melden bij Consuwijzer, een onderdeel van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM kan vervolgens een onderzoek instellen. Bedrijven moeten dan bewijzen dat er toestemming was voor het telefoontje. De ACM kan het bedrijf een boete opleggen.

bron (meer details): https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/ongewenste-telefoontjes-van-bedrijven-en-goede-doelen


Hoi @CasperC  , stond Voicemail aan? Dan is bij weigeren of niet opnemen het gesprek doorgezet naar je voicemail. Dan is er contact geweest met jouw toestel in Australië met kosten tot gevolg.

Je bent in Australië en belt of sms't naar iemand in Nederland of land in de tariefregio 'Supervoordeelland buiten de EU'.

  • Internet: € 2,50 / MB

  • Bellen: € 1,00 / min

  • Gebeld worden: € 0,50 / min

  • Sms versturen: € 0,30 / sms

  • Sms ontvangen: gratis

bron: Internet, bellen en sms'en in het buitenland | KPN

Ah, bedankt voor je verklaring, dan is dat het, niet aan gedacht dat voicemail blijkbaar als bellen wordt gezien. Helaas de dupe van een hardnekkige aanbieder die mij zelfs 2x per dag zit te bellen (ondanks bel me niet register, zucht..)

Voicemail inspreken in het buitenland (ook buiten EU) zou toch echt gratis moeten zijn… Heeeeeeeel vroeger niet, maar al jaren is het gratis. Zie ook hier.

 


Voicemail inspreken in het buitenland (ook buiten EU) zou toch echt gratis moeten zijn… Heeeeeeeel vroeger niet, maar al jaren is het gratis. Zie ook hier.

Dat is voor het geval dat je jouw nummer direct laten doorschakelen naar voicemail, dan krijg je ook geen bellen meer op jouw nummer. Anders betaal je buiten EU 2 keer kosten, NL → Buitenland en Buitenland → NL voor het geval dat je de beller afwijst of niet opneem. Je betaal de kosten voor de beller (hij weet immers niet dat je in buitenland ben)

Kijk hier voor tarieven Tarieven KPN mobiel per juli 2024

 


Dat het alleen geldt voor direct doorschakelen staat nergens genoemd @TDN 

 

Ook hier staat dat het gratis is zonder voorbehoud hoe het ingesteld staat:

 


Hi @TDN,

Ja, ik snap het principe hoe het ‘vroeger’ was. (heb ooit nog het charter van nl.telecom mee helpen schrijven, maar dat is inmiddels helemaal antiek en begraven). 

geeft het volgende stukje:

En een oud persbericht geeft aan dat per 1-7-2010 ontvangen van VM’s in het buitenland gratis zou zijn. (Internet Archive). Vandaar ook in m’n eerdere link het bericht waarbij @Marcia van KPN aangeeft dat het ook daadwerkelijk nog steeds het geval moet zijn dat Voicemails inspreken gratis is.


@GeSp @RobbertV De tekst in Kennisbank kan foutief zijn, wettelijk bindend zijn de gegeven in tariefbladen.


@TDN Je hebt helemaal gelijk, echter staat er niet expliciet in de tariefbladen dat het ontvangen geld kost. 

 


Er is helemaal niets wettelijks aan.

Ook staat dit er in, als ze een fout maken dan mogen ze gewoon terugkomen op wat er in de tarievensheet staat, dus je kan er helemaal niet op vertrouwen dat het klopt:

 


@TDN Je hebt helemaal gelijk, echter staat er niet expliciet in de tariefbladen dat het ontvangen geld kost. 

Het staat wel voor voicemail geldt KPN roaming tarief. Iemand moet toch de kosten van Australië naar Nederland betalen, en de startpost is de bewijs dat KPN deze kosten aan klanten berekend.

@GeSp De disclaimer dient om de fouten te kunnen herstellen. Maar een nieuwe of gewijzigde tariefplan moet de klanten meegedeeld worden een goedgekeurd worden door ACM. Dan zijn de tarief daarin bindend, ook al de gegevens foutief zijn. KPN kan de fouten herstellen maar dan moet deze nieuwe tarief weer goedgekeurd worden door ACM en de klanten mee delen. Indien de wijziging negatief voor de klanten is, kan de klant zonder kosten opzeggen. Tot de wijziging goedgekeurd door ACM een geaccepteerd door klant, geldt nog steeds de geldige tarieven in tariefplan.

 


@TDN Volgens mij ben je in de war met de goedkeuring van tarieven die KPN aan zijn concurrenten mag rekenen voor gebruik van het KPN netwerk, dat is iets wat de ACM doet.

Voor zover ik kan vinden doet de ACM niets met de tarieven die providers aan consumenten rekenen, noch dat ze die zouden moeten goedkeuren, hoogstens grijpen ze in bij exorbitante prijsverhogingen zoals bij sommige energieleveranciers.

Geef anders een bronvermelding waarin dat te lezen is.

 

Het recht om op te zeggen bij een tariefswijziging die negatief uitpakt (buiten inflatiecorrectie of verhoging van overheidstarieven zoals BTW) heeft de klant sowieso al.

 


@TDN Je hebt helemaal gelijk, echter staat er niet expliciet in de tariefbladen dat het ontvangen geld kost. 

Het staat wel voor voicemail geldt KPN roaming tarief. Iemand moet toch de kosten van Australië naar Nederland betalen, en de startpost is de bewijs dat KPN deze kosten aan klanten berekend.

 

 

Er staat, zoals ik het lees, dat voor bellen naar voicemail buiten de EU het buitenlandtarief berekend wordt van het land waarvandaan je belt. Duidelijker zou zijn dat ze een specificatie maken: voicemail ontvangen (ergens op deze wereld) - altijd gratis. 

Je hebt gelijk dat de startpost bewijst dat er kosten zijn gerekend.

Mijn punt is eigenlijk dat het niet klopt. (andere bron en ook bevestiging van KPN). Afgelopen jaar heb ik vrijwel het hele jaar in het buitenland (buiten EU) gezeten, het is een aantal keer fout gegaan met de berekening van kosten voor het inspreken van voicemail (ook een aantal keer gewoon goed → geen kosten), maar deze kosten zijn uiteindelijk gewoon vergoed. 


Reageer