Hallo iedereen! Er is na een tijd onderzoek antwoord. Deze kosten worden veroorzaakt door de klant zelf.
Waar komt het vandaan?
In sommige apps, gericht op kinderen, zit een “spelletje” verstopt waarmee je kans maakt dingen te winnen. Een voorbeeld hiervan is Clash Royale Gems Generator. Dit is een app waarmee je kristallen kan verdienen die in een spel gebruikt kunnen worden als betaalmiddel. In de app wordt je gevraagd te bewijzen dat je geen robot bent door een spelletje te spelen. Je klikt op een grote groene knop “Ik speel mee!” en ziet daarna in het kort te voorwaarden. Ook daaronder staat een mooie grote knop “Ok, ga verder!”. En met die knop ga je akkoord met de 12 euro kosten. Dit staan uiteraard relatief klein in een stuk tekst waar het gemiddelde kind geen zin in heeft.
Waarom midden in de nacht?
De partij die de kosten in rekening brengt maakt geeft de tijden verkeerd door. In hun systeem wordt geen verschil gemaakt tussen AM en PM. Dit betekent dat je op de rekening een tijd van 2:30 ziet staan terwijl de kosten gemaakt zijn om 14:30.
3669 is stichting Het vergeten kind.
Dat klopt. Maar dezelfde code wordt ook gebruikt voor andere diensten. Payinfo.nl laat niet zien welke dienst het precies is geweest. Via Google kom je dan al snel bij stichting het vergeten kind.
Advies.
Mijn advies is simpel. Ga met de kinderen in gesprek. Vraag ze bijvoorbeeld altijd een seintje te geven als ze een nieuwe app downloaden. Als je wilt voorkomen kan je altijd via Payinfo.nl. Of neem contact op met ons de diensten laten blokkeren. Maar overleg ook met je kinderen. Een spelletje downloaden is zo gedaan. Maar de makers daarvan weten dat kinderen makkelijk op een grote groene “Akkoord” knop drukken zonder er bij stil te staan. We hebben wetgeving om consumenten te beschermen, maar daarvan wordt continu de grens opgezicht. Zo moet je nu een kort spelletje spelen in plaats van alleen kans te maken. Dan telt dit niet meer als een loterij maar is het een “skillgame”.
Vergoedingen.
Omdat deze kosten in alle gevallen door de consument zelf veroorzaakt worden kunnen we niet vergoeden. Waar nu al wel een vergoeding is gedaan gaan we die niet terugvragen.
@Speedmaster @Ferry1984 @Enno @Michel. @Symon @Marcel Snoek @Binne Meijer @Sophie de Boer @Thalco @Delange1977 @AMyL @Mark_T @Bart_H @jdendulk @MdeGijsel @Susanne29 @Meganieker @Ik_Hussel @Flekz @Sophie de Boer