Skip to main content

Beste,


Als ik de (concept) nota bekijk schijn ik extra kosten gemaakt te hebben (SMS 3669, €11,20) op 22-12-2020, om 09.25uur (4x in minuut). Ik heb geen gebruik gemaakt van deze SMS dienst en ben er bij mijn vorige provider ook nooit door ‘lastig gevallen'. Ik SMS nooit en zie dit ook niet terug in de SMS historie.

Moet ik dit betalen?

@Michel., @Marcel Snoek en @MdeGijsel kunnen jullie alsnog je profiel invullen? En kan je daarbij ook het nummer noteren waarop de kosten gemaakt zijn? We hebben geen extra voorbeelden meer nodig maar zijn wel bezig om te kijken hoeveel mensen dit probleem hebben gehad. 


Voor mijn gevoel duurt dit onderzoek nu al weken. Misschien goed om een update te geven.


@Bram_ Ook wij hebben met het nummer van onze dochter hetzelfde probleem.

Kosten SMS dienst 3669 bedragen onterecht €12,00. Vier sms-jes  dd 3 feb ‘22 om 03 uur ‘s nachts. 

 


@Michel.@Marcel Snoek en @MdeGijsel kunnen jullie alsnog je profiel invullen? En kan je daarbij ook het nummer noteren waarop de kosten gemaakt zijn? We hebben geen extra voorbeelden meer nodig maar zijn wel bezig om te kijken hoeveel mensen dit probleem hebben gehad. 

Klantnr is toegevoegd, verdere info ga ik niet delen


@Jeroen Ruiter je hebt gelijk. Op de achtergrond is er veel aan de hand. Ik stuur of krijg in principe iedere werkdag een e-mail hierover. Tegelijkertijd is er niet zoveel vooruitgang dat ik beloftes kan maken. Daarom is het hier zo stil ondertussen. 

@jdendulk ik heb de kosten gevonden en deze meegenomen. Zodra ik meer kan vertellen doe ik dat hier.

@Michel. ik heb voor je gekeken. Maar ik zie geen kosten op het nummer dat hoort bij het klantnummer in je profiel. Ik heb voor de zekerheid ook de andere mobiele nummers op hetzelfde adres nagekeken. Daar zie ik ook geen kosten. Wat ik wil aanraden is afwachten of je de kosten ook echt op de volgende factuur ziet staan. Ik verwacht eerlijkgezegd dat je deze kosten nooit op de factuur zult zien staan. Als dit wel zo is zou je dan specifiek het klantnummer dat op die factuur staat willen delen? 


KPN, hier nog een slachtoffer van de sms fraude met nr 3669. Op 24 januari is het 4x 3 euro in dezelfde minuut afgeschreven van mn zoon zn telefoon rekening (midden in de nacht). Hij heeft dit nr nooit per sms geactiveerd. Hij stuurt sowieso geen sms-jes omdat hij niet weet wat smsjes zijn.


Het valt me wel op dat het elke keer gebeurd bij kinderen/jongvolwassenen….


@Bart_H zou je je profiel in willen vullen zodat we je in het onderzoek mee kunnen nemen? @Ferry1984 dit klopt inderdaad. Dit is overigens al aangegeven bij de afdeling die het onderzoekt. 


Hoi,

Nog eentje voor jullie onderzoek. Mijn dochter is ook de dupe geworden van deze oplichterspraktijk. Het profiel is reeds ingevuld. Het tijdstip is 23 januari om 16.47. Ook wederom 4 x binnen een minuut. 

Succes met het onderzoek. Ik hoor van jullie.

Mark


Hier nog een geval. Afgelopen woensdag op 05:32.

Telefoon van mijn zoon; lag dus in bed in slaap en telefoon beneden.

Heb nu alle diensten geblokkeerd - ik wist niet van het bestaan van payinfo.nl; nog dat het mogelijk was om sms'jes te krijgen dat jij moet ongevraagd voor betalen.

Is toch belachelijk; kan KPN niet ontdekken wie de oplichters zijn???

Ik raad iedereen aan om alle betaald sms diensten onmiddellijk via payinfo.nl te blokkeren - zeker voor je kinderen.


Hier ook net ontdekt, zelfde verhaal als alle andere…. Telefoon van mijn dochter op 27-12 4x in 1 minuut een bedrag van 3,- 

Zojuist ook een profiel aangemaakt, ik check nog even of alle gegevens erin staan zodat het geld teruggeboekt kan worden. Op paywise ook meteen alles geblokkeerd.


Hier ook net ontdekt, zelfde verhaal als alle andere…. Telefoon van mijn dochter op 27-12 4x in 1 minuut een bedrag van 3,- 

Zojuist ook een profiel aangemaakt, ik check nog even of alle gegevens erin staan zodat het geld teruggeboekt kan worden. Op paywise ook meteen alles geblokkeerd.

Correctie: Het is payinfo  zie ik nu.


Hallo iedereen! Er is na een tijd onderzoek antwoord. Deze kosten worden veroorzaakt door de klant zelf.

Waar komt het vandaan?
In sommige apps, gericht op kinderen, zit een “spelletje” verstopt waarmee je kans maakt dingen te winnen. Een voorbeeld hiervan is Clash Royale Gems Generator. Dit is een app waarmee je kristallen kan verdienen die in een spel gebruikt kunnen worden als betaalmiddel. In de app wordt je gevraagd te bewijzen dat je geen robot bent door een spelletje te spelen. Je klikt op een grote groene knop “Ik speel mee!” en ziet daarna in het kort te voorwaarden. Ook daaronder staat een mooie grote knop “Ok, ga verder!”. En met die knop ga je akkoord met de 12 euro kosten. Dit staan uiteraard relatief klein in een stuk tekst waar het gemiddelde kind geen zin in heeft. 

Waarom midden in de nacht?
De partij die de kosten in rekening brengt maakt geeft de tijden verkeerd door. In hun systeem wordt geen verschil gemaakt tussen AM en PM. Dit betekent dat je op de rekening een tijd van 2:30 ziet staan terwijl de kosten gemaakt zijn om 14:30.

3669 is stichting Het vergeten kind.
Dat klopt. Maar dezelfde code wordt ook gebruikt voor andere diensten. Payinfo.nl laat niet zien welke dienst het precies is geweest. Via Google kom je dan al snel bij stichting het vergeten kind.

Advies.
Mijn advies is simpel. Ga met de kinderen in gesprek. Vraag ze bijvoorbeeld altijd een seintje te geven als ze een nieuwe app downloaden. Als je wilt voorkomen kan je altijd via Payinfo.nl. Of neem contact op met ons de diensten laten blokkeren. Maar overleg ook met je kinderen. Een spelletje downloaden is zo gedaan. Maar de makers daarvan weten dat kinderen makkelijk op een grote groene “Akkoord” knop drukken zonder er bij stil te staan. We hebben wetgeving om consumenten te beschermen, maar daarvan wordt continu de grens opgezicht. Zo moet je nu een kort spelletje spelen in plaats van alleen kans te maken. Dan telt dit niet meer als een loterij maar is het een “skillgame”.

Vergoedingen.
Omdat deze kosten in alle gevallen door de consument zelf veroorzaakt worden kunnen we niet vergoeden. Waar nu al wel een vergoeding is gedaan gaan we die niet terugvragen.

@Speedmaster @Ferry1984 @Enno @Michel. @Symon @Marcel Snoek @Binne Meijer @Sophie de Boer @Thalco @Delange1977 @AMyL @Mark_T @Bart_H @jdendulk @MdeGijsel @Susanne29 @Meganieker @Ik_Hussel @Flekz @Sophie de Boer 


Fijn dat er steeds meer duidelijk wordt.

mijn vraag is nog wel dat KPN in gesprek gaat met instanties over deze vorm van diefstal/ misbruik.

En dat voor kids simkaarten standaard aangegeven wordt gebruik te maken van payinfo.nl zeker voor deze specifieke doelgroep.


of dat er een auto blokkade komt zodra er betaalapps gedownload worden net als een verdachte betaling met een creditcard die wordt dan ook direct geblokkeerd uit veiligheid en na een eigen akkoord weer direct vrij gegeven.

 

Ik geloof niet dat er geen ouder is van een kind onder de 18 er gewoon gebruik gemaakt kan worden van app’s en of spelletjes waar tientallen euro en soms wel honderden euro’s door heen gaan.

Zoals al gezegd echt een verbeterpunt voor telefoon/ Sim providers net als datasleurpende apps die toch actief blijven ondanks dat je aangeeft alleen online te gaan bij WiFi. 
 

bedankt voor je hulp zover

 


@Thalco een automatische blokkade gaat er waarschijnlijk niet komen. Wel hebben we hebben speciaal voor Kids Sim al een aantal dingen geblokkeerd om de meeste verrassingen te voorkomen. Gesprekken met die partijen zijn er overigens altijd. Overigens voornamelijk door partijen als de kansspelautoreiteit. Zo zat in de app bijvoorbeeld tot voorkort een loterij. Dit is in strijd met de wet en vanuit daar is actie ondernomen. Maar deze partijen zoeken de grens op van wat mag en hebben er een andere vorm aan gegeven. Zolang deze partijen binnen de wet blijven handelen is er niks dat we kunnen doen. Verder informeren we zo goed mogelijk waar we dit tegenkomen, zoals ook nu. 

We hebben een pagina die specifiek over Payinfo.nl gaat. Wat je zelf kan doen is deze delen met andere ouders in de buurt. Je kan ook altijd je ervaring delen op social media. Weten is voorkomen. 


Beste KPN ook mijn dochter is slachtoffer geworden van deze kosten. Betreft 24 mei om 00.21 uur (sms 0,07 cent en 4x 3,001 = 12 euro). In de nacht kan niet, want om 23 uur worden alle telefoons beneden ingeleverd. En in de middag kan niet want zat ze in Engelse les waar de telefoons in de telefoontas voor in de klas moet worden ingeleverd. Tevens heeft ze geen sms ontvangen.

Bij het inloggen via KPN bij payinfo.nl staat: geen transacties gevonden voor telefoonnummer. Onderstaande overzicht toont de betalingen van de afgelopen drie maanden. Zie onderstaand bericht. 

Reeds twee keer gebeld naar de klantenservice en werden geserveerd met het feit dat het op de factuur staat en dus dat het moet kloppen. En dat we maar een klacht moesten indienen bij Payinfo.nl. We konden volgens de klantenservice ook geen schriftelijke klacht indienen bij kpn met overzicht van payinfo.nl dat er volgens hen geen kosten gemaakt waren. 

Heel graag ontvangen we de 12 euro zo spoedig mogelijk terug. Profiel met klantennummer etc is ingevuld. Alvast hartelijk bedankt voor de hulp. 

Met vriendelijke groet. 


Hi @Janeneke! Ik wil je aanraden het gegeven antwoord te lezen. Daar staat in waarom die SMS op een raar tijdstip op je factuur staat. Ook waar de kosten vandaan komen en wat je er tegen kan doen. 


@Bram_ Dank u voor uw reactie. Naar welk antwoord refereert u? Bedoelt u de eerdere / bovenstaande reacties? Hier heb ik het volgende uitgehaald: tijdstip kan AM of PM zijn. Vandaar dat we beide tijden hebben bekeken (zie eerste feed van mij). Uw collega's aan de telefoon hadden aangegeven dat we zelf konden zien bij payinfo.nl welke kosten gemaakt zijn. Vandaar het bijgesloten overzicht van payinfo waarbij wordt weergegeven dat er geen kosten gemaakt zijn de laatste 3 maanden. Daarin is ook te zien dat ze het reeds geblokkeerd heeft (zoals u ook adviseert).  Tevens is er niets op haar downloads terug te vinden op haar telefoon. 

Alvast hartelijk bedankt voor uw hulp. 


Hallo iedereen! Er is na een tijd onderzoek antwoord. Deze kosten worden veroorzaakt door de klant zelf.

Waar komt het vandaan?
In sommige apps, gericht op kinderen, zit een “spelletje” verstopt waarmee je kans maakt dingen te winnen. Een voorbeeld hiervan is Clash Royale Gems Generator. Dit is een app waarmee je kristallen kan verdienen die in een spel gebruikt kunnen worden als betaalmiddel. In de app wordt je gevraagd te bewijzen dat je geen robot bent door een spelletje te spelen. Je klikt op een grote groene knop “Ik speel mee!” en ziet daarna in het kort te voorwaarden. Ook daaronder staat een mooie grote knop “Ok, ga verder!”. En met die knop ga je akkoord met de 12 euro kosten. Dit staan uiteraard relatief klein in een stuk tekst waar het gemiddelde kind geen zin in heeft. 

Waarom midden in de nacht?
De partij die de kosten in rekening brengt maakt geeft de tijden verkeerd door. In hun systeem wordt geen verschil gemaakt tussen AM en PM. Dit betekent dat je op de rekening een tijd van 2:30 ziet staan terwijl de kosten gemaakt zijn om 14:30.

3669 is stichting Het vergeten kind.
Dat klopt. Maar dezelfde code wordt ook gebruikt voor andere diensten. Payinfo.nl laat niet zien welke dienst het precies is geweest. Via Google kom je dan al snel bij stichting het vergeten kind.

Advies.
Mijn advies is simpel. Ga met de kinderen in gesprek. Vraag ze bijvoorbeeld altijd een seintje te geven als ze een nieuwe app downloaden. Als je wilt voorkomen kan je altijd via Payinfo.nl. Of neem contact op met ons de diensten laten blokkeren. Maar overleg ook met je kinderen. Een spelletje downloaden is zo gedaan. Maar de makers daarvan weten dat kinderen makkelijk op een grote groene “Akkoord” knop drukken zonder er bij stil te staan. We hebben wetgeving om consumenten te beschermen, maar daarvan wordt continu de grens opgezicht. Zo moet je nu een kort spelletje spelen in plaats van alleen kans te maken. Dan telt dit niet meer als een loterij maar is het een “skillgame”.

Vergoedingen.
Omdat deze kosten in alle gevallen door de consument zelf veroorzaakt worden kunnen we niet vergoeden. Waar nu al wel een vergoeding is gedaan gaan we die niet terugvragen.
 

@Janeneke dit is het antwoord dat ik bedoel. Verder wil ik eerst aanraden toch nog een keer te praten met degene die de telefoon gebruikt. Vraag specifiek naar het verdienen van punten voor spelletjes. Of er spelletjes worden gespeeld die onderbroken worden door reclames.
Verder staan op sommige telefoons spelletjes geïnstalleerd zonder dat je die zelf download. Denk bijvoorbeeld aan “Bubble shooter” die standaard op Huawei telefoons staat.


Fijn om te lezen dat wij niet de enige zijn! Maar ik vind het absurd dat er bij een kids abonnement geen standaard sms blokkades op zitten. Inmiddels wel alles geblokkeerd via Pay info, en een goed gesprek gehad met mijn dochter hierover. Hopelijk blijft het bij deze keer en is de boodschap nu duidelijk. En is het een idee dat er bij het aangaan van een kids abonnement meer info wordt gegeven over sms diensten? Dit om dit soort geintjes in de toekomst te voorkomen (bij andere ouders). 

 


LS, Hier ook de kosten opeens op de factuur. Dit terwijl het "kids" abonnement recent is afgesloten en er mij nadrukkelijk is verteld dat er NOOIT extra kosten gemaakt konden worden met dit abonnement. SMS is hierin niet genoemd als uitsluiting. Graag ontvang ik zsm de 12 euro retour! Alvast bedankt. R.