Skip to main content

Op dit moment ben ik in Israël. Voor vertrek heb ik op Schiphol data roaming uitgezet op mijn iPhone 13 mini; nu zie ik in de app dat er toch 4 cent in rekening zijn gebracht voor datagebruik.

Dit lijkt een beetje op het fenomeen waar twee jaar geleden aandacht aan is besteed door onder meer Tweakers en de Consumentenbond. Ook vind ik al een aantal topics hierover op dit forum:

Hoewel die 4 cent dus ten onrechte in rekening lijken gebracht, gaat het natuurlijk om een verwaarloosbaar bedrag. Wat mij nu vooral interesseert, is wat ik kan doen om verdere kosten te voorkomen. Dataroaming en mobiele data staan al uit. Ik zou het dus op prijs stellen als iemand daar een antwoord op heeft. De bovenstaande topics geven allemaal alleen maar gedeeltelijke verklaringen en deeloplossingen.

Zet 4g uit. Bel met 2g of 3g. 4g gebruikt altijd een beetje data. 


Zet 4g uit. Bel met 2g of 3g. 4g gebruikt altijd een beetje data. 

Dank voor de suggestie. 2g en 3g zijn echter geen opties meer; ik kan alleen maar kiezen tussen 4g en 5g bij de instellingen. Wel heb ik VoLTE uitgezet. Inmiddels is er 1 cent bijgekomen. Het is wel jammer dat er geen mogelijkheid bestaat om roamen via de KPN-app uit te zetten, zoals dat bij bv. Simyo wel kan.


Hallo @fondacio mobiel data gebruik op je telefoon gewoon compleet uitzetten als je wilt voorkomen dat er kosten gemaakt gaan worden buiten je bundel om.

 


Hallo @fondacio mobiel data gebruik op je telefoon gewoon compleet uitzetten als je wilt voorkomen dat er kosten gemaakt gaan worden buiten je bundel om.

 

Dank je, maar dat stond al uit. Het gaat er juist om dat er desondanks toch wat datagebruik lijkt te zijn.


Hallo @fondacio, welkom! Een hele terechte vraag die je stelt. Mijn collega @Bart_ heeft in het topic Kosten mobiel internet, ondanks uitschakelen data samen met de technische dienst gezocht naar een verklaring voor het fenomeen. De verklaring die door de technische dienst is gegeven, is dat er mogelijk een app op de achtergrond toch probeert verbinding te maken met de zendmast in de buurt:

Bart_ schreef:

Wat is er dan wel aan de hand? Ik geloof je uiteraard op je woord dat de mobiele data heeft uitgestaan en ik heb dat ook aangegeven bij de collega van de Technische Dienst. Ons beiden vermoeden is dat er in het device van je zoon (een tablet toch?) op de achtergrond waarschijnlijk toch nog een app heeft gedraaid die verbinding heeft willen maken met internet. In dat Tweakers-artikel wordt Whatsapp als voorbeeld gegeven en dát heb ik zelf wel eens meer gezien. Nu zal het in dit geval wellicht geen Whatsapp zijn geweest, maar er zijn wel andere apps die ook verbinding blijven maken, als ze toestemming hebben. Zoiets kan -bij wijze van spreke- zelfs het klokje of de agendafunctie zijn, gaf mijn collega aan. Zij gaf het ook dat soort dingen wel eens vaker te hebben gezien, al komt het bepaald niet structureel voor.

(...)

Er is een app die probeert verbinding te maken, maar die er tegenaan loopt dat er die blokkade op roaming zit. Daardoor blijft 'ie er grof gezegd tegenaan hikken. Er is dus verbinding, maar niet of nauwelijks verbruik.

Medeforumgebruiker wjb gaf toen aan dat hij het antwoord onbevredigend vond, maar dat dit waarschijnlijk wel de verklaring was:

wjb schreef:

Toch moet het zoiets zijn immers in de drie keren dat zoiets te zien is (30 april, 3 mei en 30 juli - 7 augustus) stopt het zodra "Mobiele data" een keer aangezet wordt. (Op 7 augustus is dat bij terugkomst op Schiphol ... in Nederland dus.)

Maar vermoedelijk gaat het hier om een administratieve uitwisseling (van data) kunnen zijn. Jouw telefoon die aan de zendmast laat weten dat hij er is. Dit kan dan plaats vinden bij het wisselen van zendmast, van provider en zelfs bij het wisselen van 3G naar 4G:

wjb schreef:

Ik zou dan toch bijna denken dat het iets met data-uitwisseling ten behoeve van locatiebepaling te maken heeft of de met administratieve uitwisseling van telefoon gegevens voor "roaming" afspraken.

(...)

Ik denk namelijk eerder aan het uitwisselen van administratieve informatie met de roaming partner na de eerste keer dat het toestel verbonden wordt met haar netwerk. (Het laatste stukje van die zin uit mijn vorige bericht.)
Mijn gedachte is dus dat dergelijk mini-sessie beginnen zodra er een verbinding tot stand komt met een andere provider (netwerk switch) terwijl "Mobiele data" uit staat en stoppen op het moment dat "Mobiele data" aan gezet wordt. Dat verklaart namelijk ook waarom het fenomeen zich beperkt tot het buitenland. In Nederland is immers overal het KPN netwerk wel aanwezig en vindt er dus ook geen "netwerk switch" plaats.

Hoopvol schreef:

Wij doen Route 66 en wij hebben inmiddels de 4e staat bereikt. Het lijkt er op dat wanneer wij doorrijden naar een andere staat er iets gebeurt. Zal morgen nog eens kijken, omdat wij weer naar een andere staat rijden.

(...)

En ja hoor. De 5e staat binnen gereden en weer 1 cent extra

Bart_ schreef:

Inmiddels is collega Vikash net zo geïntrigeerd als ik. Hij kwam met de suggestie dat het misschien te maken heeft met het switchen tussen een 3G-netwerk en een LTE-netwerk. Als je telefoon daartussen schakelt wordt er een enkele byte data verbruikt.

Hopelijk heb ik je zo iets meer duidelijkheid kunnen geven.


Hallo @Denise_ , veel dank voor je uitgebreide reactie. Ik had dat topic inderdaad doorgelezen, maar het is fijn dat je de meest relevante informatie er zo overzichtelijk uit hebt gehaald. Inmiddels zijn mijn kosten opgelopen tot 7 cent en ik vermoed dat het is zoals @wjb schreef: een klein beetje data-uitwisseling voor locatiebepaling. Het lijkt er namelijk op dat het gebeurt wanneer ik me verplaats (en dus ook mogelijk van netwerk wissel of tussen 3G en LTE). Dat ligt ook meer voor de hand dat een app ondanks het uitzetten van mobiele data toch nog een dataverbinding weet te leggen.

Dan blijft natuurlijk de vraag hoe dergelijke kosten voorkomen kunnen worden zonder mijn KPN-lijn helemaal uit te zetten. Van €0.07 ga ik niet wakker liggen natuurlijk, maar als het ineens een stuk meer zou zijn, dan is dat wel een probleem. En op principiële basis lijkt het me ook niet correct dat iemand die in het buitenland netjes alles heeft uitgezet voor dit soort kosten moet opdraaien. Zou er dus wellicht iets met de suggestie kunnen worden gedaan om een optie in MijnKPN op te nemen waarmee je datagebruik in het buitenland uitzet, zoals bij Simyo en ook andere providers mogelijk is?


Dan blijft natuurlijk de vraag hoe dergelijke kosten voorkomen kunnen worden zonder mijn KPN-lijn helemaal uit te zetten. Van €0.07 ga ik niet wakker liggen natuurlijk, maar als het ineens een stuk meer zou zijn, dan is dat wel een probleem. En op principiële basis lijkt het me ook niet correct dat iemand die in het buitenland netjes alles heeft uitgezet voor dit soort kosten moet opdraaien. Zou er dus wellicht iets met de suggestie kunnen worden gedaan om een optie in MijnKPN op te nemen waarmee je datagebruik in het buitenland uitzet, zoals bij Simyo en ook andere providers mogelijk is?

Ik snap je punt helemaal. Je zou het ook niet verwachten, maar toch komt het helaas voor. Momenteel hebben wij geen optie om datagebruik zelf te blokkeren via MijnKPN, maar ik ga jouw voorstel zeker doorzetten. Wie weet wat er in de toekomst mogelijk is.


Inmiddels is de factuur binnen. @Denise_  en @Bart_  (en wellicht @wjb), wellicht is dit nog interessant om te zien.

Voor internetgebruik in het buitenland (kosten €0,08) zie ik dit in de specificatie:

Land en bestemming Datum Tijdstip Kb €

ISR Internet 16 dec 13:59 5 0,012
ISR Internet 16 dec 15:09 1 0,002
ISR Internet 16 dec 15:09 2 0,005
ISR Internet 16 dec 15:37 1 0,002
ISR Internet 16 dec 15:43 1 0,002
ISR Internet 16 dec 15:49 1 0,002
ISR Internet 16 dec 16:10 1 0,002
ISR Internet 17 dec 20:35 1 0,002
ISR Internet 19 dec 07:06 1 0,002
ISR Internet 19 dec 14:38 1 0,002
ISR Internet 19 dec 17:25 1 0,002
ISR Internet 19 dec 18:19 1 0,002
ISR Internet 19 dec 20:21 1 0,002
ISR Internet 19 dec 20:49 1 0,002
ISR Internet 19 dec 21:06 1 0,002
ISR Internet 21 dec 11:29 1 0,002
ISR Internet 21 dec 12:43 1 0,002
ISR Internet 21 dec 19:30 1 0,002
ISR Internet 21 dec 19:42 2 0,005
ISR Internet 22 dec 12:34 1 0,002
ISR Internet 22 dec 12:48 3 0,007
ISR Internet 22 dec 14:58 1 0,002
ISR Internet 22 dec 15:41 1 0,002
ISR Internet 22 dec 17:58 1 0,002
ISR Internet 22 dec 19:12 1 0,002
ISR Internet 22 dec 19:32 1 0,002
ISR Internet 23 dec 12:03 1 0,002
ISR Internet 23 dec 19:44 1 0,002
ISR Internet 26 dec 15:22 1 0,002
ISR Internet 29 dec 18:28 1 0,002
ISR Internet 31 dec 16:02 1 0,002

 

Het opmerkelijke hieraan is dat het datagebruik zelfs door blijkt te gaan nadat ik voor mobiele data ben overgeschakeld op een lokale SIM-kaart, ergens gedurende deze periode. KPN staat dus puur voor voice aan (dual-SIM). Nu de factuur binnen is, zal ik dit ook rechtstreeks aankaarten bij de klantenservice.


Dit zou dan weer onze laatste theorie bevestigen:

Maar vermoedelijk gaat het hier om een administratieve uitwisseling (van data) kunnen zijn. Jouw telefoon die aan de zendmast laat weten dat hij er is. Dit kan dan plaats vinden bij het wisselen van zendmast, van provider en zelfs bij het wisselen van 3G naar 4G:

wjb schreef:

Ik zou dan toch bijna denken dat het iets met data-uitwisseling ten behoeve van locatiebepaling te maken heeft of de met administratieve uitwisseling van telefoon gegevens voor "roaming" afspraken.

(...)

Ik denk namelijk eerder aan het uitwisselen van administratieve informatie met de roaming partner na de eerste keer dat het toestel verbonden wordt met haar netwerk. (Het laatste stukje van die zin uit mijn vorige bericht.)
Mijn gedachte is dus dat dergelijk mini-sessie beginnen zodra er een verbinding tot stand komt met een andere provider (netwerk switch) terwijl "Mobiele data" uit staat en stoppen op het moment dat "Mobiele data" aan gezet wordt. Dat verklaart namelijk ook waarom het fenomeen zich beperkt tot het buitenland. In Nederland is immers overal het KPN netwerk wel aanwezig en vindt er dus ook geen "netwerk switch" plaats.

Hoopvol schreef:

Wij doen Route 66 en wij hebben inmiddels de 4e staat bereikt. Het lijkt er op dat wanneer wij doorrijden naar een andere staat er iets gebeurt. Zal morgen nog eens kijken, omdat wij weer naar een andere staat rijden.

(...)

En ja hoor. De 5e staat binnen gereden en weer 1 cent extra

Bart_ schreef:

Inmiddels is collega Vikash net zo geïntrigeerd als ik. Hij kwam met de suggestie dat het misschien te maken heeft met het switchen tussen een 3G-netwerk en een LTE-netwerk. Als je telefoon daartussen schakelt wordt er een enkele byte data verbruikt.