Skip to main content

Beste,

Vanochtend tijdens de controle van haar KPN factuur ontdekte mijn 71 jarige moeder ook een aparte afschrijving van €10 . 

Helaas staat er geen omschrijving bij om welk soort aankoop of wat dan ook bij.

Contact opgenomen met klantenservice van KPN en hier gaven ze aan dat het om een betaling van ESR-tv GAMING gaat. Mijn moeder wist echt niet waar dit om gaat!

Ik heb op internet gekeken en zag dat als je überhaupt iets zou willen aankopen via ESR best veel stappen moet ondernemen om daar te komen. Nou is mijn moeder erg oplettend wat dat betreft, en erg waakzaam voor oplichterij op internet, dus u begrijpt hoe verbaast we beiden zijn dat er nu een of ander abonnement is afgesloten. 

De klantenservice medewerker vertelde de datum en tijdstip van de zogenaamde aankoop  en als we beiden terug denken had mijn moeder op die dag een zeer trage internet verbinding thuis waardoor ze ook contact heeft opgenomen met KPN. Hiervoor kreeg ze van de medewerker gratis mb's uit coulance. Dus ik heb zelf het gevoel dat ze gehacked is.

Wat ik ook apart vind is dat als ik op PAYINGO.NL kijk zie ik NIET om welke abonnement het gaat zodat we het kunnen stoppen. Trouwens er stond helemaal niets aangevinkt wat uitgezet moest worden om dit soort "aankopen" te verkomen. Dus hoe weet ik nu dat deze abonnement ook daadwerkelijk gestopt is??

Waarom KIEST KPN er niet voor om een omschrijving te zetten bij de factuur?? Zo krijg ik het gevoel dat KPN ook meewerkt aan deze manier van fraude!

Ik zie graag een reactie.

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

Hallo @Truth99 ,

KPN kan niets doen om alles helemaal te voorkomen. De manier waarop ESR te werk gaat ligt binnen de regels van de wet. Wel heb ik meer informatie om te helpen herhaling te voorkomen.

  • Dit topic over ESR TV legt uit wat je bij KPN kan doen om dit soort kosten te voorkomen. 
  • Dit RTL Nieuws artikel over kosten op je telefoonrekening geeft heel goed weer wat jullie ervaren. Ook staan er tips en ervaringen van anderen in. 
  • Dit antwoord van een andere klant helpt je bij het afmelden van de dienst zelf als die al besteld is: 
ANoorlander schreef:

Na nader onderzoek bleek dat ik het lopende abonnement zelf kon uitzetten via e-bill.mobi. Dit stond in een door mij reeds verwijderde sms (van ESR TV). Anders blijft het namelijk gewoon doorlopen en wordt er elke maand geld afgeschreven. Ik heb bevestiging hiervan gevraagd (en een terugbetaalverzoek) via het e-mailadres van ESR TV. Dan rest voor nu alleen nog mijn verzoek om betalen via telefoonrekening van KPN uit te zetten, zodat mij dit niet nogmaals overkomt. Dank.


Getroffen lotgenoten,

Ook ik kwam er pas later achter dat er stelselmatig 10e van op mijn KPN rekening stond van ESR. Ik heb een mail gestuurd met het verzoek voor onmiddellijk stopzetting en geld te retourneren en kreeg de volgende reactie:

 

Customer service (Esrtv)

15 sep. 2022 19:27 GMT+4

Beste klant,
 
Bedankt voor het contact opnemen met onze klantenservice.
 
Wij willen u graag erop attenderen dat uw telefoonnummer succesvol afgemeld is voor ESR TV.
 
Klanttevredenheid is belangrijk voor ons daarom zullen we u in rekening gebrachte bedrag terugstorten.
 
Deze terugbetaling kunt u binnen twee maanden op uw KPN factuur terugvinden.
 
Hieronder vindt u een korte uitleg over de wijze van afsluiten van het abonnement op ESR TV.
 
Volgens onze logs is er op een van onze promotionele banners voor de dienst geklikt die leidde naar de abonnementspagina met meer informatie over de dienst. Op deze pagina is er op de knop met "Ga Verder" geklikt.
 
Vervolgens is er op de bevestigingspagina op de knop "Direct Betalen via mijn telefoonrekening" geklikt waarmee het abonnement op ESR TV is geactiveerd.