Skip to main content

Deze week vakantie gehad op Kos. Ook ik ben onaangenaam verrast met 50 euro extra kosten voor internet gebruik omdat ik waarschijnlijk dicht bij Turkije was. Ik was in een gezelschap van 6 (waarvan 5 KPN gebruikers) Daarvan was ik de enige die dit overkwam.

De KPN kan blijkbaar op de cent bepalen wat mijn verbruiks kosten zijn maar zijn niet instaat om internet gewoon te blokkeren bij het aandienen van een buitenlandse(Turkse) provider. Erg jammer.

 

Graag ook bij ons. Dit slaat nergens op. We krijgen nu ook 2 rekeningen van 60e voor Turkije. 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Wij hebben ook hetzelfde probleem. We zijn op Kos, Griekenland.  Net direct gebeld dat wij dit niet accepteren wn KPN gaan verlaten als dit in rekening gebracht gaan worden. 

 

Advies wad ik maar geen data te gebruiken maar hoe gebruiken we de navigatie en waarom betaal ik dan 45e per maand kpn voor een EU en Nederlqnd optie. 

 

Ik moet nu wachten op mijn factuur en het dan opnieuw aankaarten. Maar ze hebben alles in het systeem gezet. Ook snappen ze het probleem intern.

Maar de vriendelijke personen van KPN hebben een registratie gemaakt en gaan het nu dus eerst uitzoeken. 

 

Het is niet mijn probleem wat Turkije in rekening brengt. Dat zoeken ze maar intern uit. Ik heb niet gevraagd ok een buiten de EU bundel in mijn gesprek met KPN. 

We zouden met de TV ook naar KPN overstappen maar ik heb al aangegeven dat we gaan overstappen naar Ziggo als deze 60e niet kwijtgescholden gaat worden. Als ze kunnen blokeren bij 60e kan dat ook bij 0 euro. Zelfs nu blokkeren gaat niet. 

 

Ik kreeg ook een SMS voor een bundel. Die heb ik ook niet dus waarom zou ik betalen. Ik weet niet eens wat de kosten zijn per mb. Totaal geen communicatie daarover. 

Dit kan echt niet. KPN is een bedrijf dat je zpu moeten vertrouwen. 

Dus heeft de KPN echt geen enkele rechten lijkt mij. 

 

Admin: verplaatst naar je eigen topic


@welly75 ik kan helaas niets voor je betekenen mbt de nota, maar wat ik nog wel kan is je een tip geven. Zet in je telefoon bij Netwerkselectie het automatisch zoeken naar een netwerkprovider uit. En kies dan handmatig een Griekse netwerkprovider. Dan blijf je in ieder geval in Europa. 


Hoi @welly75, welkom op het forum! Vervelend als je ineens geconfronteerd wordt met buitenbundelkosten. Helaas is dit een realiteit als je op vakantie bent in de buurt van een landsgrens. Een telefoonmast heeft een groot bereik en houdt geen rekening met grenzen. Het kan dan gebeuren dat je telefoon verbinding maakt met een mast die in een ander land staat. Dit gebeurt hier in Nederland ook als je in de buurt van de Duitse of Belgische grens bent. Nu is dit in de EU zelf tegenwoordig geen probleem meer. Maar als je aan de rand van de EU zit, zoals op Kos het geval is, dan kan het zijn dat die buitenlandse mast ook een buiten-EU mast is. En in dat geval is je NL/EU bundel niet van toepassing. 

Het wel of niet gebruik maken van mobiele data is een eigen keuze, en een eigen verantwoordelijkheid. Dat gaan we dan ook niet pro-actief in z'n geheel blokkeren. We waarschuwen zodra je verbinding maakt met een ander land. Daar krijg je dan een sms over, met ook informatie over voordeelbundels. Op dat moment kun je dan zelf de keuze maken of je mobiele data uitzet, actief je verbinding omzet naar een andere netwerkprovider (zoals Hoopvol al aangaf), of verbonden blijft. En in dat laatste geval kun je dan kiezen om een voordeelbundel aan te zetten.

Onderneem je geen actie, dan maak je gebruik van mobiel internet tegen het regulier geldende tarief. Dat kan prijzig zijn. Daarom bieden we de extra service dat we bij €60 aan kosten internet wél blokkeren en je dan opnieuw informeren. Je hebt dan op dat moment de keus om die blokkade actief op te heffen of het zo te laten.

 

Je stelt verder nog een paar specifieke vragen:

Advies wad ik maar geen data te gebruiken maar hoe gebruiken we de navigatie en waarom betaal ik dan 45e per maand kpn voor een EU en Nederlqnd optie. 

Veel navigatie biedt de mogelijkheid om kaarten van te voren te downloaden zodat je deze offline kunt gebruiken zonder actieve internetverbinding. Als jouw navigatie dit ook kan, kun je terwijl je op een wifiverbinding zit, of verbonden met een Griekse mast, de kaarten alvast downloaden voor later gebruik. Je bundel is geldig terwijl je verbonden bent met Griekse masten.

 

Ik moet nu wachten op mijn factuur en het dan opnieuw aankaarten. Maar ze hebben alles in het systeem gezet. Ook snappen ze het probleem intern.

Maar de vriendelijke personen van KPN hebben een registratie gemaakt en gaan het nu dus eerst uitzoeken. 

Het is niet mijn probleem wat Turkije in rekening brengt. Dat zoeken ze maar intern uit. I

Je kunt zeker nog een keer contact opnemen als je factuur er is. Maar dat verandert niets aan het feit dat er kosten gemaakt zijn. Voor jou onverwacht, en zeker ook vervelend. Maar er is geen sprake van een ‘probleem’ in de zin van iets dat hersteld moet worden. Jouw telefoon heeft verbinding gemaakt met een Turkse mast en via die Turkse mast gebruik gemaakt van internet. Daar horen kosten bij.

 

Ik kreeg ook een SMS voor een bundel. Die heb ik ook niet dus waarom zou ik betalen. Ik weet niet eens wat de kosten zijn per mb. Totaal geen communicatie daarover. 

Zoals ik hierboven aangaf, we sturen een sms zodra je telefoon verbinding maakt met een buitenlandse mast. Daarin geven we je informatie over beschikbare buitenland bundels voor dat land. We vermelden de prijs van de bundel, en hoeveel eenheden deze bundel heeft. Eenheden zijn dan data of minuten. Of je de bundel dan neemt is je eigen keuze.

 


Dank u wel. Dan is het tijd om te kijken naar een andere provider. Die ons geen kosten voor buiten de EU in rekening brengt zonder vooraf goedkeuring te geven. Zelfs mijn bankpasje werkt buiten de EU niet. Die Zet je aan of uit. 

Ik krijg een SMS voor een buiten EU bundel. Die heb ik niet geaccepteerd. Dus waarom zouvik wel internet willen. Ik zet de bundel wel aan als ik ook daadwerkelijk een paar weken naar Turkije ga. Dit slaat werkelijk nergens meer op. 

Ik zag online dat anderen wel hun kosten vergoed krijgen. Of ik krijg dat, of we zijn binnenkort geen klant meer. Dit kan gewoon niet. Het probleem is al 2 jaar bekend zie ik online. Dan los je dat op voor een betere klant ervaring. 

Los hier van ben ik nog geen 20 minuten actief online geweest om de weg te controleren en een foto te posten. En dat kost 2x 60 euro. Mijn man en mijn mobiel. Zet die bundel dan automatisch aan als je geld wil verdienen aan dit soort praktijken. Dan had ik teminste 2GB. Nu heb ik een rekening van 60e met een paar minuten internet. 

De kosten zijn niet eens gecommuniceerd 

Los hier van kon ik gewoon op get Griekse netwerk. Zet dat dan in een SMS bij aankomst. 


Op het moment dat jouw telefoon verbinding maakt met een mast in een buitenland krijg je een SMS. In die SMS geven we aan in welk land die mast staat, en of dat land onder de EU-regels valt of niet. Als dat niet zo is geven we aan welke bundelopties er zijn om voordeliger gebruik te maken van bellen en/of internetten. En ook wat de kosten zijn als je geen bundel activeert maar wel gebruik blijft maken van internet. Deze sms is je waarschuwing. Als jij op dat moment kiest om wel verder te gaan met internet gebruiken en geen bundel te activeren, dan kies je ook zelf voor de kosten.  Vanuit coulance oogpunt blokkeren wij je internet in eerste instantie als je de €60,50 aan kosten bereikt waarna je zelf kunt kiezen of je door wilt gaan met internet. Je krijgt  ook meerdere berichten hierover als je op 50% en 80% van die €60,50 zit. Oftewel, we informeren je aan alle kanten over de kosten. 

Als je ons wilt verlaten, dat is je eigen keus. 'k Zou het jammer vinden, maar als je wel gaat wens ik je veel plezier bij je nieuwe provider. De meeste providers werken echter op dezelfde manier met buitenlandgebruik. 

Voor de toekomst, als je bij de grenzen van de EU op de vakantie bent, maak handmatig verbinding met een netwerk in plaats van het op automatisch te laten staan. Je kunt dan actief kiezen voor een netwerk in het land waar je bent. 

 


Op het moment dat jouw telefoon verbinding maakt met een mast in een buitenland krijg je een SMS. In die SMS geven we aan in welk land die mast staat, en of dat land onder de EU-regels valt of niet.

Het probleem is dat je vaak al €60,50 verder bent voordat je dat smsje überhaupt binnenkrijgt omdat bijvoorbeeld updates uit de Google Play Store gedownload worden zodra je de telefoon aangezet na de aankomst in Turkije.

Ik hoop oprecht dat kpn komt met een instelbaar roaming maximum die ook op €0,- gezet kan worden.


Op het moment dat jouw telefoon verbinding maakt met een mast in een buitenland krijg je een SMS. In die SMS geven we aan in welk land die mast staat, en of dat land onder de EU-regels valt of niet. Als dat niet zo is geven we aan welke bundelopties er zijn om voordeliger gebruik te maken van bellen en/of internetten. En ook wat de kosten zijn als je geen bundel activeert maar wel gebruik blijft maken van internet. Deze sms is je waarschuwing. Als jij op dat moment kiest om wel verder te gaan met internet gebruiken en geen bundel te activeren, dan kies je ook zelf voor de kosten.  Vanuit coulance oogpunt blokkeren wij je internet in eerste instantie als je de €60,50 aan kosten bereikt waarna je zelf kunt kiezen of je door wilt gaan met internet. Je krijgt  ook meerdere berichten hierover als je op 50% en 80% van die €60,50 zit. Oftewel, we informeren je aan alle kanten over de kosten. 

Als je ons wilt verlaten, dat is je eigen keus. 'k Zou het jammer vinden, maar als je wel gaat wens ik je veel plezier bij je nieuwe provider. De meeste providers werken echter op dezelfde manier met buitenlandgebruik. 

Voor de toekomst, als je bij de grenzen van de EU op de vakantie bent, maak handmatig verbinding met een netwerk in plaats van het op automatisch te laten staan. Je kunt dan actief kiezen voor een netwerk in het land waar je bent. 

 

Ik snap alles. Maar ik heb niets met Turkije te maken, die sterke zendmasten dumpen op touristische locaties I  DpanjeÂ