Skip to main content

Ik heb recent mijn mobiele abonnement (KPN basis) verlengt en dit kon alleen naar een Hussel abonnement. Op ons adres hebben we in totaal 2 mobiele abonnementen en hadden wij ons aangemeld voor KPN compleet en kregen allebei de abonnementen €5 korting per maand. Met het omzetten van mijn abonnement naar Hussel, is de KPN compleet korting voor mijn abonnement komen te vervallen.  Navraag bij jullie helpdesk leert mij dat het Hussel abonnement icm KPN compleet alleen kan als je ook KPN TV of internet afneemt. OK, so far so good, maar:

In de algemene voorwaarden voor KPN compleet staat (en ik knip/plak maar even eenvoudig) :

• € 5,- extra korting; met een KPN Mobiel abonnement i.c.m. internet voor thuis van KPN of minimaal één ander KPN mobiel abonnement die op hetzelfde adres geregistreerd staat.

Naar aanleiding van jullie eigen voorwaarde meen ik toch echt te mogen en kunnen concluderen dat dit ongeacht welk mobiel abonnement is, en dat zodra er 2 mobiele abonnementen op hetzelfde adres geregistreerd zijn, beide in aanmerking komen voor €5.

Ik zou graag zien dat KPN zich aan zijn eigen voorwaarden houdt en deze korting zsm (en met terugwerkende kracht) doorvoert.

 

 

Hallo @TomSpronk ,

Hebben jullie allebei de abonnementen verlengt naar KPN Hussel of maar eentje?

Als één van de twee nu nog KPN Compleet is, dan zal daarvoor de door jou genoemde voorwaarde gelden van 5 euro korting.

Maar voor het nieuwe abonnement zijn die voorwaarden niet van toepassing en gelden de voorwaarden van KPN Hussel. 
 

Ben je voor jullie KPN Compleet nummer ook de korting kwijt?

Dan zou je die opnieuw kunnen opvragen:

Voor het aanmelden van jouw producten voor de voordelen van KPN Compleet of KPN Hussel (dat is afhankelijk van hoe oud jouw abonnementen zijn) kun je gebruik maken van deze aanmeldpagina: https://www.kpn.com/hussel/aanmelden.htm


Hallo @Noordzee ,

Mijn abonnement is omgezet van een “KPN 2017 Basis” naar een “Hussel". Het andere abonnement is een “KPN 2017 zorgeloos standaard”, deze laatste heeft de KPN compleet korting nog.

Mijn argument is dat : in de algemene voorwaarden van KPN compleet (dat is een kortingsactie en geen abonnement) staat dat je KPN compleet €5 korting krijgt als er 2 mobiele abonnementen (ongeacht welke, dus ook bij Hussel)  krijgt. Dus gewoon toepassen die korting en niet vol blijven houden dat dat niet geldt


@TomSpronk 

Ik werk zelf niet bij KPN, maar dit is mijn eigen interpretatie van de regels.

Kort gezegd: Voor een KPN Compleet abonnement gelden de regels van KPN Compleet.

En voor een KPN Hussel abonnement gelden de regels van KPN Hussel. 
 

Er komt hier zeker nog een moderator langs die het KPN-standpunt verder zal toelichten. 

 


Ik heb mijn overeenkomsten met KPN er nog eens heel goed op nagelezen. In de overeenkomst van het Hussel abonnement staat geen enkele voorwaarde of restrictie inzake toepassen van KPN compleet voordeel. In de voorwaarden van KPN compleet voordeel, staat heel duidelijk “€5 korting per abonnement indien u 2 mobiele abonnementen heeft” (ook geen restrictie voor abonnementsvorm). Ik zie graag het antwoord van de KPN moderator tegemoet, en ga graag met KPN in dialoog hierover. (ik heb de voorwaarden maar even veilig gesteld op mijn eigen computer voordat deze online gewijzigd worden)


Ik ben benieuwd, ik blijf dit topic dan ook volgen. 


Tja, dit had ik eigenlijk wel verwacht, geen enkele reactie van KPN moderator. Het is zoals mijn vorige topic, je koopt een 1GB EU maandbundel extra (omdat je in het buitenland bent) en die is een maand geldig volgens de voorwaarden. Maar: op de 1e van de maand krijg je een nieuw tegoed, en die wordt als eerste opgemaakt (en dus niet de extra gekochte maandbundel). Kom je aan het eind van die maand weer tekort (je normale bundel is verbruikt en daarbovenop is je extra maandbundel niet meer geldig), kan je dus gewoon een nieuwe maandbundel kopen. Op dit topic is de vrolijke moderator nooit teruggekomen, hij zou het navragen…….

OK, ik heb er even over nagedacht wat te doen, maar ik stuur een brief naar de directie van KPN. Hebben die ook wat te doen. Ik ben er ook uit, dat ik na mijn abonnementsperiode definitief afscheid ga nemen van KPN als provider (heb dan 25 jaar een abonnement gehad, maar als men zo haar klanten behandeld dan wens ik geen klant meer te zijn)


De wachttijd is inmiddels opgelopen naar 6 tot 7 dagen. Het is druk op het forum. 

Dus nog even geduld. 

 


Ik ben ook wel benieuwd. Zelf ik heb ik ook 2 (oudere) abonnementen via KPN. Tot op heden nooit verlengd en als ik dit allemaal lees dan snap ik ook niet waarom iemand dat zou doen (behalve dat ze door de beruchte helpdesk weer eens niet goed zijn voorgelicht).


Dag @TomSpronk. Van harte welkom hier. Je kunt zeker een reactie verwachten, maar zoals @Noordzee al aangeeft is het druk. Daarnaast wil ik graag toelichten hoe we hier op het Forum te werk gaan. Zoals je hebt gezien zijn er verschillende andere gebruikers die graag met je meedenken. Als Moderator zorg ik er voor dat deze gesprekken goed verlopen en dat informatie goed en snel vindbaar is, zodat alle meelezers er iets aan hebben. Dat is het primaire doel van dit Forum: een voor iedereen toegankelijke plek zijn, waar zoveel mogelijk informatie over onze producten is te vinden. Het betekent ook dat we niet direct kunnen reageren op vragen of via privé-conversaties benaderbaar zijn. 

Dan over de KPN Compleet korting die is komen te vervallen: in dit topic vind je alle informatie over de Hussel abonnementen. Hierin lees je onder andere dat je de KPN Compleet voordelen behoudt op producten waar je niets aan wijzigt. Wanneer je overstapt naar Hussel, vervallen dus de KPN Compleet voordelen op deze producten en veranderen deze in de Hussel voordelen. Je kunt er zelf voor kiezen om wel of niet over te stappen. Dit wordt overigens ook benoemd in de Hussel voorwaarden:

3.3. De eventuele voordelen, zoals KPN Compleet of Telfort Compleet, blijven op de producten die nog onder deze regeling vallen van toepassing. Als je besluit om je bestaande product of dienst te wijzigen dan wel te beëindigen, dan vervallen eventuele eerdere voordelen. Als dit het geval is, zullen wij je hierover (vooraf) informeren.

Het klopt dus dat je op het KPN 2017 Zorgeloos Standaard de KPN Compleet korting behoudt, gezien dit onder de oude KPN Compleet voorwaarden valt, en deze korting is komen te vervallen voor het abonnement dat is gewijzigd naar Hussel. Daarop zijn de Hussel voorwaarden van toepassing en geldt dus niet de korting. 


Oke, inderdaad, de Hussel voorwaarden prefaleren boven de KPN compleet voorwaarden. Daarmee geef ik mij gewonnen.

Aangezien ik nu 33% meer betaal dan voorheen, ik deze forum topics niet te zien krijg bij verlengen, en ik ook deze Husselvoorwaarden niet bij verlenging danwel bevestiging ontvangen heb, kan ik maar één ding concluderen en dat is dat KPN haar klanten misleidt. Ja, dat is een ernstige aantijging, dat begrijp ik maar daar ga ik zelf afscheid van nemen. Na deze abonnementsperiode overstappen dus.

Het gaat jullie goed KPN.


@Natasja en @Noordzee ,

Ik zal bovenstaande reactie nog even iets aanscherpen.

Het is mij nu duidelijk waarom KPN en haar telefonische helpdesk zo halsstarrig zijn. Jullie verwijzen naar voorwaarden welke voor mij (als consument) geheel niet bekend zijn/waren bij het afsluiten van de overeenkomst. Sterker, ze wijken op essentiele punten af op de overeenkomst zoals ik deze met KPN heb gesloten en de voorwaarden die daar een integraal onderdeel van maken, en als dusdanig als één pakket naar mij gemaild zijn ten tijde van de verlenging.

Ik verwacht niet dat KPN zich aan de afspraken gaat houden zoals ik die met hun heb afgesproken, vandaar bovenstaande reactie, maar het is natuurlijk in-en-in-treurig dat consumenten gewoon willens en wetens besodemieterd worden. Ik zal deze situatie, vergezeld van bewijs, naar de directie van KPN sturen. Ook daar verwacht ik geen compassie, maar zoals gemeld is dit wel een reden om alle banden met KPN zsm te gaan verbreken.


Ik vind het jammer om te lezen dat je je misleid voelt en daarom zo snel mogelijk je abonnementen wilt beëindigen, @TomSpronk. Maar je wordt niet misleid. In de orderbevestiging, die je hebt ontvangen op 17-01-2020 wordt het volgende aangegeven onder het overzicht van je bestelling: 

De getoonde KPN Hussel korting en voordelen zijn een indicatie. Hieraan kunt u geen rechten ontlenen. Als uw aanvraag voldoet aan de KPN Hussel Voorwaarden dan vindt u de exacte KPN Hussel korting terug op uw (eerste) facturen voor Thuis en/of Mobiel.

Verder vind je in je orderbevestiging ook een aantal bijlagen, namelijk:

  • KPN Algemene Voorwaarden voor vaste en mobiele telecommunicatiediensten
  • KPN Tarievenoverzicht Mobiel
  • KPN Hussel Voorwaarden vindt u op kpn.com/husselvoorwaarden

De laatstgenoemde bijlage linkt door naar exact dezelfde voorwaarden waar ik je in mijn voorgaande bericht op wees. 


@Natasja , ik vrees dat je het met je verwijzingen alleen maar erger maakt.

Allereerst heb ik geen orderbevestiging van 17-01-2020. Ik heb wel een mail van 15-01-2020 13:21 met als onderwerp “Uw contract”, met daarin opgenomen 3 bijlagen :

  • overeenkomst
  • de overeenkomst verwijst in de “akkoordverklaring” en kop “voorwaarden en tarieven” naar de algemene voorwaarden voor vaste en mobiele telecommunicatiediensten versie 2017, alsmede de actuele tarieven en tariefsvoorwaarden. Deze beide voorwaarden zijn als bijlage toegevoegd aan de mail

In de overeenkomst zelf staat wel een zinssnede “Bij de prijzen hebben we nog niet uw korting van KPN Hussel verrekend”, maar dat is geenszins een verwijzing naar KPN Hussel voorwaarden (welke ook niet opgenomen zijn in de akkoordverklaring en voorwaarden en tarieven in de overeenkomst)

In de email zelf staat de tekst zoals door jou aangegeven NIET, daarmee kan ik maar een ding concluderen, de mail, overeenkomst en voorwaarden bevatten GEEN KPN Hussel voorwaarden of verwijzing daarnaar (wat toch op zijn minst zou moeten in een overeenkomst willen ze van toepassing zijn)

 


Dat klopt, @TomSpronk. Je hebt op 15-01-2020 een e-mail ontvangen met daarin je contract. Vervolgens heb je op 17-01-2020 op exact hetzelfde e-mailadres een e-mail ontvangen met de orderbevestiging. In die orderbevestiging vind je de Hussel Voorwaarden. Je bent daar dus vóór je nieuwe contract is ingegaan van op de hoogte gesteld. Als je overstapt naar een andere abonnementsvariant, horen daar andere voorwaarden bij.


@Natasja Helaas, deze mail van 17 januari heb ik niet ontvangen, of in ieder geval niet meer (laten we maar voorzichtig blijven).

Je kan natuurlijk nooit voorwaarden achteraf sturen en deze alsnog van toepassing verklaren op een overeenkomst, sterker nog, in de overeenkomst wordt er niet naar verwezen. Simpel als dat. Als ik een auto ga kopen en ik heb een koopcontract, kan de verkoper niet 2 dagen later met aanvullende voorwaarden komen.

Ik zou je stelligheid voorleggen aan de interne KPN juristen, want dit snijdt aan geen enkele kanten hout en zal ook in de rechtbank geen stand houden. Ik ben ook ooit akkoord gegaan met de voorwaarden van KLM, maar die zijn toch ook niet van toepassing op de overeenkomst (zou wel zo zijn als daar naar verwezen was).

Zover (rechtzaak) zal ik het niet laten komen, ik ga natuurlijk voor 24 maanden a €5 niet naar de rechter, maar ik had het graag gedaan. Zoals eerder toegezegd, ik ben misleid en ik blijf geen klant van KPN.

Oh ja, wel grappig om te constateren dat KPN eerst beweert dat ik akkoord ben gegaan met de Hussel voorwaarden (wat niet zo is), dat deze onderdeel van de overeenkomst uitmaken (wat ook niet zo is) en dat er nu beweert wordt dat deze nagezonden zijn. Wel grappige twist en poging om de waarheid te verdraaien.

 

Even voor mijn duidelijkheid:

  1. Je bent het dus met me eens dat de KPN husselvoorwaarden geen onderdeel uitmaken van de overeenkomst tussen KPN en mij, en dat er in de overeenkomst ook niet naar verwezen wordt.
  2. KPN wenst de KPN husselvoorwaarden toe te voegen aan de overeenkomst (hetgeen mij vandaag pas medegedeeld is), je bent het met me eens dat mij dit nooit eerder duidelijk is gemaakt. Er wordt wel vrolijk verwezen naar een email van 17 januari 2020, maar dat is a) geen correcte werkwijze en b) dit kan niet éénzijdig
  3. mocht KPN de KPN husselvoorwaarden per direct van toepassing verklaren, dan zal ik daar niet mee akkoord gaan en per direct de overeenkomst laten ontbinden (door over te stappen naar een andere provider, die deze overstap faciliteert). Dit is dus absoluut geen opzegging van mijn zijde van de overeenkomst.

Beste @TomSpronk, ik heb het idee dat we hier niet uit gaan komen. Ik kan je niets meer of anders vertellen dan dat ik al gedaan heb. Hoe vervelend ook, ik kan je niet verder helpen. Als je het gevoel hebt dat het niet klopt, dan kun je terecht bij De Geschillencommissie of een klacht indienen via het ODR platform.


@Natasja , @Noordzee , @Edwin_Merks ,

Dat idee heb ik al langer. Daarom heb ik al een melding gedaan bij de Directie van KPN Nederland B.V., met een aantal specifieke aandachtspunten. Zodra daar meer van bekend is zal ik dat hier melden.

Ik wil benadrukken dat ik je niets persoonlijks kwalijk neem. Je doet gewoon je werk en dat zal ik altijd respecteren. Ik denk ook dat het probleem op organisatorische, contractueel en werkwijze ligt, en dat is altijd aan managers om in te grijpen.

Nogmaals het kernpunt waarom het draait is dat de KPN compleet korting komt te vervallen en dit staat in de KPN Hussel voorwaarden. Maar helaas zijn de KPN Hussel voorwaarden niet opgenomen in de overeenkomst. Ik begrijp best dat dat had gemoeten en dat KPN dat graag had gewild, maar dan had het ook zo vastgelegd moeten zijn.

Bedankt zover, en nogmaals: vat het niet persoonlijk op


@TomSpronk 

Het siert jou dat je netjes blijft naar @Natasja . Zij geeft jou ook op een duidelijke manier uitleg over het standpunt van KPN. Dat jullie er dan niet uitkomen, dat had ik al een beetje zien aankomen. 

Als vaste bezoeker van dit forum ben ik op de hoogte van dit soort regels. Ik kan mij heel goed voorstellen dat niet iedere klant van te voren alle regels helemaal goed kent en dat ze (zoals in jouw situatie) achteraf voor een vervelende verrassing staan.

 

 


Duidelijk, @TomSpronk. Ik vat het ook zeker niet persoonlijk op. Ik ben benieuwd wat er uit de melding gaat komen. 


@Natasja @Noordzee Naar aanleiding van mijn melding aan de KPN directie ben ik deze week gebeld door een KPN medewerker (als ik het goed verstaan heb van het “case-team”). Hierin is mij verteld dat er tijdens het verlengen/wijzigen van abonnementen tot op heden verzwegen is dat KPN-compleet kortingen vervallen bij nieuwe abonnementsvormen en dat dit ook niet in de overeenkomsten vermeld is. Dit is ondertussen hersteld (volgens de medewerker) voor nieuwe overeenkomsten, maar omdat dit bij mij tot verwarring/verkeerde informatie heeft geleid, wordt dit met terugwerkende kracht gecorrigeerd. Daarmee is voor mij de kous af, wordt natuurlijk wel opletten bij de volgende abonnementsverlenging (april 2022), maar dat vind ik prima want ik ben nu beter geinformeerd dan ten tijde van de laatste verlenging.

Wat ik altijd vreemd vindt aan dit soort situaties is dat er een vreselijke escalatie nodig is (aangetekende brief naar directie KPN) voordat er toegegeven wordt dat er zaken onjuist zijn gegaan.


Gefeliciteerd @TomSpronk ,

Ik heb respect voor jouw doorzettingsvermogen. 
 

Duidelijk is dat je daarover moet beschikken en dat je ook kennis van juridische documenten nodig hebt om je gelijk te halen. 
 

Ik vraag mij af wat er gebeurt met klanten die op vergelijkbare wijze hun contract verlengd hebben. 


Dag @TomSpronk. Fijn dat je de uitkomst nog even laat weten en goed om te lezen dat het is opgelost. :slight_smile:


Reageer