Skip to main content
Vraag

KPN erkent fout in eindafrekening, maar incasso's blijven doorgaan

  • June 24, 2026
  • 5 reacties
  • 47 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik hoop dat iemand van KPN mij hierbij kan helpen.

Ik heb één van onze mobiele abonnementen tijdig opgezegd. De opzegging is vóór 1 juni doorgegeven en de nummerportering heeft op 1 juni plaatsgevonden.

Twee weken geleden ontving ik de eindafrekening. Hierop is een afkoopsom in rekening gebracht. Naar mijn mening is deze onterecht, omdat het abonnement vóór 1 juni is opgezegd. Daarnaast lijkt ook de hoogte van het bedrag niet te kloppen. De berekende afkoopsom is ongeveer 200% van de resterende abonnementskosten.

Ik heb hierover contact opgenomen met KPN. Op woensdag 10 juni ben ik teruggebeld door een medewerker die aangaf dat dit gecorrigeerd zou worden. Omdat het om een aanzienlijk bedrag gaat, kreeg ik het advies om de betreffende factuur te storneren. Volgens de medewerker zou de correctie vervolgens worden verrekend.

Sindsdien ontvang ik echter voortdurend sms-berichten, e-mails en meldingen in Mijn KPN dat er nog een openstaand bedrag betaald moet worden.

Inmiddels heb ik hier meerdere keren over gebeld. Elke keer krijg ik te horen dat het uitgezocht moet worden en dat ik word teruggebeld. Gisteren heb ik opnieuw contact gehad, maar tot op heden heb ik nog niets vernomen.

Kan een medewerker van KPN via deze community meekijken en mij helpen om dit op te lossen?

Alvast bedankt.

5 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 26, 2026

Kleine aanvulling. 

Gisteren ben ik telefonisch benaderd door KPN. Tijdens dit gesprek werd mij meegedeeld dat ik niets hoef te doen, omdat alles al in het systeem staat en alleen nog verwerkt moet worden.

Vandaag heb ik echter een brief ontvangen van KPN waarin wordt aangegeven dat er een incassobureau wordt ingeschakeld en dat alle bijkomende kosten op mij worden verhaald. Daarnaast ben ik geregistreerd bij een stichting, waardoor ik op dit moment geen abonnementen meer kan afsluiten bij telecomaanbieders.

De brief is ondertekend door de heer Wilco Mol, maar deze naam is niet bekend wanneer contact wordt opgenomen met de klantenservice.

Zojuist heb ik opnieuw contact gehad met KPN. Mij is wederom bevestigd dat de afkoopsom onterecht is en dat er een creditnota in behandeling is. Volgens de medewerker moet dit nog verwerkt worden en kan ik de ontvangen correspondentie negeren.

Desondanks ervaar ik dit als zeer vervelend en zorgwekkend. Door deze situatie ondervind ik directe hinder, waaronder het niet kunnen afsluiten van nieuwe diensten en mogelijke verdere escalatie met een incassobureau.

Ik verzoek u daarom met klem om dit per direct op te lossen, de incassoprocedure stop te zetten en de onterechte registratie ongedaan te maken. Daarnaast verwacht ik dat de administratieve verwerking met spoed wordt afgerond, zonder dat de gevolgen bij mij als klant worden neergelegd.


JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • June 26, 2026

Beste ​@Abaco , dit forum is géén helpdesk van KPN en wij kunnen hier niets voor je doen.

Als je opgezegd hebt n.a.v. de mail over de gewijzigde voorwaarden geldt er inderdaad geen afkoopsom.

Die is bij sommige klanten helaas per abuis in rekening gebracht en wordt met een eerstvolgende (credit)nota weer verrekend.

Het advies van de helpdesk om te storneren is ronduit slecht en absoluut fout.

Het factureringsproces is grotendeels geautomatiseerd, vandaar al die brieven en het incassobureau komt door je stornering.

Wacht de eerstvolgende afrekening af en dan moet het goed komen.

Succes.

 


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 26, 2026

Beste ​@Abaco , dit forum is géén helpdesk van KPN en wij kunnen hier niets voor je doen.

Als je opgezegd hebt n.a.v. de mail over de gewijzigde voorwaarden geldt er inderdaad geen afkoopsom.

Die is bij sommige klanten helaas per abuis in rekening gebracht en wordt met een eerstvolgende (credit)nota weer verrekend.

Het advies van de helpdesk om te storneren is ronduit slecht en absoluut fout.

Het factureringsproces is grotendeels geautomatiseerd, vandaar al die brieven en het incassobureau komt door je stornering.

Wacht de eerstvolgende afrekening af en dan moet het goed komen.

Succes.

 

Dank je wel voor je uitleg, dat begrijp ik ook.

Alleen is de situatie voor mij inmiddels wel echt vervelend geworden door het foutieve advies dat ik heb opgevolgd. Daardoor ben ik nu geregistreerd bij een stichting (registratie/dossier), waardoor ik op dit moment geen producten meer kan afsluiten bij telecomaanbieders. Dat heeft dus best grote gevolgen voor mij.

Wat ik daarnaast lastig vind, is dat niemand bij KPN echt de regie lijkt te nemen om dit op te lossen. Ik heb meerdere keren contact gehad via 0800‑0402, er worden netjes notities gemaakt en terugbelafspraken ingepland, maar er gebeurt vervolgens niets concreets.

Ook het openstaande bedrag is voor mij niet zomaar even te betalen, het gaat om een fors bedrag.

Ik begrijp dat dit forum geen helpdesk is en dat jullie hier zelf weinig aan kunnen doen, maar de ervaring die ik nu heb is helaas dat ik eigenlijk nergens écht geholpen word. Daarom hoop ik dat er toch iemand is die hier iets mee kan of dit intern onder de aandacht kan brengen.


Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Wat een vervelende gang van zaken ​@Abaco. Ik snap dat dit dan grote gevolgen heeft. Ik kan als moderator niet inbreken op een incassoproces wat loopt, die optie heb ik simpelweg niet. Loopt er dus nu een formele klacht via onze klantenservice?


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 26, 2026

Dank voor je reactie en begrip.

Er is inderdaad al meerdere keren contact geweest met de klantenservice en er zijn meldingen/klachten aangemaakt. Helaas leidt dit tot nu toe nog niet tot een concrete oplossing.

Wat voor mij vooral lastig is, is dat ik door het opvolgen van foutief advies nu in een situatie ben gekomen met een lopend incassotraject én een registratie, met alle gevolgen van dien. Juist daarom hoop ik dat er vanuit KPN ergens de regie wordt genomen om dit recht te zetten.

Ik begrijp dat jij hier als moderator geen directe invloed op hebt, maar ik loop nu vast tussen verschillende afdelingen zonder dat iemand het geheel oppakt.

Mocht er een manier zijn om dit toch intern te laten escaleren of onder de aandacht te brengen bij de juiste afdeling, dan zou ik dat echt enorm waarderen