Skip to main content
Vraag

KPN eSIM toont verkeerd 06-nummer op iPhone en iMessage

• August 16, 2026
  • 11 reacties
  • 131 keer bekeken

Ik loop inmiddels al langere tijd tegen hetzelfde probleem aan en begin er eerlijk gezegd klaar mee te zijn. Ik heb meerdere keren contact gehad met klantenservice, maar word telkens aan het lijntje gehouden met standaardoplossingen terwijl het probleem blijft bestaan. Ik heb zelf inmiddels ook tig keer al op Google gekeken medewerkers van de klantenservice.

Mijn KPN esim geeft op mijn iPhone een verkeerd en onbekend 06-nummer weer. Dit nummer staat bij algemeen > info, mobiel netwerk en imessage. Mijn echte 06-nummer wordt nergens weergegeven, waardoor ik dit onder andere niet correct kan activeren voor iMessage.

Het vreemde is dat mijn daadwerkelijke nummer verder gewoon werkt: ik kan ermee bellen, sms'en en ben erop bereikbaar. De aanbiederinstellingen staan op KPN 72.0 en de IMS-status geeft ‘gesprekken en sms’ aan.

Inmiddels heb ik zo'n beetje alles geprobeerd:

• eSIM meerdere keren verwijderd en opnieuw geactiveerd
  • iPhone volledig gewist en als nieuw ingesteld, zonder reservekopie
  • daarna opnieuw een volledig nieuwe eSIM via KPN geactiveerd
  • de eSIM zelfs via KPN op de telefoon van een vriend geactiveerd

En dat laatste is wat mij betreft doorslaggevend: ook op zijn telefoon verschijnt exact hetzelfde verkeerde 06-nummer.

Het probleem ligt dus niet aan mijn iPhone, imessage, icloud of Apple. Het verkeerde nummer wordt opnieuw weergegeven zodra de KPN esim wordt geactiveerd, ook op een compleet ander toestel.

Ik wil daarom graag dat iemand bij KPN dit eindelijk technisch laat onderzoeken in plaats van mij opnieuw dezelfde standaardstappen te laten uitvoeren. Het lijkt erop dat er bij KPN iets verkeerd staat in de koppeling/provisioning van mijn daadwerkelijke 06-nummer aan het SIM/esim-profiel.

Kan een KPN-moderator dit alsjeblieft bij de juiste technische afdeling neerleggen? Na alle resets, nieuwe esims en contactmomenten ben ik inmiddels wel klaar met telkens opnieuw hetzelfde rondje.

Mocht iemand anders tegen hetzelfde probleem aanlopen en een oplossing hebben gevonden, hoor ik dat natuurlijk graag.

11 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 16, 2026

Heb je al geprobeerd jouw nummer handmatig te veranderen? Soms is deze optie gedeactiveerd, maar meestal kan men toch wijzigen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 16, 2026

Hoi ​@TDN omdat ik een eSIM heb kan ik het helaas niet wijzigen in de instellingen. Ik heb het geprobeerd. Ik ben ook naar de kpn winkel geweest en heb daar een fysieke simkaart gekregen. Daarmee kon ik het nummer wel wijzigen, maar hij veranderde telkens terug naar het ‘onbekend’ nummer. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 16, 2026

Waar heb je geprobeerd? Als de optie 'My Number’ bij KPN esim inactief is, is gedeactiveerd door KPN, maar een esim heeft geen beperking.

1. Settings → Phone → My Number
  2. Settings → Cellular → KPN esim → My Number

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 16, 2026

​@TDN ik heb het op beide manieren geprobeerd. Het lukt in dit geval op beide manieren in de instellingen niet om het nummer te wijzigen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 16, 2026

In jouw geval heeft KPN een foutieve esim geleverd en het wijzigen van de nummer geblokkeerd. Ik denk dat je beter naar een KPN winkel ga om daar snel hulp te krijgen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 17, 2026

Update: 

Gister ben ik bij een KPN-winkel geweest en heb ik een fysieke simkaart gekregen. Op m’n iPhone stond hiermee in eerste instantie onder mobiel netwerk mijn juiste 06-nummer.

Echter, zodra ik mijn nummer probeer te activeren voor iMessage of FaceTime, verandert het tijdens de activatie automatisch naar exact hetzelfde onbekende 06-nummer. Tegelijkertijd wordt ook onder mobiel netwerk mijn juiste nummer vervangen door dit verkeerde nummer.

Ik heb deze fysieke simkaart ook in een andere iPhone geplaatst. Ook daar werd direct het verkeerde 06-nummer weergegeven.

Het probleem doet zich dus voor met eSIM én fysieke sim, op meerdere iPhones en na een volledige fabrieksreset. Daarmee lijkt mij inmiddels duidelijk dat dit niet aan Apple, iMessage of mijn toestel ligt, maar dat er bij KPN iets verkeerd gekoppeld staat aan mijn aansluiting.

Hopelijk kan dit technisch worden onderzocht en opgelost.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 17, 2026

Echter, zodra ik mijn nummer probeer te activeren voor iMessage of FaceTime, verandert het tijdens de activatie automatisch naar exact hetzelfde onbekende 06-nummer.

In jouw Apple ID kan je het tijdelijke nummer in het juiste nummer veranderen. Bij een geactiveerde iMessage krijgt je normaliter dit scherm te zien en direct veranderen

Voor de zekerheid voer volgende stappen uit, netwerk instellingen resetten → iPhone rebooten en simkaart verwijderen→ iMessage & FaceTime deactiveren → iPhone rebooten met simkaart → iMessage & Facetime activeren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 18, 2026

Update:

Gebeld door KPN en de medewerker van de klantenservice had een ticket aangemaakt voor de backoffice. Nou drie keer raden wat ze hebben gezegd: we hebben onderzoek gedaan en er zijn geen problemen vanuit KPN. Neem maar contact op met Apple…

Nou ik kan vertellen dat er wel degelijk problemen zijn vanuit KPN. Een medewerker van de klantenservice heeft iets aangepast in mijn netwerkinstellingen waardoor ik nu iedereen bel met een ‘privé-nummer’. Nummerherkenning staat gewoon aan op mijn telefoon en zowel de medewerkers in de winkel als via de telefoon kunnen niet achterhalen waarom dit zo is. En de backoffice zegt gewoon dat er geen verdere problemen zijn.

Dus ik weet niet of er iemand uit KPN kan reageren op deze topic, want dit wil ik echt wel opgelost hebben. Anders bestaat er geen keus om met nummerbehoud over te stappen naar een andere provider.

​@TDN bovenstaande heb ik geprobeerd, maar helaas zonder positief resultaat. Wel erg bedankt met het meedenken telkens.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hi ​@sadia90, wat rot dat je je eigen telefoonnummer blijkbaar nog niet (helemaal?) terug hebt, ondanks dat je al van alles hebt geprobeerd. 

Ik ben allereerst eigenlijk benieuwd naar waar dit door gekomen is? Ik geloof dat ik dat niet goed uit je berichten kan opmaken: is er voordat je dat onjuiste nummer kreeg iets veranderd, of is er iets gebeurd? Heb je bijvoorbeeld iets aan je abonnement veranderd, of verlengd, bijvoorbeeld?

Onze backoffice heeft meer mogelijkheden dan dat wij als moderators hebben, ik zou juist denken dat zij het euvel moeten kunnen vinden. Maar ik lees dat je vanmiddag teruggebeld bent, en dat nog niet het geval is. Heb je aan hen ook beide nummers doorgegeven, zowel het juiste als onjuiste? En waar is het gesprek mee afgesloten, nemen ze later nog contact met je op om te controleren of het is gelukt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 18, 2026

Hoi ​@Alexandra van KPN dank voor het reageren. Ik kan niet precies plaatsen sinds wanneer het probleem zich voordoet. Ik heb een tijdje geleden mijn abonnement verlengd, maar durf niet met zekerheid te zeggen of dat wellicht de oorzaak is geweest. Ik ben al geruime tijd klant van KPN met mijn juiste telefoonnummer. Verder heb ik niets gewijzigd aan het abonnement zelf sinds de verlenging.

Ik ben gisteren teruggebeld door de klantenservice van KPN in verband met een ticket die eergister in de KPN winkel is aangemaakt. De medewerker heeft gisteren ook een melding doorgezet naar de backoffice. Hierop heb ik vandaag reactie gekregen waarin ze aangeven dat niets verkeerd staat bij KPN en ik bij Apple moet zijn. Ik heb geen enkele nummer doorgegeven aan hen, omdat hier nooit om is gevraagd. Dus ik heb geen telefonisch contact gehad met de backoffice. Alleen een jammere mailtje met wij kunnen niets vinden en daarmee is het afgesloten.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Goedemorgen ​@sadia90, goed om te weten, dank voor de extra toelichting. Verlengen zou inderdaad geen problemen voor je nummer moeten geven. Dat kan geen aanwijsbare reden zijn, zou ik zeggen.

Wel een vraag uit interesse: die nieuwe fysieke simkaart die je onlangs uit de winkel hebt opgehaald. Heb je de mogelijkheid om die even te testen in een ander toestel? Ik ben wel nieuwsgierig naar of je dan hetzelfde ervaart, dat je een ander nummer te zien krijgt of dat je dan enkel je eigen nummer ziet. Dat is een relatief gemakkelijker manier om een instelling in een toestel die in de weg kan zitten uit te sluiten.

Wel jammer dat je niet even teruggebeld bent vanuit de backoffice - dat is mijn persoonlijke mening. Dat is toch wel handiger en voor jou vooral prettiger in zo'n situatie. Heb je de mogelijkheid om bovenstaande test te doen? En vul je voor de zekerheid ook je naam en adresgegevens + het je eigen mobiele nummer en liefst ook het onjuiste nummer, in je profiel in? Dan kan ik ook even meekijken aan deze kant - niet dat ik meer kan zien dan onze backoffice, maar dan kan ik wel die melding even nakijken.