Skip to main content
Beantwoord

KPN Mobiel 1 Gbit/s abonnement komt dat binnenkort?

• 9 maart 2025
  • 12 reacties
  • 260 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 174 reacties

Vandaag een leuke test gedaan:

In heel Zaandam getest met KPN, Odido en Vodafone. Dan vooral speedtesten.

Alle sites met een N78 5G antenne getest;

https://antennekaart.nl/kaart/5g?lat=52.44146684&lng=4.82866287&zoom=13&carrier-combinations=500,532,534,535,537,539,540,543

+ deze, die recent is geupgrade:

https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.43036871&lng=4.80785965&zoom=19&providers=vodafone

Conclusie:

Bijna alle Odido sites hebben een 10 Gbit/s backbone en doen tot 1200 Mbps in de praktijk.

De twee bestaande Vodafone sites met N78 doen tot 1300 Mbps in de praktijk.

De nieuwe site heeft wel N78 3500 MHz spectrum, maar moet nog een snellere backbone krijgen.

Deze site gaat nu ‘maar’ tot 800 Mbps.

Alle providers hebben op moderne sites een upload max van ongeveer 200 Mbps.

Nu weet ik dat bijna alles sites in Nederland van KPN een dikke backbone hebben en sites makkelijk meer dan 1 Gbps kunnen. Echter zoals op de site te lezen is, is er een limiet van ongeveer 600 Mbps. En dit klopt ook in de praktijk. En via een zakelijke sim kun je wel al tot 1200 Mbps halen. Hiervan staan voorbeelden op Tweakers.net.

Een limiet van 1000 - 1400 Mbps
Gaat dit ook voor de prive consument komen binnenkort?
Of pas wanneer er vraag hier naar is?

Extra (technische) informatie:
Vodafone speedtest:
https://www.speedtest.net/my-result/a/10745386121

Odido speedtest:
https://www.speedtest.net/result/a/10745510921

KPN speedtest:
https://www.speedtest.net/my-result/a/10745628118

Alle providers beginnen in de test veel hoger.
Odido en Vodafone zelfs richting 1500-1600 Mbps.
KPN richting 700-800 Mbps.
En allemaal zakken dan in tot de ingestelde waarde.

Het beste testen doe je kijkend naar een antenne sector ongeveer 100-200 meter van de site vandaan. Al hoewel Odido en KPN ook zogenaamde intersite NR doen.
Dit is wanneer je 4G van site A hebt en 5G van site B. Deze signalen en data streams worden dan samengevoegd.

En zo ziet het data verkeer eruit op Band N78 3500 MHz op een plek waar alle drie de providers dit signaal hebben:

Band N78 vlnr: Vodafone Odido KPN

Beste antwoord door Ik_Combineer

U vraagt, KPN draait.

https://community.kpn.com/mobiel-15/nieuwe-mobiele-abonnementen-meer-snelheid-en-meer-data-met-superunlimited-632862

Bekijk origineel

12 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 11 maart 2025

Hoi ​@5Guru . Interessante test! Je vraag is dus of wij onze limiet omhoog gaan schroeven? Klopt dat? 

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 174 reacties
  • 11 maart 2025
Erwin van KPN schreef:

Hoi ​@5Guru . Interessante test! Je vraag is dus of wij onze limiet omhoog gaan schroeven? Klopt dat? 

Yes. En dan vooral 1 Gbps+, zodat 3500 MHz echt tot zijn recht komt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8372 reacties
  • 11 maart 2025

Beste ​@5Guru , naar dan moeten wel eerst alle masten aangepast zijn en dat is nog bijna nergens, in mijn woonplaats slechts 2 van de tientallen kpn masten in mijn regio.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 174 reacties
  • 11 maart 2025
JanD schreef:

Beste ​@5Guru , naar dan moeten wel eerst alle masten aangepast zijn en dat is nog bijna nergens, in mijn woonplaats slechts 2 van de tientallen kpn masten in mijn regio.

Ja en nee. Zoals eerder gezegd.

Stel één site met N78 (3500 MHz) staat midden in een gebied.
Dan kunnen alle omringende sites ook gebruik maken van deze band.

Leuk voordeel in Assendelft:
https://antennekaart.nl/kaart/5g?providers=kpn&lat=52.48560275&lng=4.75708007&zoom=13

• Postcode 1566JA
  • Site ID 2741

Deze site is omringt met allemaal sites zonder N78.
Vooral ten noorden goed te testen, als je verbonden bent met een andere site, komt N78 van deze site in Assendelft erbij. En daarom haal je bijna overal (vooral buiten) makkelijk 500-600 Mbps bij KPN in die regio. Hiervoor heb je wel een telefoon nodig met de juiste modem/hardware.
Vanaf de Samsung S21 (eigen ervaring) tot en met de S25 werkt dit bijvoorbeeld al prima.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 174 reacties
  • 16 maart 2025

Hier een screen recording van de speedtest app.
Helaas is zelfs 600 Mbps lastig haalbaar door de limitering.
Waar andere providers ruim boven de geadverteerde snelheid uitkomen, blijft KPN eronder.

Getest op deze site: Station Zaandam
https://antennekaart.nl/kaart/5g?lat=52.43800787&lng=4.81281906&providers=kpn&zoom=19

Duidelijk te zien hoe de site veel sneller kan, maar softwarematig wordt gelimiteerd.
Dit is ook de ervaring die ik heb met deze telefoon.
Makkelijk  1100-1500 Mbps op andere providers.
En zelfs 3800/3800 Mbps op WiFi 7. Samsung S24 Ultra.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 174 reacties
  • 23 maart 2025

Vandaag een rondje Amsterdam centrum gedaan.

Heel veel Odido en Vodafone 10 Gbps sites. Met snelheids limiet van Odido 1100-1200 Mbps en Vodafone 1200-1300 Mbps.

KPN overal ook mega goed, heel veel N78. Eigenlijk alleen maar met N78, want intersite N78 werkt super.

Helaas ligt de praktijk piek altijd rond 580 Mbps.

Ik zou graag meer betalen voor 1+ Gbps!
Is het echt nodig? Nee. Is het leuk? Ja!

• 3348 reacties
  • 23 maart 2025
5Guru schreef:

Is het leuk? Ja!

Wat is er leuk aan?

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
5Guru schreef:

Vandaag een rondje Amsterdam centrum gedaan.

Heel veel Odido en Vodafone 10 Gbps sites. Met snelheids limiet van Odido 1100-1200 Mbps en Vodafone 1200-1300 Mbps.

KPN overal ook mega goed, heel veel N78. Eigenlijk alleen maar met N78, want intersite N78 werkt super.

Helaas ligt de praktijk piek altijd rond 580 Mbps.

Ik zou graag meer betalen voor 1+ Gbps!
Is het echt nodig? Nee. Is het leuk? Ja!

Hoi ​@5Guru 

Ik wil er toch nog even iets aan toevoegen, dat je bij Odido alléén met het duurste sim only abonnement van 49,50 euro per maand (zonder kortingen) Unlimited Premium deze snelheden kunt behalen, de overige particulieren abonnementen hebben ook een cap.
Ditzelfde geldt ook voor de zakelijke mobiele abonnementen van Odido, ook daar kun je alleen met het Unlimited Premium deze hoge snelheden behalen.
Dus het is maar een (zeer) beperkte groep klanten die dit daadwerkelijk kan gebruiken bij Odido.

Vodafone heeft geen snelheidsbeperking op haar 5G netwerk, maar ook daar halen de meeste klanten niet eens de 500 Mbit/s omdat Vodafone nog maar heel weinig Band N78 inzet, en daarnaast gebruik maakt van DSS voor 5G.
Met regelmaat lees ik op het forum van Vodafone, dat klanten klagen over de lage snelheden op het 5G netwerk.

Dus het is uiteraard leuk en interessant wat je aan snelheid kunt behalen op het mobiele 5G netwerk van Odido, Vodafone en KPN, maar voor de rest heeft de allergrootste groep er helemaal niets aan.
Vandaar dat KPN precies hetzelfde doet als Odido, daar is weinig verschil in, behalve dat de duurste bij Odido wel die hogere snelheden kan behalen, en bij KPN nog niet.

Daarnaast zijn er factoren die een rol spelen bij de snelheden op het mobiele netwerk, die gelden voor alle drie de netwerken op 4G en 5G.

De volgende onderwerpen zijn van invloed op je internetsnelheid.

• Het type mobiele apparaat dat je gebruikt.

• De drukte op het internet of de internetpagina.

• Het aantal gebruikers dat tegelijk gebruik maakt van het mobiele netwerk.

• De afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast.

• Obstakels tussen je mobiele apparaat en de zendmast. Zoals muren en gebouwen.

• Weersomstandigheden, zoals onweer.

• Als je in een snel bewegend voertuig zit, bijvoorbeeld de trein.

• Het abonnement dat je bij ons hebt afgesloten.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 174 reacties
  • 23 maart 2025

​@Michel.uit.Arnhem volledig eens met jouw reactie.

Ik zou het alleen leuk vinden als de optie er is. Al kost het meer.

Het netwerk kan het al. En hoe sneller een data sessie klaar is, hoe meer tijd en dus capaciteit vrijkomt.

10 minuten het radio spectrum bezet houden of maar 1 minuut, maakt een enorm verschil in beschikbaarheid wanneer het druk is.

Het kan bij KPN wel, maar ook alleen via een zakelijke partner.

Odido heeft af en toe acties. Ik heb het unlimited abo + klantkorting voor 35 euro.

Vodafone begint langzaam een stuk beter te worden. Vorig jaar in 2 maanden heeft Zaandam omgebouwd. En eens, nog veel te weinig N78. Maar die kunnen ze er zo naast prikken.

Ook hier een actie gehad, 21 euro per maand nu, ook klantkorting. (Ja ik test ook alle providers thuis.)

Het is dus zeker ook een hobbie!

Ik sluit af met:
Een Ferrari is nutteloos op een landweggetje.

Een 5 baands snelweg is nutteloos voor paard en wagen.

Het zal altijd een kwestie blijven van vraag en aanbod, de markt dus.

Ik blijf echter hopen, omdat het letterlijk een software setting is.

Ja en mogelijk iets met licenties voor KPN/Huawei, maar daar betaald de klant dan voor.

Vroegah had KPN geen limieten omdat dat allemaal extra administratief gedoe was.

Nu helaas wel. Ook dit zal tijdelijk zijn en na enkele jaren weer verdwijnen…. hoop ik.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4411 reacties
  • Antwoord
  • 24 maart 2025

netblade
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 103 reacties
  • 24 maart 2025
Ik_Combineer schreef:

Let wel, niet voor huidige klanten, dus als je net verlengd of een abo hebt afgesloten mag je pas om naar een nieuwe abonnementsvorm. Valt me vies tegen

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4411 reacties
  • 24 maart 2025

Mijn abonnement is al bijna 3 jaar verlopen, dus ook voor het grootste gedeelte van de klanten.