Skip to main content
Vraag

KPN Mobiel: wel ontvangst, geen data?

• April 27, 2026
  • 7 reacties
  • 70 keer bekeken

Sinds een paar weken over naar KPN, maar nog niet echt overtuigd. Zoals vele anderen (zowel hier als op tweakers.net gemeld) heb ik ook last van geen data bij een goed 5G signaal. Er is dus voldoende ontvangst, maar er komt geen data over de lijn. Na een aantal seconden vliegtuigmodus werkt het wel weer gewoon.

Aangezien ik niet de enige ben, het al een tijdje speelt, KPN heeft gecommuniceerd dat het probleem bekend is en ook inmiddels heeft aangegeven dat het opgelost zou zijn, had ik toch graag dat dit eens goed en snel wordt nagekeken. Het is dus geen persoonlijk issue maar van vele andere klanten ook.

In principe kan ik niet 100% vertrouwen nu op de stabiliteit van het KPN netwerk. Ik kan nog terugvallen op de zakelijke sim, maar anderen kunnen dat wellicht niet.

Dus graag dit probleem opnieuw oppakken en communiceren.

7 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 27, 2026

Beste ​@Incognitum zet je netwerk binnen je mobiel eens op 4G(+), dan moet6 het gewoon goed werken en je bespaart ook nog eens een boel stroom omdat 5G nog niet echt overal 5G is, maar meelift op 4G(+).

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 27, 2026

Bedankt voor je reactie. Dit is echter geen oplossing voor het probleem. Los van het feit dat stroomverbruik het probleem niet is, is dit een langer bestaand netwerkprobleem dat door het gehele land speelt. KPN moet dit gewoon oplossen.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Beste ​@Incognitum zet je netwerk binnen je mobiel eens op 4G(+), dan moet6 het gewoon goed werken en je bespaart ook nog eens een boel stroom omdat 5G nog niet echt overal 5G is, maar meelift op 4G(+).

Dat is niet helemaal waar wat je nu zegt ​@JanD .
Als je op het 5G netwerk van KPN zit, verbruik je niet meer stroom vanuit de batterij, dan als je op het 4G(+) netwerk zou zitten.

Ik zelf gebruik uitsluitend nog het 5G netwerk van KPN, en de batterij van mijn iPhone 17 houdt het net zolang vol als dat ik hem een paar dagen op het 4G(+) netwerk laat draaien.
Het is deels een fabel, als je alleen gebruik maakt van het 5G netwerk dat je eerder de lader moet pakken, het verschil tussen het 4G en 5G netwerk is maximaal 10% meer stroom verbruik.

De belangrijkste voordelen van 5G op een rij:

• Razendsnel internet: Downloadsnelheden kunnen theoretisch oplopen tot 20 gigabit per seconde, wat tot wel tien keer sneller is dan 4G.
  • Extreem lage latentie: De vertraging bij het versturen van data is minimaal, wat essentieel is voor toepassingen die directe reactie vereisen.
  • Grotere netwerkcapaciteit: Het netwerk kan veel meer apparaten tegelijkertijd ondersteunen zonder snelheid te verliezen, ideaal voor drukke locaties en smart cities.
  • Betrouwbaardere verbinding: 5G biedt een stabielere verbinding, cruciaal voor kritieke toepassingen zoals hulpdiensten.
  • Energiezuiniger: 5G-technologie kan meer data versturen met minder energie, wat gunstiger is voor de batterijduur van apparaten.

Het 5G netwerk van KPN is landelijk 99,6% beschikbaar, dus eigenlijk overal.

netblade
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • April 27, 2026

Herkenbaar probleem, en is prima reproduceerbaar, draai eens een paar speedtestjes achter elkaar en je hebt hetzelfde. De APN welke je gebruikt maakt niet uit, evenals ipv6 uitschakelen. Het enige wat lijkt te helpen is de vliegtuigmodus even aan en uit te zetten.
Of een VPN die actief is (wireguard bv) dan doet het probleem zich ook niet voor.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 27, 2026

Het echte 5G netwerk is in mijn woonplaats voor misschien maar 25% beschikbaar.

Een ander forumlid, gefocust op het echte 5G gaf ook aan dat 4G minder stroom verbruikt en kan ik onderschrijven.

Zolang in mijn woonplaats nog niet alle masten van 5G zijn voorzien houd ik mijn mobiel op 4G en maximaal 10% minder stroomverbruik vind ik aanzienlijk. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@JanD 

Het 5G netwerk bestaat uit meerdere frequenties, alwaar ook KPN gebruik van maakt.
Alle frequenties die KPN gebruikt, zijn officieel geveild door de Rijksoverheid voor gebruik voor het 5G netwerk, en dus niet het 4G netwerk.

De huidige 5G frequenties die KPN momenteel gebruikt zijn:

• Band N1 - 2160 Mhz (Bestrijkt een groter gebied)
  • Band N28 - 773 Mhz (Bestrijkt een groter gebied)
  • Band N78 - 3700 Mhz (Korter bereik, maar wel meer snelheid) Wordt momenteel verder uitgerold over de zendmasten.

Doordat je smartphone meerdere frequenties kan combineren, behaal je een hogere snelheid.
Is Band N78 ook geactiveerd, dat kun je een snelheid bereiken van boven de 1 Gigabit per seconde, heb ik al enkele malen behaald op mijn iPhone 17.

Het gaat dus niet alleen om band N78, maar ook om de banden N1 en N28 die ook beide officieel 5G frequenties zijn, en waarmee je ook nog een snelheid kunt bereiken van 600 Mbit/s.
Aan de back-end heeft het nog wel de hulp van het 4G netwerk, maar dat staat voor de rest los van de bovengenoemde 5G frequenties, die ook actief blijven als 5G SA actief gaat worden.

En dat jij voorlopig op het 4G netwerk wilt blijven is helemaal prima, en dat zullen er zeker nog wel meer Nederlanders doen.
Ik zelf ben volledig overgegaan op 5G, en zie eigenlijk nooit meer 4G in mijn display staan.

Op dit moment is 5G de standaard voor mobiel internet, het 4G netwerk is in feite het opvang netwerk op locaties waar 5G nog niet beschikbaar is of als je smartphone/mobiele telefoon géén 5G ondersteund.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Incognitum, welkom op onze community. Ik wil hier nog even aan toevoegen dat wij hier online een dekkingskaart voor hebben. Als je toch geen dekking hebt op de plekken waar dat wel zou moeten zijn, probeer dan je simkaart eens in een ander toestel of vergelijk het met iemand anders op dezelfde plek. Als je met meerdere toestellen ergens geen dekking hebt kun je een dekkingsklacht aanmaken. Je kunt daarvoor gewoon een belafspraak maken.