Skip to main content

28 januari slachtoffer geworden van een imessage hack. Binnen 1 minuut werden 77 sms-jes gestuurd buiten de EU die buiten de bundel vallen. KPN rekent gewoon de 30 cent per sms-je en is niet bereid dit kwijt te schelden omdat ‘de dienst is geleverd’.  Als ik mijn contract moet verlengen ga ik deze klantonvriendelijkheid zeker meewegen. Teleurgesteld dat KPN hierdoor verdient aan hackers zonder dat het ze iets kost. Ik vind geen enkele empathie terug bij KPN en ze gaan alleen voor eigen gewin. Ethiek en maatschappelijk verantwoord ondernemen is ver te zoeken.

Ok, en nu? Denk je nu echt dat kpn zit te springen om die 24 euro?

KPN brengt alleen de verbruikskosten in rekening en verdient hier zelfs niets aan. Je kunt kpn geen slachtofferrol aanrekenen. 

Je draagt zorg voor een juiste werking of bediening van je eigen telefoon ook qua veiligheid. Hiermee is blijkbaar iets buiten kpn om mee gebeurt,... 

En omdat kpn alleen maar de rekening opmaakt met verbruikskosten, moeten ze dit misverstand ook gaan vergoeden? 

Bijzondere gedachtegang,... 


Ik zou toch bijna denken dat u bij de KPN werkt.  Heeft u kennis van de werkelijke kosten van een SMS-je. Deze zijn namelijk een fractie van de €0,30 die in rekening wordt gebracht. Zou een mooi verdienmodel zijn van de KPN om samen te werken met deze high tech hackers. Het heeft niets te maken met het volgen van de regeltjes, maar hoe je als KPN omgaat met je klanten en hier ethisch tegen aan kijkt. Als bij de bank wordt gepind op mijn rekening door een crimineel na te zijn geskimd is de bank ook coulant en verzekerd. Zij hebben geleerd. KPN zou ook mee kunnen werken door in de settings aan te geven het onmogelijk te maken om te SMS en buiten de bundel en buiten de EU. Ik ben heel benieuwd hoe u reageert als het u overkomt en er geen €20 maar €20 miljoen wordt afgeschreven. Geloof me, wat mij overkomt kan ook u overkomen.


Dit zijn betaal sms-jes. Die kosten dus wel wat meer dan "een fractie". KPN moet gewoon uitbetalen richting de dienst waar ze naar toe gestuurd zijn. Het kan wel eens wezen dat da gewoon 30 cent is.


Imessage is van Apple? Hoe werkt dat? Beetje vergelijkbaar met Whatsapp ofzo? Kun je niet beter aankloppen bij Apple om daar de kosten te verhalen? Zij hebben dat imessage tenslotte gemaakt toch?


@Nick83 Imessage is indd Apple, in mijn Apple verleden (van 2008 tot 2019 iPhones gehad) Ik vond het vanaf het begin maar waardeloos,… Sinds introductie van Whatsapp in 2009 heb ik Imessage nooit never niet meer gebruikt :yum:

Maar het zijn inderdaad gewoon ‘betaal’ smsjes geworden, dus kosten bovenop je gebruikelijke kosten. Helaas door de ‘hack’ ben je hier slachtoffer van geworden. KPN kan niet anders dan dit aan jou factureren. En als KPN dit bij iedere abonnee zal doen, dan rijzen de maandelijkse premies ook de pan uit voor iedere klant, en hier zit ook niemand op te wachten. Enige wat je kunt doen is om het lekker van je af te laten gaan, en zorg dragen dat het je niet weer overkomt. 


Het is dus een app van Apple die wel gebruik maakt van echte sms-jes? Het zijn dus geen betaalde berichten binnen die app?


Jawel soort van, check het verschil;

 Over iMessage en sms/mms - Apple Support

 

Kunnen we ons ook lekker afvragen, of het blauwe of groene textballonnetjes zijn geweest :sweat_smile:


En toch is het de schuld van KPN 🙃


Nog een keer dan. FB messenger (geen.I-message dus) zit standaard bij facebook. Een FB vriend is gehacked en stuurde alle contacten een message, inclusief mij. Een foto met de vraag, “hoi, weet jij nog wanneer dit was?”.  Na het openen van het bericht werden onmiddelijk een paar honderd sms-jes gestuurd naar telefoonnummers binnen en buiten de EU (helaas niet zelf uit te zetten). Niet naar betaalnummers, maar random nummers. Sms-jes naar de EU zitten in de bundel (onbeperkt bellen en sms-en), alle andere worden tegen €0,30 in rekening gebracht door KPN als ‘sms naar het buitenland’. Omdat het begrip coulance bij KPN nog moet worden uitgevonden, zou ik maar oppassen: er komt een dag dat u ook aan de beurt bent met mogelijk nog veel hogere rekeningen van de KPN.


Niet naar betaalnummers, maar random nummers. Sms-jes naar de EU zitten in de bundel (onbeperkt bellen en sms-en), alle andere worden tegen €0,30 in rekening gebracht door KPN als ‘sms naar het buitenland’. 

Hoe weet je dat dat geen betaalnummers zijn?

Kan je eens een screeenshot plaatsen van die sms kosten op jouw factuur.


Nog een keer dan. FB messenger (geen.I-message dus) zit standaard bij facebook. Een FB vriend is gehacked en stuurde alle contacten een message, inclusief mij. Een foto met de vraag, “hoi, weet jij nog wanneer dit was?”.  Na het openen van het bericht werden onmiddelijk een paar honderd sms-jes gestuurd 

Lijkt me dat je niet alleen zomaar het bericht geopend hebt, maar vervolgens ook op de foto geklikt hebt? En mogelijk niet de laatste veiligheidsupdates geïnstalleerd? Als het zo simpel zou zijn zoals u beschrijft, dan zou het veel vaker voorkomen. 


Niet naar betaalnummers, maar random nummers. Sms-jes naar de EU zitten in de bundel (onbeperkt bellen en sms-en), alle andere worden tegen €0,30 in rekening gebracht door KPN als ‘sms naar het buitenland’. 

Hoe weet je dat dat geen betaalnummers

Niet naar betaalnummers, maar random nummers. Sms-jes naar de EU zitten in de bundel (onbeperkt bellen en sms-en), alle andere worden tegen €0,30 in rekening gebracht door KPN als ‘sms naar het buitenland’. 

Hoe weet je dat dat geen betaalnummers zijn?

Kan je eens een screeenshot plaatsen van die sms kosten op jouw factuur.

 

zijn?

Kan je eens een screeenshot plaatsen van die sms kosten op jouw 

 

 

ja alle beveiligingsupdates die er bestaan werden, worden en zullen worden geïnstalleerd zodra deze uitkomen (automatisch).  Ik zal de screenshot uploaden.

 

 

 


 


 

Vooral VUT is een bijzondere. Dit is Vanuatu. Ik weet niet hoeveel mensen u daar kent, maar zover gaat mijn kennissenkring niet....


Dat zijn dus veel smsjes naar nummers buiten de EU en die kosten inderdaad €0,30 per smsje.

Ik snap dat het heel vervelend is maar je kunt KPN natuurlijk aansprakelijk stellen voor een fout die je zelf gemaakt hebt.


Heer wjb. Ik zou heel graag uw reactie willen zien indien een account van uw kennis wordt gehacked en u een berichtje krijgt met “weet je nog wanneer dit was?”, die na opening 27 miljoen sms-jes stuurt, waarna KPN u een rekening stuurt van €8,1 miljoen. Bent u dan net zo principieel als het om uw eigen portemonnaie, of gaat u toch vragen om coulance. De dienst is immers geleverd....


KPN levert de verbinding en die gebruik je met een aai-telefoon waar van alles en nog wat mee mogelijk is, ook dingen waar de gebruiker geen weet van heeft maar de boefjes wel . . . .

NB, kocht je de telefoon ook bij kpn ? In dat geval is er nog ketenaansprakelijkheid (of ?), maar dat geld weer niet voor de toepassingen die je er op installeert ws.

Bij onverwachte plotselinge hoge kosten heeft kpn een grens van 60 euro meen ik ? Daar boven wordt de boel geblokkeerd (?)


Misschien is het een goed idee om eens te kijken welke apps rechten hebben om smsjes te versturen en die tot het minimum te beperken.

 


Misschien is het een goed idee om eens te kijken welke apps rechten hebben om smsjes te versturen en die tot het minimum te beperken.

 

Dat is zeker een goed idee, maar niet te vinden op een Iphone.


Verstuur je zelf ooit nog wel eens smsjes?

Zo nee, dan zou je, als ik de documentatie mag geloven, bij "Settings" - "Messages" de optie "Send as SMS" uit kunnen zetten.


Bedankt, stond uit. Een goede hacker omzeilt dit gewoon met low-code instructies…

 

 


Dan weet ik ook niet hoe je op een iPhone kunt voorkomen dat een app zomaar smsjes kan versturen.


Bedankt, stond uit. Een goede hacker omzeilt dit gewoon met low-code instructies…

 

 

Die ‘Stuur als SMS’ optie staat wel uit, maar dat zegt niet expliciet dat deze App geen SMS kan verzenden. Het zegt alleen dat deze App geen SMS moet verzenden als de iMessage service niet beschikbaar is. De functionaliteit van SMS verzenden is gewoon nog beschikbaar, althans dat kan je logisch gezien aannemen. Ik zie niet hetzelfde als bij Android dat de SMS-verzend-functie geblokkeerd is (om gebruikt te worden door de ene of ander App).

In mijn ogen is de enige grondige optie om het SMS kanaal, op geen enkele wijze te koppelen aan internet. Dat betekent inleveren van gemak, dus diverse (populaire) Apps niet gebruiken, op Android ontneem je daarmee ook Google om zich met de inhoud en metadata van je SMSjes te bemoeien.


...op Android ontneem je daarmee ook Google om zich met de inhoud en metadata van je SMSjes te bemoeien.

Uit privacy overwegingen dus zeer verstandig.


28 januari slachtoffer geworden van een imessage hack. Binnen 1 minuut werden 77 sms-jes gestuurd buiten de EU die buiten de bundel vallen. KPN rekent gewoon de 30 cent per sms-je en is niet bereid dit kwijt te schelden omdat ‘de dienst is geleverd’.  Als ik mijn contract moet verlengen ga ik deze klantonvriendelijkheid zeker meewegen. Teleurgesteld dat KPN hierdoor verdient aan hackers zonder dat het ze iets kost. 


Update: KPN heeft aan geboden om de helft te vergoeden. Hier ben ik tevreden mee.