Skip to main content

Ik ben vandaag overgestapt naar KPN, nu doet wifi bellen het volgens mij niet. Er staat geen icoontje of iets dergelijks, volgens mij moet er staan ‘KPN WiFiCall’. 

Ik heb de klantenservice 2x gesproken, volgens hun staat alles goed en krijg ik niks te zien, dit vind ik vreemd, bij vodafone stond er altijd vowifi. 

Klopt het dat je niks te zien krijgt? 

Telefoon is een iphone 8, ios 13 en in het menu staat bellen via wifi aan, telefoon ook al een paar keer uitgezet, ik zie geen verschil.

Bij een Android zie je bovenin een telefoontje staan bij het wifi-symbooltje als je aangegeven hebt dat je 4G bellen via wifi als voorkeur hebt. Heb je mobiel netwerk als voorkeur opgegeven  voor 4G bellen dan zie je niets aparts.

 


Dus bij een Android zie je wel iets in beeld verschijnen, ben nu wel erg benieuwd of dit bij iOS ook zo is. Hopelijk kan iemand dit bevestigen.


Hoi @HJ_, ikzelf heb helaas ook geen iPhone maar ik lees op deze externe website dat je bovenin wel iets van wifi moet hebben staan. 
Op onze site vind je er hier ook meer informatie over!
Het wifinetwerk waar je mee verbonden bent, is dat ook van een KPN abonnement?
Als het niet lijkt te werken, kun je bellen over wifi dan eens uit zetten. Je toestel herstarten, bellen over wifi weer aanzetten en je toestel daarna nog eens willen herstarten?(voor de zekerheid)


Ik heb sinds kort KPN glasvezel :slight_smile: , dat werkt super!  

Ik heb ‘bellen over wifi’ uitgezet, toestel herstart, ‘bellen over wifi’ weer aangezet, toestel weer herstart. Maar dit maakt geen enkel verschil, volgens mij werkt ‘bellen via wifi’ niet. 

Ik zou dan toch ook verkeer naar KPN in mijn router moeten zien? 


Bedankt voor je terugkoppeling @HJ_

Ik heb er nog niet zo snel een verklaring voor, zou je het ook eens via andere wifinetwerken kunnen proberen?
Zou je ook je experiabox eens kunnen herstarten en als dat het niet oplost ook terug willen zetten naar fabrieksinstellingen?(houd hierbij wel rekening met dat je eventuele gewijzigde instellingen in je modem opnieuw zult moeten wijzigen).
Voor zover ik weet kun je dit verkeer niet apart zien in je experiabox.
Kun je ook je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?


JanD: Bij een Android zie je bovenin een telefoontje staan bij het wifi-symbooltje als je aangegeven hebt dat je 4G bellen via wifi als voorkeur hebt. Heb je mobiel netwerk als voorkeur opgegeven  voor 4G bellen dan zie je niets aparts.

Geinig dit. Dacht sowieso via wifi te bellen aangezien ie thuis, ook tijdens een geprek, alleen wifi verbinding en niet 4G aangaf. Nu heb ik voorkeur ook op bellen via wifi gezet (bellen via wifi stond al aan) en staat inderdaad dat tekentje erbij. Nooit geweten, @JanD . Belde ik dan met "bellen via wifi” aan en zonder dat tekentje dan wel via wifi? 4G is er thuis nooit bovenin.

Hier overigens wifi-bellen niet echt nodig. Mast staat zo’n 700 meter verderop.


Hierbij een seintje dat ik m’n profiel heb geüpdatet @Thomas 

  • profiel geüpdatet. 
  • V10a teruggezet naar factory defaults, geen verschil
  • al meerdere keren op andere wifi netwerken getest, geen verschil
  • al meerdere keren iPhone herstart, geen verschil 
  • ook getest door ‘gesprekken en data’ op “4G, VoLTE uit” te zetten (iPhone herstart), geen verschil
  • ook getest door ‘gesprekken en data’ op “3G” te zetten (iPhone herstart), geen verschil

Nog suggesties wat ik nog meer zou kunnen doen? 


  • al meerdere keren op andere wifi netwerken getest, geen verschil

Bedoel je hiermee dat het op andere wifinetwerken ook niet werkt of dat het op andere wifinetwerken wel werkt?

Ik heb even meegekken naar de instellingen aan onze kant en alles staat hier gewoon goed. Als het ook andere wifinetwerken niet werkt vermoed ik toch dat het iets van een instelling op je toestel is. Heb je de laatste versie van iOS geinstalleerd?
 


@Thomas

Het werkt inderdaad op geen enkel wifi netwerk. Bij vodafone werkte het altijd wel goed, maar mogelijk is dat een ander systeem.  
Verder gewoon de laatste iOS versie op de iphone.

Ik zie geen enkele instelling waar het aan zou kunnen liggen, ik kan op de iphone alleen maar ‘bellen via wifi’ aanzetten. Er valt verder niks in te stellen.  

Wel valt me op dat ik niet via 4G bel, ook al heb ik een goed 4G bereik. Zodra ik ga bellen schakelt het toestel naar 3G,  wanneer het gesprek is afgelopen gaat het toestel weer naar 4G. Bij de instellingen staat 4G VoLTE gewoon aan, idee is toch dat spraak dan via 4G gaat?! 


Ik heb een Samsung A5. En bij mij werkt het. Maar het is lang niet altijd actief. Soms zie ik het icoontje hele weken niet. En soms is het er weer even. Kennelijk word het alleen geactiveerd als het nodig is. Anders niet.


@Nick83 

Oh wat gek, bij Vodafone stond het eigenlijk altijd aan, je merkte daar ook duidelijk verschil in gesprekskwaliteit. Ook bij heel goed 4G bereik (alle streepjes) was bellen via wifi altijd beter :thinking:


Ik ga even verder zoeken! Zou je ook je mobiele nummer nog toe willen voegen aan je profiel? Dan weet ik zeker dat ik dat ik de goede voor me heb!


Ik krijg de volgende tips nog trouwens, zou je dit nog eens kunnen checken?

Na de update naar iOS 12.1 krijg je ook een update van je netwerk aanbieder instellingen. Deze update is nodig om de functie beschikbaar te maken. Heb je de melding niet ontvangen dan kan je deze oproepen door op de iPhone naar " instellingen" -> " algemeen" en dan voor "info" te kiezen. Je krijgt dan opnieuw de popup melding om de netwerk aanbieder instellingen bij te werken.


@Thomas

Ik heb mn mobiele nummer toegevoegd aan mn profiel (staat bij persoonlijke opmerkingen). 
 

Wat betreft je 2e bericht, ik kan geen update doen van de aanbieder instellingen, deze staat nu op: KPN NL 41.0 

Overigens  zitten we inmiddels al op iOS versie 13.6 


Nick83: En soms is het er weer even. Kennelijk word het alleen geactiveerd als het nodig is. Anders niet.

Ik bel thuis altijd via wifi (Samsung Galaxy A40). Er staat alleen het wifi teken en het tekentje dat de voorkeur voor bellen via wifi ook actief is. Mast staat 700 meter verder; dus conclusie “alleen als het nodig is” gaat mijns inziens niet op.

Pas als ik buiten mijn wifi komt wijzigt het naar de 4G aanduiding.

HJ_: Wel valt me op dat ik niet via 4G bel, ook al heb ik een goed 4G bereik. Zodra ik ga bellen schakelt het toestel naar 3G,  wanneer het gesprek is afgelopen gaat het toestel weer naar 4G.

Dat had ik doordat ik nog een oude simkaart had (had zelfs altijd 3G/H+ en nooit 4G). Na vernieuwing v.d. kaart heb ik gewoon altijd 4G. Maar hij bent net overgestapt naar KPN dus een oude sim zal het hier niet zijn. Vast instelling i.d. telefoon.

 



Op de telefoon kan je bij de instellingen alleen kiezen uit:

  • 4G VoLTE aan
  • 4G VoLTE uit
  • 3G

Verder kan je alleen wifi bellen aan of uit zetten. 
Ik zou niet weten waar er iets fout zou kunnen staan, er valt verder niks in te stellen. 


Bij mijn Android zit de instelling “voorkeur bellen via wifi” ook behoorlijk verborgen. Komt namelijk te voorschijn als ik op de tekst bij de knop om “bellen via wifi” aan te zetten klik en niet de knop zelf.


Net nog maar eens gebeld met de klantenservice, kreeg een hele vriendelijke dame aan de telefoon.  Alle instellingen nog eens nagelopen, alles gecontroleerd wat er te controleren valt, alles zou goed moeten zijn, dus het zou echt gewoon moeten werken. 

Net de telefoon nog maar eens herstart, en ineens staat er: ‘KPN WifiCall’, dus nu werkt het.

Ik zou niet weten waarom het nu ineens wel werkt, erg vaag, maar ik ben er blij mee!


Hoi @HJ_, dat is wel wonderbaarlijk. Ik kan ook niet zien wat/of er iets veranderd is. Mijn collega heeft een ticket voor je aangemaakt maar als ik zo kijk naar de tijdstippen waarop je deze berichten postte kan die nog niet opgepakt zijn.
Maar fijn dat het werkt!
Het kan zijn dat mijn collega's van de technische dienst nog contact met je opnemen, die kunnen altijd net even wat meer inzien! Als zij nog een verklaring hebben, wil je die dan met ons delen?


@Thomas 
Ja het is inderdaad wonderbaarlijk dat het ineens werkte, helaas werkt wifi bellen vandaag op een andere locatie niet automatisch. Alleen als ik hem dan even op vliegtuigmodus zet werkt het ineens wel en staat er KPN Wificall  🤨.

Het is niet dat ik daar vol KPN bereik heb, ook maar 2 van de 4 streepjes.  
(Kan me zo voorstellen dat hij bij vol bereik misschien wel niet op het wifi netwerk wil bellen). Ik zit ook zowat naast de router dus het is ook geen slecht wifi bereik.