Skip to main content

Hallo,

Ik heb een vraagje over het afsluiten van een tweede abonnement met toestel.

Op het moment staat er nog een mobiele abo met toestel op mijn naam van mijn ex. Deze loopt begin maart af en zal niet verlengd worden.

Nu is alleen mijn mobiel na 5 jaar echt aan vervanging toe. Ik heb inmiddels op een andere website een mobiel gevonden die ik graag zou willen nemen met een kpn abo erbij.

Nu zou ik alleen onder dat krediet van 250 euro willen blijven. Mijn vraag is dan ook of beide kredieten die van mijn ex en als ik zelf een mobiel zou bestellen, of deze bij elkaar opgeteld worden. Of worden deze niet bij elkaar opgeteld of rekenen ze bijvoorbeeld alleen die €10,36 mee die openstaat van het krediet van die van mijn ex?

Alvast bedankt!

Is het niet mogelijk een toestel uit te kiezen wat je in 1 x kunt betalen? Dat is wat ik altijd doe. Naar draagkracht. Juist ook omdat ik een laag inkomen heb (...) en dan dus extra maandlasten bespaar. En een lening.

Een lening van € 249 of lager wordt niet bij de BKR aangemeld en getoetst en zal dus niet opgeteld worden bij de BKR met andere lopende leningen (w.o. ook hypotheek, auto e.d.). 

op een andere website

In dit geval zal je lening via die andere partij lopen (Belsimpel, Mediamarkt, Coolblue, ….)? En alleen het abonnement via kpn.


Op dit moment is er voor mij helaas geen mogelijkheid om een toestel uit te kiezen die ik in 1x zou kunnen betalen. Ik heb ook bewust gekozen voor een toestel die 9 euro per maand is om de kosten lager te houden en onder de €249 euro te blijven. 

 

In dit geval zal je lening via die andere partij lopen (Belsimpel, Mediamarkt, Coolblue, ….)? En alleen het abonnement via kpn.

Dat wist ik niet dat dit dan via de andere partij loopt. Die van mijn ex is namelijk ook via een andere partij aangekocht, maar de kosten van het toestel staan op de factuur van KPN, of gebeurt dit altijd?

Daardoor was ik vooral bang als ik nu een krediet afsluit voor eigen toestel, dat het krediet van mijn ex daarbij opgeteld zou worden. Dit is overigens ook een krediet van onder de €249 euro geweest zonder BKR registratie, maar wel op mijn naam.

 

 


Hallo,

Op het moment staat er nog een mobiele abo met toestel op mijn naam van mijn ex. Deze loopt begin maart af en zal niet verlengd worden.
 

Hallo @Yuna1987 ,

Als je niet verder wilt met dat abonnement, denk er dan aan dat je dat abonnement dan begin februari opzegt of waarschijnlijk op moet laten zeggen door jouw ex. Want ook als je niet verlengt, blijft het oude abonnement ongewijzigd doorlopen. (Los van de toestelkosten die gaan vervallen.) KPN zal dat telefoonnummer dan omzetten naar een prepaidnummer. 

 

Hallo,

Nu zou ik alleen onder dat krediet van 250 euro willen blijven. Mijn vraag is dan ook of beide kredieten die van mijn ex en als ik zelf een mobiel zou bestellen, of deze bij elkaar opgeteld worden. Of worden deze niet bij elkaar opgeteld of rekenen ze bijvoorbeeld alleen die €10,36 mee die openstaat van het krediet van die van mijn ex?
 

Een krediet onder de 250 euro wordt door KPN niet gemeld bij het BKR. Ik ga er vanuit dat dit door het bedrijf waar jij jouw lening gaat afsluiten ook niet gebeurt. Want dat is namelijk niet nodig conform de huidige wetgeving. Maar eigenlijk moet je die vraag stellen aan het bedrijf waar jij die telefoon gaat kopen. 
 

edit (10.45): "getoetst" aangepast naar "gemeld" na feedback JanD. 


Er wordt bij kopen op afbetaling altijd een kredietcheck gedaan, want de leverancier wil wel zeker weten dat er betaald wordt. Alleen bij bedragen lager dan €250 wordt het niet aangemeld bij de BKR.

 

 


Je hebt helemaal gelijk @JanD .  KPN heeft een automatische koppeling met de landelijke BKR-registratie. Dus de check gebeurt bij KPN standaard, Maar inderdaad geen melding aan het BKR voor het landelijke register. Ik ga er vanuit dat het bedrijf waar @Yuna1987 haar telefoon koopt dat ook niet doet. 

Ik pas het woordje "getoetst" hierboven wel aan naar "gemeld". Dat is dan wel juist geformuleerd. Bedankt voor je bericht.  


Goedemiddag @Yuna1987, uit je eerste bericht maak ik op dat het abonnement op naam staat van je ex? Dan is hij dus ook de contractant, wil je dan zelf zeggenschap hierover hebben dan zal je dit nummer moeten overnemen op je eigen naam: Een contractovername dus. Vervolgens kun je dan het abonnement verlengen met een nieuw toestel. 

Een andere optie is om eerst het abonnement over te laten zetten naar een Prepaid zoals @Noordzee al benoemd. Je kunt dan vervolgens op jouw eigen naam een abonnement aanvragen en dan het Prepaid nummer over laten zetten naar het abonnement. 

Het huidige toestelkrediet staat op naam van je ex-partner, dit staat verder helemaal los van een eventueel toestelkrediet dat jij zelf aangaat. Blijf je onder de €250,00 toestelkrediet dan wordt dit niet aangegeven bij het BKR en is er geen sprake van een BKR registratie. Meer over het aangaan van een toestelkrediet lees je op de KPN website. 


Allereerst heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

@Jeroen_dB Helaas is toentertijd zowel het abonnement als een krediet voor het toestel op mijn naam afgesloten. Mijn ex weigerde op een gegeven moment te betalen en toen heb ik een nieuwe simkaart van KPN gekregen met dat nummer om te voorkomen dat hij onverwachte kosten kon maken die dan ook op mij terecht zouden komen. 

Ik neem aan dat dit het veranderd en ik dan niet eerder zelf een abonnement met toestel kan afsluiten totdat die van mijn ex in maart is afbetaald en het abonnement stopgezet is of begrijp ik dit verkeerd?


 

Allereerst heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

@Jeroen_dB Helaas is toentertijd zowel het abonnement als een krediet voor het toestel op mijn naam afgesloten. Mijn ex weigerde op een gegeven moment te betalen en toen heb ik een nieuwe simkaart van KPN gekregen met dat nummer om te voorkomen dat hij onverwachte kosten kon maken die dan ook op mij terecht zouden komen. 

Ik neem aan dat dit het veranderd en ik dan niet eerder zelf een abonnement met toestel kan afsluiten totdat die van mijn ex in maart is afbetaald en het abonnement stopgezet is of begrijp ik dit verkeerd?

Oke @Yuna1987, dus het abonnement staat al op jouw naam? Dan spreken we dus van een "normale" verlenging. Verlengen wil zeggen dat je een ander abonnement met in jouw geval een nieuw toestel neemt met hetzelfde nummer, dat gaat dan in zodra het huidige abonnement is afgelopen. Dan hoeft er verder niets te worden stopgezet en kun je dus zoals gezegd: Verlengen. 


Tenzij je het nummer niet wil behouden, dan kun je het opzeggen per de einddatum en vervolgens een geheel nieuw abonnement + toestel  aanvragen met een nieuw nummer.Â