Skip to main content

Krijg je €1 extra kosten bij KPN als je Extra veilig mobiel aanzet of pas als je het gebruikt?

• May 15, 2026
  • 20 reacties
  • 87 keer bekeken

Begrijp ik het goed: als je het niet aanzet, betaal je nog steeds 1 euro extra? Of betaal je er pas voor wanneer je het aanzet?

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

20 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • May 15, 2026

Nee, je betaalt hoe dan ook die € 1,00. Of je er gebruik van maakt of niet ​@Rakhee

• Auteur
  • Topper
  • May 15, 2026

Dus je wordt gedwongen iets te nemen en je moet er extra voor betalen. Het zou mooi zijn dat KPN voor de bestaande klanten deze verhoging niet invoeren, maar wel nog steeds Extra Veilig kunnen gebruiken. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 15, 2026

Dat zou zeker mooi zijn ​@Rakhee maar dat zal niet gaan gebeuren😉.

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • May 15, 2026

Dus je wordt gedwongen iets te nemen en je moet er extra voor betalen. Het zou mooi zijn dat KPN voor de bestaande klanten deze verhoging niet invoeren, maar wel nog steeds Extra Veilig kunnen gebruiken. 

Ja. Accepteren of opzeggen, het is niet anders. De wijziging gaat gewoon door. 

• Auteur
  • Topper
  • May 15, 2026

Maar ​@Raspberry , dat is toch belachelijk? Je kan toch je klanten niet op deze iets afdwingen?

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • May 15, 2026

Wat wil je dat ik zeg? Geloof het of niet, maar mij interesseert het niet. Al zou ik het belachelijk vinden, de wijziging wordt niet ingetrokken. Hoe dan ook, accepteren of opzeggen. Je hebt dus een keus. Misschien niet een gewenste keus, het is niet anders. 

Persoonlijk ga ik geen gebruik maken van Extra Veilig Mobiel. Het heeft voor mij geen toegevoegde waarde.

• Auteur
  • Topper
  • May 15, 2026

Tja, KPN zelf zal niet reageren geloof ik. 

Ik ga nadenken over opzeggen...

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • May 15, 2026

Hoe zou KPN dan volgens jou moeten reageren? Wat voor een reactie verwacht je van KPN? Dit is echt een eerlijke vraag. KPN wijzigt een dienst/product, en dat mogen ze. Jij als klant hebt vervolgens een keus. 

Forum|alt.badge.img+16
  • May 15, 2026

Ze kunnen elkaar dus aanvullen. F-Secure beschermt je toestel en bestanden, terwijl Extra Veilig Mobiel vooral voorkomt dat je op gevaarlijke websites terechtkomt via mobiel internet. Daarom is Extra Veilig Mobiel een aparte, extra dienst

@Vikash van KPN Ik denk dat dit wat te kort door de bocht is. Voor mensen die minder technisch aangelegd zijn is het niet zo simpel. KPN kan nooit bescherming van het mobiele netwerk beloven met dit product, want als je een VPN dienst gebruikt of de ingebouwde iCloud Private Relay (staat vaak standaard aan in of safari of met een iCloud+ abonnement) kan KPN het netwerkverkeer helemaal niet scannen. Mensen worden hierdoor eigenlijk onbewust op het verkeerde been gezet.  Ze denken extra beveiliging te hebben, maar als één van de opties aanstaan wat ik benoem dan wordt er niks beveiligd. 

Daarnaast vraag ik mij sowieso af wat KPN precies denkt te beloven met dit product? Want er wordt op de website beloofd dat je geen risico meer bent van criminelen, maar onderin zegt KPN geen enkele verantwoordelijkheid te dragen.
Ik heb het ESET filter op mijn thuisnetwerk ooit is gebruikt, maar daar was de website van mijn gemeente al een verdacht iets. 

• Auteur
  • Topper
  • May 15, 2026

Zoals ik al zei, voor bestaande klanten deze verhoging niet doorvoeren.

Want kennelijk geldt het ook niet voor alle klanten.

Ik ben vast niet de enige die hier zo op reageert. 

Bedankt voor je reactie. 

Ik laat het hierbij.

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • May 15, 2026

'’Zoals ik al zei, voor bestaande klanten deze verhoging niet doorvoeren.'’

Mooi gezegd, maar het is KPN die de spelregels bepaalt.  

Veel succes met het maken van een keus! 😉

Forum|alt.badge.img+16
  • May 15, 2026

Want kennelijk geldt het ook niet voor alle klanten.

Ik ben vast niet de enige die hier zo op reageert. 

Bedankt voor je reactie. 

Ik laat het hierbij.

KPN zet de extra 1 euro gewoon aan, dat is de redenen dat jij contractvrij bent. Mocht je die 1 euro niet willen betalen dan mag je kosteloos onder je contract uit met behoud van je telefoonnummer. Ik ga om deze en meerdere redenen weg bij KPN mobiel. 

• Auteur
  • Topper
  • May 15, 2026

@Chrizziey Dus als ik het goed begrijp, kan met nummerbehoud het contract opzeggen? Ook als je een 2-jarig abonnement hebt afgesloten? Is dat dan kosteloos?

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • May 15, 2026

@Chrizziey Dus als ik het goed begrijp, kan met nummerbehoud het contract opzeggen? Ook als je een 2-jarig abonnement hebt afgesloten? Is dat dan kosteloos?

Ja. 😊

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Veiligheid heeft bij KPN een hoge prioriteit en is straks een standaard onderdeel van onze abonnementen. Op onze pagina over veilig internetten staat het breder toegelicht hoe we omgaan met veiligheid en welke maatregelen we bieden.

KPN zet de extra 1 euro gewoon aan, dat is de redenen dat jij contractvrij bent. Mocht je die 1 euro niet willen betalen dan mag je kosteloos onder je contract uit met behoud van je telefoonnummer. Ik ga om deze en meerdere redenen weg bij KPN mobiel. 

Dat is uiteraard jouw keuze en goed recht. We vinden het jammer om te lezen dat je om deze en andere redenen weg gaat bij KPN Mobiel.

Niemand kan 100% bescherming garanderen, er zal altijd een disclaimer zijn. Wat Extra Veilig Mobiel is en hoe het werkt, staat uitgelegd in ons Kennisbankartikel. Hierin wordt beschreven wat de dienst wel en niet doet en in welke situaties de werking kan worden beperkt, bijvoorbeeld wanneer iCloud Private Relay (Privédoorgifte) is ingeschakeld op een iPhone. 

Extra Veilig Mobiel is een optionele dienst. Klanten kunnen zelf de afweging maken of zij hier gebruik van willen maken en de functie aan- of uitzetten. 

Forum|alt.badge.img+16
  • May 15, 2026

@Rakhee Ja en nee als jij een mail hebt gehad waarin deze verhoging is aangekondigd. Je moet niet zelf opzeggen. Je moet bij een andere provider een nieuw abonnement aanvragen met nummerbehoud met als ingangsdatum zo spoedig mogelijk of eerst volgende mogelijkheid. Deze gaat KPN gewoon goedkeuren en je contract daarbij kosteloos ontbinden. Als je opzegt dan kun je je nummer nooit meenemen naar een andere provider.

• Auteur
  • Topper
  • May 15, 2026

@Chrizziey dank je. Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn.

Hoe zit dat als je nog je toestel afbetaal?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Je kunt er voor kiezen het bedrag in 1x af te betalen of door te laten lopen:

In dit geval blijft het toestelkrediet bij een uitportering gewoon maandelijks doorlopen. Je ontvangt hiervoor dus maandelijks een factuur, tot de einddatum van het toestelkrediet die op je factuur staat vermeld.

Wil je het openstaande bedrag eerder aflossen? Dan kun je wel kiezen voor een vervroegde aflossing.

Je hoeft in deze situatie dus niet automatisch rekening te houden met een volledige aflossing in één keer op de eindfactuur. Zonder deze uitzondering zou dat normaal gesproken wel het geval zijn.

JanD
Superuser
  • May 15, 2026

Je afbetalingsverplichting loopt gewoon door, staat los van je andere abo.

@Rakhee 

Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • May 17, 2026

Maar ​@Raspberry , dat is toch belachelijk? Je kan toch je klanten niet op deze iets afdwingen?

Dat klopt, het is belachelijk en velen zijn het met je eens.

KPN dwingt het inderdaad af en gaat er vanuit dat klanten het voor zoete koek nemen.