Skip to main content

Ik heb laatste tijd ook slecht (E) of helemaal geen bereik. Voorheen dezelfde lokaties gewoon 5G, nu ineens niets meer. Mijn man heeft gewoon 5G. Ik heb juist duurdere KPN abonnement genomen om de betrouwbaarheid, mocht er niet veranderen overweeg nu ik toch om over te stappen. Het is super irritant en niet meer van deze tijd om op toplokaties geen bereik te hebben. 

 

Admin: eigen topic voor vraag gemaakt torigineel topic]

Wat voor een telefoon heb jij?


Een iphone 12 pro. 


Het is moeilijk om netwerkklacht in te dienen, als ik overal, zelfs op plaatsen waar je goede verbinding verwacht, zoals in de randstad, geen internet hebt. 


Ik lees, zorg dat de vliegtuigstand uit staat. Maar heb je al geprobeerd of even op vliegtuigstand aan en daarna weer uit of dat wat verschil maakt?  De simkaart meldt zich dan opnieuw op het netwerk. 


Bedankt Friesian, dat doe ik al constant, zonder resultaat. Ik heb gisteren mijn mobiel opnieuw op gestart, hopelijk geeft dat iets meer resultaat. 


Opnieuw lijken het de iPhones te zijn die sinds iOS versie 17.5.1 problemen ondervinden met 5G.


Bedankt Friesian, dat doe ik al constant, zonder resultaat. Ik heb gisteren mijn mobiel opnieuw op gestart, hopelijk geeft dat iets meer resultaat. 

In principe werk ik altijd zo. Telefoon elke dag een tijdlang uit. Normaal gesproken heb je dan daarna geen probleem. Achtergrond processen staan dan uit bij opnieuw opstarten.

Ik heb 2 telefoons beide op KPN netwerk, eentje gecombineerd met een andere provider. 


Opnieuw lijken het de iPhones te zijn die sinds iOS versie 17.5.1 problemen ondervinden met 5G.

Hoi @wjb 

Niet alle iPhones die draaien op iOS 17.5.1 hebben deze vervelende netwerkproblemen.
Want ook de iPhones uit de series 13, 14 en 15 hebben deze update inmiddels gehad (alle iPhones krijgen op hetzelfde moment een nieuwe software update), en hebben nergens last van, waardoor ze gewoon zonder problemen kunnen internetten en bellen.

Het gaat vooral om de iPhones uit de series 11, 12 en SE 2020 die met dit vervelende probleem te kampen hebben, waarmee het dus niet bevestigd is of het daadwerkelijk ligt aan iOS 17.5.1.

Want als het wel aan software versie iOS 17.5.1 had gelegen, zouden alle iPhone gebruikers (dus ook de series 13, 14 en 15) op het mobiele netwerk van KPN er last van moeten hebben, en dat is dus niet het geval.


Michel.uit.Arnhem schreef:

Want als het wel aan software versie iOS 17.5.1 had gelegen, zouden alle iPhone gebruikers (dus ook de series 13, 14 en 15) op het mobiele netwerk van KPN er last van moeten hebben, en dat is dus niet het geval.

Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, het kan uiteraard best dat iOS 17.5.1 goed werkt i.c.m. een iPhone 13, 14 of 15 terwijl deze niet/minder goed werkt met oudere series van de iPhone. Het zou me zelfs niet verbazen als daar opzet bij in het spel is, maar dat is natuurlijk weer een ander verhaal.


Michel.uit.Arnhem schreef:

Want als het wel aan software versie iOS 17.5.1 had gelegen, zouden alle iPhone gebruikers (dus ook de series 13, 14 en 15) op het mobiele netwerk van KPN er last van moeten hebben, en dat is dus niet het geval.

Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, het kan uiteraard best dat iOS 17.5.1 goed werkt i.c.m. een iPhone 13, 14 of 15 terwijl deze niet/minder goed werkt met oudere series van de iPhone. Het zou me zelfs niet verbazen als daar opzet bij in het spel is, maar dat is natuurlijk weer een ander verhaal.

Hoi @wjb 

Hierin kan ik je zeker weer vinden.
De iPhones uit de series 11, 12 en SE 2020 zijn natuurlijk al wat jaartjes ouder, terwijl de iPhones uit o.a. de series 14 en 15 nog heel jong zijn.
Dus vandaar dat je het ook zeker nog niet kunt uitsluiten, dat iOS 17.5.1 mogelijk wel voor problemen kan zorgen bij de iPhones uit de series 11, 12 en SE2020, maar waarom dan alleen op het mobiele netwerk van KPN? en (nog) niet bij Odido en Vodafone?

Want ook daar draaien de meeste iPhones uit de series 11, 12 en SE2020 inmiddels op iOS 17.5.1.
Vandaar dat ik hierin nog terughoudend ben, ook omdat het probleem nog steeds niet is gevonden.

 


Michel.uit.Arnhem schreef:

...maar waarom dan alleen op het mobiele netwerk van KPN? en (nog) niet bij Odido en Vodafone?

Dat kan natuurlijk ook aan de gebruikte 5G frequenties liggen. Als iOS 17.5.1 problemen zou hebben met de band 1 (2100MHz) dan zou dat precies verklaren waarom het probleem zich alleen uit bij KPN.


Ik denk eerder met het deactiveren van 2G-Netwerk de problemen veroorzaakt.. Op bepaalde masten worden deze al deactiveert, en ook 1.4Ghz en 2.6Ghz worden deactiveert voor 5G op 2.1Ghz en 3.5Ghz, gebruikers moeten met met de verdere mast verbinden. Tegelijk worden ook nieuwe apparatuur (Huawei in plaats van Ericsson) geplaats om 5G op de vrij geworden 700Mhz band te gebruiken. Dat verklaart waarom niet overal iphone gebruikers deze hinder ervaren, maar alleen in bepaalde gebieden. Ook lijkt het zo dat de nieuwe update van iOS probleem heeft met VoLTE (deze is nodezakelijk zonder 2G).


Ik denk eerder met het deactiveren van 2G-Netwerk de problemen veroorzaakt.

Maar Odido gebruikt al sinds 1 juni 2023 geen 2G meer. 


Ik denk eerder met het deactiveren van 2G-Netwerk de problemen veroorzaakt.

Maar Odido gebruikt al sinds 1 juni 2023 geen 2G meer. 

Ja, maar Odido gebruikt nog steeds Ericsson apparatuur. KPN gebruikt Huawei apparatuur bij vernieuwing de masten. 


Ik denk eerder met het deactiveren van 2G-Netwerk de problemen veroorzaakt.

Maar Odido gebruikt al sinds 1 juni 2023 geen 2G meer. 

Ja, maar Odido gebruikt nog steeds Ericsson apparatuur. KPN gebruikt Huawei apparatuur bij vernieuwing de masten. 

 

Ik vraag mij oprecht af, of de fabrikant die de zendmasten maakt hiervoor verantwoordelijk zal zijn.
Het mag niets uitmaken of een provider voor Ericsson of Huawei apparatuur kiest, het dient in alle gevallen gewoon goed en probleemloos te werken voor alle klanten, ongeacht wel merk smartphone diegene ook gebruikt.

Ik denk dat wij het hierin ook niet moeten gaan zoeken, maar dat het probleem ergens anders vandaan komt.


Goedemorgen @FmAde en bedankt voor jouw bericht.

Heb je al hierover al contact gehad met onze helpdesk op het gratis nummer 0800 0402? Vanuit daar kan er een ticket worden aangemaakt zodat we jouw probleem ook mee kunnen nemen in het onderzoek naar de oorzaak. 


Goedemorgen @FmAde en bedankt voor jouw bericht.

Heb je al hierover al contact gehad met onze helpdesk op het gratis nummer 0800 0402? Vanuit daar kan er een ticket worden aangemaakt zodat we jouw probleem ook mee kunnen nemen in het onderzoek naar de oorzaak. 

ik voeg me graag ook hierbij met iphone 12 pro max


Hoi @DaveFlash :)

 

Goedemorgen @FmAde en bedankt voor jouw bericht.

Heb je al hierover al contact gehad met onze helpdesk op het gratis nummer 0800 0402? Vanuit daar kan er een ticket worden aangemaakt zodat we jouw probleem ook mee kunnen nemen in het onderzoek naar de oorzaak. 

ik voeg me graag ook hierbij met iphone 12 pro max

Ook voor jou het advies om daar dan even over te bellen met onze helpdesk. Die kun je bereiken op het gratis nummer 0800 0402 (en geef dan vervolgens aan dat je graag een medewerker wenst te spreken). Dan kan er ook voor jou een melding voor de technische dienst worden aangemaakt zodat dit mee kan worden genomen in het onderzoek. 


Reageer