Skip to main content
Vraag

MDM lock op iPhone 16, gekocht als gesealde telefoon via Marktplaats

• September 1, 2025
  • 10 reacties
  • 339 keer bekeken

Hallo lieve mensen,

ik heb recent een iphone 16 geseald gekocht via marktplaats. Toestel kwam netjes met bon en werkte gewoon prima. Na 1 maand heb ik de toestel geupdate en toen kwam er een mdm lock op van KPN. 

Ik zag een eerdere topic voorbij komen van een handelaar met het zelfde probleem. Maar nu is mijn vraag KPN. Hoe kunnen wij dit oplossen ? Jullie gaven eerst aan dit te doen bij wanbetaling en achteraf geven jullie aan dat dit niet zo is. En dit is ook geen geval van fraude of diestel want toestel kwam netjes met bon. De verkoper via mp die geeft ook aan niet te snappen waarom er een lock op zit en benoemt abbo te betalen maar wilt helaas toch niet mijn geld terug geven.

Imei heb ik ook nagekeken op stopheling, staat dat er niks mis mee is. Dus KPN hoe regelen jullie dit met mensen die dit overkomt ? Want de klantenservice aan de lijn weet van niets en heeft dit nog nooit meegemaakt zeggen ze.

10 reacties

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 1, 2025

Dat is wel opmerkelijk, er wordt natuurlijk niet zo maar een MDM Lock op een toestel gezet. 

Heeft de verkoper het toestel bij een KPN winkel gekocht en het volledige bedrag in 1x voldaan? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 1, 2025

Dat is wel opmerkelijk, er wordt natuurlijk niet zo maar een MDM Lock op een toestel gezet. 

Heeft de verkoper het toestel bij een KPN winkel gekocht en het volledige bedrag in 1x voldaan? 

als het goed is een maandelijkse abbonement. En zoals ik al aangaf zei kpn geen mdm locks te plaatsen op wanbetalers. Nu wou de verkoper biet al te veel ingaan op bepaalde prive vragen wat ik begrijp. Maar de verkoper gaf wel aan toestel was geseald en zat een bon bij. Ja als je spullen koopt via mp sta je zoiezo niet al te sterk qua geld terug garantie. Maar ik vindt het wel opmerkelijk waarom kpn dit doet..? 

1. geseald
  2. bon en retour formulier aanwezig met de juiste imei codes
  3. niks te vinden op stopheling, ziet er goed uit.

en dan toch een mdm lock ?

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 1, 2025

als het goed is een maandelijkse abbonement. En zoals ik al aangaf zei kpn geen mdm locks te plaatsen op wanbetalers. Nu wou de verkoper biet al te veel ingaan op bepaalde prive vragen wat ik begrijp. Maar de verkoper gaf wel aan toestel was geseald en zat een bon bij. Ja als je spullen koopt via mp sta je zoiezo niet al te sterk qua geld terug garantie. Maar ik vindt het wel opmerkelijk waarom kpn dit doet..? 

1. geseald
  2. bon en retour formulier aanwezig met de juiste imei codes
  3. niks te vinden op stopheling, ziet er goed uit.

en dan toch een mdm lock ?

Ik begrijp wat je zegt, het is inderdaad vreemd. Had zelf ook nog nooit gehoord van stopheling, bedankt voor die info. ;)

Volgens mij wordt een MDM Lock vooral toegepast als het gaat om diefstal, fraude of ontvreemding, zoals een KPN Medewerker omschrijft in het volgende topic:

Worden MDM-blokkades nog steeds na enkele maanden geplaatst op iPhones | KPN Community

Ik wil niet van het slechtste van de mens uit gaan; maar documentatie kan natuurlijk vervalst worden. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 1, 2025

Nee betreft wel originele kpn documenten. Ik ben benieuwd of KPN mensen hierin helpt ? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 1, 2025

@Bess Bess Lees op tweakers.net forum hetzelfde verhaal, hij lost het op via Apple Care

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/83070330#83070330

Het bevestigt dat KPN van begin aan de onwaarheid heeft verteld hier en aan de pers.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

Thanks voor de moeite om dit topic aan te maken ​@Bess Bess!! Alleen op deze manier komen deze “bijzondere” praktijken steeds meer naar boven. 

Heb je van de marktplaats verkoper ook een factuur ontvangen of ander bewijs van dat er een betaling is gedaan? En heb je foto's van de staat van je telefoon? 

Mijn advies: bewaar alles. Maak foto's van marktplaats chat, van zijn profiel, zijn adres, etc. Hoe meer informatie je bewaard, hoe sterker je staat. Helemaal als je het noodgedwongen juridisch moet uitvechten. (Ook screenshots van stopheling.nl, want dat bewijst ook veel)

Heeft de iPhone een groene KPN achtergrond met telefoonnummer van Security/Abuse? Bel die en leg het verhaal uit. Ik denk dat ze de telefoon moeten vrijgeven. Mogelijk dat je nog wel gegevens van de Marktplaats verkoper kan overhandigen zodat KPN daar achter kan gaan.

En ik raad je aan om ook telefoongesprek op te nemen. Neem alles op, zodat je alles zwart-wit hebt staan. Misschien wel overdreven, maar dat KPN over deze praktijken zo geheimzinnig doet, zegt mij genoeg. 

En als KPN dan niet meewerkt, kan je makkelijk juridisch je gelijk halen, als ik deze ICT-jurist mag geloven: https://tweakers.net/reviews/13458/kpn-blokkeert-telefoons-op-afstand-bij-wanbetaling-juridisch-lastig-terrein.html

En als je wil, zou je ons hier op de hoogte willen houden?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

Lees op tweakers.net forum hetzelfde verhaal, hij lost het op via Apple Care

Ik raad dit af, want met Apple Care krijg je een replacement telefoon met het zelfde serienummer. En ABM is gekoppeld aan serienummer, zoals die persoon op tweakers ook met vervangend toestel problemen heeft. 

@Bess Bess moet bij KPN (Security) zijn.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 5, 2025

Kun je een kopie van de aankoop bon plaatsen waarbij je je persoonsgegevens anoniem maakt ​@Bess Bess ?

• September 5, 2025

Nee betreft wel originele kpn documenten. 

Die kun je eenvoudig namaken natuurlijk. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • September 9, 2025

Wat ontzettend vervelend dat je dit meemaakt ​@Bess Bess, ik snap goed dat dit voor jou een nare verrassing is.

Als er een MDM-blokkade op je toestel staat, dan is het altijd de bedoeling om het telefoonnummer te bellen dat in de melding wordt weergegeven. Je komt dan direct uit bij de juiste afdeling die je verder kan helpen of informeren.

Dit is geen dagelijkse kost voor onze klantenservice (gelukkig maar!), dus ik snap dat je daar niet verder bent gekomen.

Daarnaast is het goed om te weten dat de verantwoordelijkheid bij de verkopende partij ligt. Jij hebt daar de koop gedaan en dus ook daar een overeenkomst. Mocht er iets mis blijken met het toestel, dan zul je bij die verkoper verhaal moeten halen.

Heb je de aanwijzingen op je toestel al gevolgd en dat nummer gebeld? Zo ja, wat is er toen precies aangegeven? Ik ben benieuwd naar je reactie en kijk met je mee als je nog hulp nodig hebt.

Dit soort situaties zijn uitzonderlijk, maar we helpen je graag verder.