Skip to main content

Hallo, ik ben al meer dan 10 jaar een tevreden KPN - klant en eind vorig jaar nog verlengd met een nieuw abonnement met een iphone 12….enfin ik heb vorige week gebeld naar een call collect telefoon-nummer in Canada ( Canadeze overheid) waar ik iets moest doorgeven. Ik heb duidelijk dit nummer gedraaid vanuit mijn iphone 1-800-xxxxxxxxx maar werd een tijdje in de wacht gezet dus heb ik contact verbroken en wat later heb ik datzelfde nummer vanuit “recent” weer gedraaid en weer werd in ik de wacht gezet en heb dit vervolgens woensdag en donderdag op dezelfde manier gedaan. Maar na 2 dagen later kreeg ik een melding in mijnKPN dat ik “extra kosten” had gemaakt en daar schrok ik even van want ik had toch duidelijk het goede nummer gedraaid. Nu heb ik wat onderzoek op mijn iphone en een ontdekking gedaan dat toen ik de 2e keer naar Canada belde een ander voorvoegsel voor dat telefoonnummer in mijn lijstje staat dus er is iets dus misgegaan vrees ik ! Kan foto hiervan helaas niet toevoegen.

Ik wil dit laten uitzoeken door de KPN zodat ik niet opdraai voor deze extra-telefoonkosten ( Euro 131,62) teruggedraaid worden. Maar waar kan ik nu terecht bij de KPN ( wil ook een foto meesturen belgedrag van die dagen dat ik naar Canada belde?

Wie kan mij verder adviseren zodat dit op de juiste afdeling terrechtkomt voor beoordeling.

 

Alvast bedankt voor meedenken, Peter Van der Wiele (...)

 

*Admin: gegevens verborgen i.v.m. privacy

Nummers buiten de E.U. vallen niet in je bundel. Die is alleen geldig voor E.U. landen. Dus als je naar Canada belt…. Dat is € 0,30 per minuut.

001 800 etc of

+1 800 etc


Hallo Peter G.  Ja, dat bellen naar USA/Canada geld kost en dat buiten mijn bundel valt is mij bekend, daarom collect call naar een 800 nummer in Quebec en dat zou impliceren dat instantie de kosten van bellen voor zijn rekening neemt….nou dit is hier even verkeerd gegaan dus en buiten mijn schuld ( ik kan uitdraai belgedrag etc voor die dagen aanleveren) Graag nog even reactie hierop, dank voor uw moeite, mvg. Peter VanderW.


Ik denk maar zo dat ze niet de kosten van uit een buitenland volledig vergoeden.

Als je een nummer begint met 001 of +1 dan bel je sowieso al buiten de E.U. en dus buiten de bundel.
Om van uit Nederland gratis Collect call naar Canada te bellen zou je het nummer gewoon met 0800 moeten beginnen. Zie https://www.collect-call.eu/ . Niet het Canadese nummer +1 800 of 001 800.

In dat geval kan je beter contact opnemen met de eigenaar van dat nummer lijkt mij.

Ik kan verder niet in administratie kijken, dus dat zou dan verder een kpn moderator moeten doen. Maar daarvoor is het wachten wel totdat de factuur komt. Dan kunnen zij het ook inzien.

Bellen v.u. een ander land naar een Nederlands collect call (0800) nummer dus met +31800 is ook niet gratis.

Ander topic over Collect ( “gratis” ) bellen naar Canadese overheid.

Collect call gesprek Canada starten.


Hoi @Optizien1952, welkom hier. 

Ik kan mij voorstellen dat je baalt van de kosten. Ik wil dan ook graag eens meekijken hoe het zit. Zou je jouw profiel willen voorzien van zoveel mogelijk gegevens. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt. En kun je nog vertellen op welke dag(en) je gebeld hebt?


Hallo Bart, dank voor response ! Ik wacht nog even op de factuur van KPN en dan ga ik ermee aan de slag. Mvg. P. ( Jammer dat ik geen printje kan meesturen)


Dat is helemaal prima, hoor ik van je als de factuur uit is, dan kijk ik mee. 


( Jammer dat ik geen printje kan meesturen)

Hoi @Optizien1952 

Dat kan wel degelijk hoor.
Klik op het symbool boven je tekstveld en je kunt een foto meesturen:

 


Hallo Bart, Ja….zoals al eerder aangekondigd kom ik nog even op het voorval terug en wil je ook overtuigen van mijn belhistorie van uit mijn iPhone. Ik zou 132 minuten met Canada hebben gebeld en iemand binnen het forum ( PeterG.) melde me al dat 132minuten x 0,30 Eurocent ( zo’n veertig Euro) zou moeten afrekenen ( wat ook niet klopt met mijn factuur) In mijn balhistorie kan je zien dat ik de eerste keer 1-800…...xxx draaide maar aangezien ik lang in de wacht heb gestaan heb ik dat moeten herhalen en merk dan op dat het aansluitnummer (1-800) niet meer zichtbaar is met wel het correcte nummer. Ik heb zelf jaren in Amerika gewoond en weet dat een Call-collect (1-800) een nummer is dat als je daar naar belt de kosten voor de ontvanger is, in dit geval een onderdeel van de Canadese overheid, dus waarom word ik daar achteraf toch mee belast? Ik wil hiervoor wel de KPN vragen of zij hier eens goed naar willen kijken en met een goede oplossing komen. copy  factuur van vandaag en belhistorie (zie JPG)vanuit mijn iPhone. Zie onderste dat ik begonnen was met 1-800 en dat ik na 2e poging een iets ander nummer te zien krijg ( op de factuur)….ik hoop dat dit echt goed gaat komen? bedankt alvast voor reactie

 


Alle nummers in de foto beginnen met 001 zie ik. Dat is dus direct Canada. En dat kost buiten-bundel 30 cent per minuut. Ook als je naar een nummer belt dat voor Canadezen zélf kostenloos is.


Dit nummer wat ik heb opgekregen van de Canadese Overheid staat duidelijk

dat dit ook geldig is voor mensen “overseas” en de USA….anders was ik er niet aan begonnen! Call collect...ik bel immers een een overheids-instantie


Die met 613 is sowieso niet gratis, ook niet voor Canadezen. Dat is een gewoon nummer.

Bijna in de hele wereld beginnen gratis nummers (omgekeerde kosten) met 0800 of 1-800. Maar v.u. een buitenland zijn die vaak onbereikbaar of juist niet gratis.

Op deze lijst van de Canadese overheid staat het juiste gratis nummer v.u. Nederland!

https://www.canada.ca/en/employment-social-development/corporate/contact/1-800-o-canada-international.html

Begint dus NIET met 001800 maar met 00+800….

En hier staat het nogmaals:

https://www.canada.ca/en/contact/international.html

Tussen Amerika en Canada is het ook geen internationaal bellen. Want beiden zelfde landnummer.


Hallo naamgenoot, bedankt voor je inzet in deze...maar als je naar mijn rechter plaatje kijkt ben ik dus begonnen met draaien van 1-800etc…..omdat ik lange tijd “onhold” werd gehouden en heb vanuit mijn belhistorie van uit mijn iPhone datzelfde nummer gebeld….maar wat schets mijn verbazing; de 2e keer staat er een ander nummer (geen 800) 613...hoe kan dat dan? overigens op mijn factuur van vandaag staat dat ik 102 minuten in totaal heb gebeld met Canada met bedrag van Euro 130,63…..(vraagteken 2) Nogmaals dank voor je inzet en krijg van mij dikke LIKE, groet Peter


Dank je. Ik zal dit topic met belangstelling blijven volgen.


 


Voila….


Tja, mijn technisch Engels is niet optimaal maar met

Outside Canada and the United States: 1-613-957-1954 (Call collect)

zou je mogen concluderen dat dáár wereldwijd geen kosten aan verbonden zijn. Want dat lijkt me toch wat Call collect inhoudt. Of zou dat dan alleen van af een vaste lijn (landline) zijn??


Ik zie dat je vanochtend al contact hebt gehad. Mijn collega heeft een klacht ingediend voor je. Mijn collega zal het verder uitzoeken en contact met je opnemen. Ik heb zelf ook nog even gekeken, ik zie dat je het nummer vanuit België hebt gebeld en niet vanuit Nederland zelf. En omdat het naar een nummer buiten de EU is zullen er kosten in rekening gebracht zijn. Je hebt namelijk vanuit België het Nederlandse collect call nummer in Canada gebeld. Daar zit het volgens mij in. 


Hallo Bart, dank voor je inzet. Ja, ik had vanmorgen ook al contact met de klantenservice en ik word binnenkort teruggebeld na ontvangst SMS-je.

Het blijft wel een vreemd iets…..collect collect staat wel ergens voor enfin

ga er van uit dat het netjes wordt opgelost! Nogmaals dank voor je inzet


Ik begrijp het heel goed. Ik vermoed alleen dat het komt omdat je vanuit België belde. Maar daar komen wij snel achter als mijn collega het uitgezocht heeft. Ik ben benieuwd.


Ik vermoed alleen dat het komt omdat je vanuit België belde.

Lijkt me toch vrij onwaarschijnlijk, @Bart_Z .

Het nummer in de lijsten waar ik naar link is voor België en Nederland hetzelfde. En ook is bovenstaand nummer ÉÉN nummer voor “ Outside Canada and the United States”!


Ik vind dit wel een interessante, want echt zeker weten doe ik dit niet. Maar mijn collega gaat het uitzoeken. Dus Ik ben benieuwd naar het antwoord. Wat er natuurlijk wel gebeurt is dat er met een Nederlandse simkaart in Belgie naar een nummer buiten Europa is gebeld. Maar laten we de uitkomst afwachten. Hopelijk zal Optizien1952 deze met ons delen. 


Goedendag Bart & Peter, we kunnen het er lang en breed over hebben : het blijft vreemd als je met je NL nummer vanuit de Europese unie naar Canada belt en dat je ipv. Euro 0,30 vanuit Nederland en vanuit België Euro 1,00 mag afrekenen - je belt dan naar het zelfde nummer in USA of Canada ! Enfin, achter de schermen is de KNP mij toch tegemoet gekomen en krijg een acceptable credit-nota !

Voor mij opgelost….bedankt voor jullie feed-back, Mvg. P. (optizien1952)


Ah, kijk, dat klinkt helemaal goed. :)

Mocht er nog weer eens iets zijn, dan horen wij graag weer van je.