Skip to main content
Vraag

Merk je een lagere snelheid bij een mobiel abonnement?

• 8 februari 2025
  • 10 reacties
  • 104 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Ik mag al een tijdje verlagen nu zit ik te denken om ook mijn abonnement aan te passen. Ga ik ik de praktijk veel verschil merken tussen 50 300 of 600 mbps?

En heeft het merk telefoon daar ook nog invloed op?

10 reacties

• 3070 reacties
  • 8 februari 2025

Gewoon proberen. Je mag iedere maand 1x aanpassen. Dus dan kom je er vanzelf achter. Ik denk dat je er niks van merkt.

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Ronald31 

Hierbij de verschillen van de drie verschillende Unlimited abonnementen bij KPN.

Unlimited50 - Het gevoel van Unlimited

Met Unlimited50 heb je altijd voldoende snelheid, je kan:

• Onbeperkt mailen en appen
  • Lichte websites bezoeken
  • Streamen in lage kwaliteit

Unlimited300 - Geniet van de vrijheid

Met Unlimited300 heb je geen zorgen over je snelheid, je kan:

• Snel websites laden
  • Streamen in hoge kwaliteit
  • Overal en altijd videobellen

SuperUnlimited - Krijg er geen genoeg van

Met SuperUnlimited haal je het maximale uit je online ervaring, je kan:

• Streamen in 4K kwaliteit
  • Gamen als een pro
  • Razendsnel downloaden

Het hangt er dus vanaf, wat je graag met je smartphone wilt gaan doen, en daar kies je dan de juiste Unlimited abonnement bij uit.
Qua kosten maakt het niet zoveel uit, en verschilt enkele euro’s met de goedkoopste en duurste Unlimited abonnement.

En wat mede community lid ​@Marlon92 al schreef in haar reactie, je kunt het ook gewoon uitproberen.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 8 februari 2025
Michel.uit.Arnhem schreef:

Unlimited50 - Het gevoel van Unlimited

Met Unlimited50 heb je altijd voldoende snelheid, je kan:

• Onbeperkt mailen en appen
  • Lichte websites bezoeken
  • Streamen in lage kwaliteit

Netflix in 4K vraagt 15-25Mb/s, YouTube zit ook rond de 15. Geen enkele mobiele website heeft meer dan 50Mb/s nodig om te werken. Videobellen zit rond de 5Mb.

Het grootste verschil zit hem in het downloaden van grote bestanden. Dat gaat sneller met de duurdere pakketten. Verder is 50Mb/s echt genoeg voor op je telefoon. Bovenstaande is dus ernstig overdreven

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Henk_dh 

Ben het zeker met je eens!
Maar ik vertel alleen hoe KPN dit uiteen heeft gezet, en daar zal zeker een stukje marketing bij inzitten, om voor de duurste optie (SuperUnlimited) te kiezen.

Het zit hem voornamelijk in het downloaden of uploaden van grote bestanden, en ik vraag mij terdege af, of je dit daadwerkelijk met een smartphone doet.

Zelf heb ik al lange tijd SuperUnlimited bij KPN, voor de hoeveelheid data in het buitenland (75 GB) binnen de EU en 75 GB om te kunnen delen, in mijn geval voor mijn KPN data abonnement met iPad Air 2024..

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 233 reacties
  • 8 februari 2025

Net even gekeken ik heb nu een 300 mbps abonnement, als ik ga verlengen neem ik die weer.

• 209 reacties
  • 9 februari 2025
Henk_dh schreef:

Verder is 50Mb/s echt genoeg voor op je telefoon. Bovenstaande is dus ernstig overdreven

KPN dekt zichzelf in.

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
SWkzx schreef:
Henk_dh schreef:

Verder is 50Mb/s echt genoeg voor op je telefoon. Bovenstaande is dus ernstig overdreven

KPN dekt zichzelf in.

Hoi ​@SWkzx 

Wat bedoel je hier precies mee?
Waarin dekt KPN zichzelf in? ben erg benieuwd naar je gedachtengang hierin.

• 209 reacties
  • 9 februari 2025

Henk heeft een correct punt, dat Unlimited50 voldoende moet zijn voor streaming in hoge kwaliteit, probleemloos surfen etc etc. Echter heb je een cap met '’maximaal 50 Mbit/s'’. Als je dan als KPN beloftes van 4K doet en dit lukt niet, je valt terug naar 720p, doordat je geregeld bijv. wat achtergrondactiviteit hebt, ga jij bij KPN op het raam staan kloppen van '’eeeeh hallooo KPN?'’

Als KPN zegt lage kwaliteit en jij kunt in veel gevallen 4K kijken, hoort KPN niemand.

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
SWkzx schreef:

Henk heeft een correct punt, dat Unlimited50 voldoende moet zijn voor streaming in hoge kwaliteit, probleemloos surfen etc etc. Echter heb je een cap met '’maximaal 50 Mbit/s'’. Als je dan als KPN beloftes van 4K doet en dit lukt niet, je valt terug naar 720p, doordat je geregeld bijv. wat achtergrondactiviteit hebt, ga jij bij KPN op het raam staan kloppen van '’eeeeh hallooo KPN?'’

Als KPN zegt lage kwaliteit en jij kunt in veel gevallen 4K kijken, hoort KPN niemand.

Hoi ​@SWkzx 

Bedankt voor je heldere uitleg, kan mij daarin wel vinden.

Toch ben ik zelf heel tevreden met de SuperUnlimited abonnement, waarmee ik al gemiddelde snelheden behaal tot 700 Mbit/s (in open veld in mijn woonwijk).
Dus de cap is bij het duurste abonnement niet zo heel strak erop gezet door KPN, want daar staat een maximale snelheid tot 600 Mbit/s bij geschreven.

Daarnaast hebben alle zendmasten van KPN, in mijn woonwijk in Arnhem de snelle 5G frequentie 3,5 gHz (band 78) actief staan, dat merk ik ook inmiddels met de gemiddelde snelheid die ik binnenshuis kan behalen.

Maar gelukkig kun je bij KPN kiezen uit 3 verschillende Unlimited abonnementen, dus voor iedereen een Unlimited abonnement wat bij hem of haar past.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Goed om te zien dat je al zo uitgebreid op weg geholpen bent ​@Ronald31. Ik hoop dat je daarmee verder kunt!

De snelheid die je haalt is van verschillende factoren afhankelijk, zoals het abonnement dat je hebt, maar ook hoe het bereik en de dekking is op de locatie waar je je bevindt. Het is daarnaast ook goed om te controleren of je de juiste instellingen in je toestel hebt staan.

Reageer