Skip to main content
Beantwoord

Mijn iPhone hotspot werkt niet met mijn Tesla

• January 13, 2025
  • 179 reacties
  • 6172 keer bekeken

Toon eerste bericht

179 reacties

• Nieuwkomer
  • March 13, 2026

@Wim de Bok Weet jij hoe we in contact kunnen komen met de technische mensen van KPN? En dan het liefst met iemand die de mobiele datanetwerk technieken kent. Het is ons niet gelukt om iemand te bereiken die snapt wat wij hebben gevonden.

Ik wil nogmaals benadrukken: dit heeft slechts zijdelings met IPv6 te maken, maar het is vooral een configuratiefout aan de kant van het KPN 4G/5G interface op de iPhone.

• Deelnemer
  • March 13, 2026

@RichieB2B Het enige wat ik me kan voorstellen is de servicedesk te bellen, het uit te leggen en vragen of je teruggebeld kan worden door een technische man.. Ik kan me wel voorstellen dat in jouw geval, met deze oplossing, het nog lastig zal zijn om die persoon aan de lijn die weet waar het over gaat. Het gaat niet over iets simpels. Valt buiten de standaard

Had ooit het probleem dat een xs4all mailbox wat onder een andere KPN account geschoven moest worden. Servicedesk gebeld en uiteindelijk teruggebeld door een techneut en die maakte een en ander voor me in orde. Was toen heel blij met de service en de oplossing. Nu is dit wel van een hele andere technische orde.

• Deelnemer
  • March 13, 2026

@RichieB2B ​@Roskos Oh ja, nog een toevoeging. Het had inderdaad aardig geweest als hier meer inhoudelijk was gereageerd in plaats van tweeregelig, er is niet mis met de configuratie. Dan weet je ook beter wat de overwegingen van de KPN om het zo te doen als ze het doen. 

• Topper
  • March 13, 2026

@RichieB2B ​@Roskos Oh ja, nog een toevoeging. Het had inderdaad aardig geweest als hier meer inhoudelijk was gereageerd in plaats van tweeregelig, er is niet mis met de configuratie. Dan weet je ook beter wat de overwegingen van de KPN om het zo te doen als ze het doen. 

Ik heb net 6 weken “support” gehad van een belangrijke leverancier van ons. Ik vermoedde, nee, wist bijna zeker dat het een netwerkinstelling ergens was. Zes weken lang tests uitgevoerd, discussies gevoerd, enzovoort. Steeds meer en hogere managers schoven aan, maar niemand met de specifieke kennis die ik zocht. Op geen enkel moment zou het immers aan die instellingen liggen. Lang verhaal kort, het lag toch aan die instelling en wel precies om de reden die ik al vanaf het begin aangaf.

Wat ik wil zeggen is dat eerste- en tweedelijns vaak ook niet veel beter weten buiten product-specifieke zaken waar ze op getraind zijn. Eerste lijns handelt scripts af voor de makkelijke gevallen. Moeilijke gevallen gaan naar de tweede lijn en die hebben soms ruggespraak met de derde lijn die weer in contact met de “echte techneuten” staat. 

Wat hier gebeurde is waarschijnlijk een eerste lijns webcare medewerker die aan de tweede lijn vertelde dat een user op het forum claimt het probleem gevonden te hebben. Tweede lijn “weet” echter dat het aan IPv6 ligt, snapt het verhaal sowieso niet helemaal en stuurt hem terug met de boodschap dat het daar niet aan ligt. Ze “weten” immers al dat je voor IPv4 apparaten ‘internet4’ moet gebruiken. 

Het is ook echt niet de eerste keer dat na een IPv6 uitrol, zowat ieder volgend probleem de schuld is van IPv6. Als het uitzetten van IPv6 vervolgens ook nog eens het probleem oplost, is het nog moeilijk vol te houden dat IPv6 zelf zeker niet het probleem was. Maar leg dat maar eens uit...

Ik heb diep respect voor KPN dat ze IPv6 aanbieden (waarschijnlijk na pionierswerk van XS4ALL - RIP), maar vind het jammer dat ze op dit punt niet even doorpakken.

En ja, ik zou nog meer mijn best kunnen doen om het probleem aan te tonen, desnoods met een TikTok filmpje waar ik met een druk op de knop het probleem voor mezelf oplos, maar het ontbreekt me gewoon even aan tijd. Die laatste 6 weken met een eigenwijze servicedesk hebben nogal wat achterstand opgeleverd. Ik ben nog niet helemaal klaar voor een nieuw “gevecht” met een helpdesk met een tunnelvisie. In m’n eigen tijd nog wel.

Heimwee naar de goede oude tijd dat je even unixbeheer(at)xs4all kon mailen met je vragen, of het op hun ‘forum’ xs4all.* kon posten waar veel techneuten meelazen...