Skip to main content

Ik heb al jaren slecht ontvangst in de omgeving van mijn woning. Ondanks dat mij al jaren beloofd wordt dat er op termijn een nieuwe mast komt blijft dit uit. Ik heb 5G genomen met de verwachting dat mijn ontvangstproblemen tot het verleden zouden gaan behoren. Zowel met mijn vorige telefoon Huawei P30 Pro als met mijn huidige Samsung S21 Ultra is het bereik belabberd. Ik zou toch mogen verwachten dat ik storingsvrij moet kunnen bellen en internetten. Het zelfde geld eigenlijk ook voor mijn WiFi. Soms is het snel. Maar meestal enorm traag en hapert een hoop apparatuur. Ik zit op nog geen 50m van de wijkaansluiting. Heb een Meshnetwerk.

Ik begin zo langzamerhand een beetje moedeloos te worden. Is het een utopie te denken dat ik TV internet en bellen zonder problemen zou mogen verwachten?

 

Bij het plaatsen van masten is het vaak de gemeente die moeilijk doet. Vergunningen etc. Goed wifi us bij iedereen mogelijk maar daar moet je wel wat voor dien tegenwoordig.  Kan je daar iets meer over vertellen?


Ja ik weet het. Vervelend is het wel. 

Modem in meterkast. Bekabeld naar de huiskamer. WiFi heb ik een Experiabox 10 uit m'n hoofd. Bekabelde tv en telefoon. Ook een Meshnetwerk van Netgear op de benedenverdieping. Bovenverdieping is voorzien van een WiFi versterker. Sigaal is daar oké. Het zit em voornamelijk in de fluctuaties van de snelheid. Soms zo traak dat ik maar 10mbit zie met de snelheidsmeting. Later tikt hij met gemak de 250mbit aan. Maar hierdoor loopt wel alles vast. Heel irritant. Ik weet dat er meerdere kanalen zijn. Dit is in het verleden ook al vaak gewisseld. Net als een andere Experiabox (2x) Monteur heeft zelfs de kabels doorgemeten. Bleek oké te zijn. Maar het blijft tobben vind ik. 


Boven staat een ander type wifi versterker dan beneden?


Ja dat klopt. Dit model. Die is bedraad. Beneden lukt dit vooralsnog niet omdat er geen kabel loopt. Daarom voor een Net Gear mesh netwerk gekozen. Staat op 2.4ghz ingesteld. Omdat anders de verbonden apparatuur weer niet werkt. 

 


Goedemorgen @Stefan Simon! Welkom op het forum. Wat jammer dat je dan niet optimaal gebruik kunt maken van jouw diensten. Je hebt wat betreft het internet dus een gemengde opstelling van KPN apparatuur en eigen apparatuur. Ik heb niet direct inzicht in de apparatuur van derden maar voor het optimaal afstemmen van de Experia Box en de versterkers kun je kijken naar het artikel: Slechte wifi: oplossingen voor trage en wegvallende Wifi

Wat betreft de dekking van het mobiele netwerk blijft het lastig. Zoals Joep al aangeeft is een extra mast niet zomaar geplaatst. Je zou dan wel even kunnen kijken of jouw toestel bijvoorbeeld “bellen” via Wifi kan ondersteunen.

 


Heb je wél al “Bellen via Wifi” aan staan op je Samsung S21 ? Voor slechte(re) ontvangst van het mobiele netwerk binnenshuis heeft o.a. kpn dit al zeker 3 jaar nu. Werkt fantastisch. Dus niet alleen internet via de wifi maar ook bellen (en ik neem aan sms).

Hier heb ik in huis 1 streepje 4G. Doordat er van de portiekflat nog 3 portieken met flats tussen de mijne en de mast ( 800 meter van huis) staat. Veel muren dus waar het doorheen moet en steeds wat zwakker wordt.
Met 5G vanaf dezelfde mast is het vaak nog ietsje zwakker ( zie ik op de A42 van mijn moeder als ze hier is ).

Maar beiden hebben we Wifi bellen aan staan dus in huis, binnen bereik van de Wifi, beregoede ontvangst en bellen.


Hai Peter, dank voor je advies. Ik heb zelfs met WiFi bellen de klachten. Ik krijg altijd terug van de andere kant van de lijn dat de verbinding kraakt. Eerst dacht ik dus dat het aan mijn oude telefoon lag maar na aanschaf van een nieuwe is het nog steeds bal.... 


@Remco_ ik weet dat een mast niet zomaar geplaatst is. Maar dit is niet iets van een jaartje. Dit is iets van zeker meer dan 20 jaar. Het heeft kennelijk geen prioriteit. Want jullie zullen er wel niet genoeg klanten mee aanstralen om het rendabel te houden. Maar wel heel vervelend voor mij als dik betalende klant.

Het probleem is dat de WiFi even weer snel is na een check. Daarna loopt het altijd weer terug. De schuld wordt altijd gegeven aan allerhande dingen. Zoals Router in de meterkast>router in de woonkamer. WiFi versterker> superwifi versterker. Experiabox>Nieuwere Experia box. Misschien moet u een sneller abonnement?

Alles om een niet werkende dienst maar te verbeteren. Is het zo gek gevraagd om gewoon normaal werkend internet in huis en 4/5G te hebben? 

Maakt voor mij dat ik toch maar weer eens moet gaan overwegen een andere aanbieder te gaan nemen. 


Er zijn geen normen voor binnenshuis ontvangst van 4G en 5G. Simpelweg omdat het niet te garanderen is. Er is zoveel wat het blokkeert: isolatie, raam coating, muren, etc.

Bomen absorberen ook veel signaal. 

Daarom hebben providers nu juist wifi bellen. 


Snap ik. Maar als het beiden niet werkt.... 


Stefan, ik begrijp volkomen dat dit dan frustraties oplevert zeker als er in de terugval van het signaal geen patroon is te ontdekken en de terugval onvoorspelbaar is. Dan lijkt het mij wijsheid om toch eerst te kijken naar de Wifi zelf. Ik wil wel benadrukken dat een sneller abonnement niet direct invloed heeft op de kwaliteit van het signaal. Het is alleen heel lastig om een inschatting te maken waar het dan misgaat omdat er zoveel (omgeving)factoren een rol kunnen spelen. Ik zou graag willen uitsluiten of het signaal tot aan de Experia Box dan stabiel blijft. Zou je dan jouw profiel verder kunnen aanvullen en mij hier een seintje kunnen geven als dat gedaan is? Dan meet ik de verbinding even door. 


Ik heb de verbinding kunnen doormeten en tot aan de Experia Box is het signaal stabiel. Dan gaat er waarschijnlijk toch iets mis in de communicatie met de aanwezige appratuur in huis achter het modem. Je kan dan nog even kijken of je met behulp van het artikel wat ik je eerder stuurde of de Wifi Manager het signaal kunt optimaliseren. Ik vrees dat dit niet iets is wat ik op afstand voor je kan doen. 


Ik zal zelf nog eens op onderzoek uitgaan. 

Sorry dat het stil bleef. Was ivm privé omstandigheden. Bedankt tot zover. 


@Stefan Simon Dat is volkomen begrijpelijk. Dan wens ik je een fijne dag en trek gerust nog even aan de bel als we iets voor je kunnen betekenen.