Skip to main content

Ben al 100 jaar klant bij KPN. Vorige week via belsimpel abonnement overgezet van vodafone naar kpn, geweigerd! Echt, serieus?

admin: eigen topic aangemaakt

Hallo @NK010 ,

Dan vrees ik dat je bent afgewezen vanwege een BKR-registratie. 

KPN heeft een koppeling met de landelijke BKR-registratie.

Hierdoor kunnen ze zien dat je mogelijk elders nog leningen hebt lopen. 
 

Vanaf 1 januari 2020 gelden er nieuwe leennormen voor Consumptief Krediet bij de bepaling van de kosten voor levensonderhoud. De aanpassingen zijn door de VFN (Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland) vastgesteld na afstemming met NVB, Nibud en AFM om overkreditering te voorkomen. Per 1 januari 2020 wordt bij alle nieuwe kredietaanvragen het Verantwoord Krediet Maximum berekend op basis van de nieuwe leennormen die dan van toepassing zijn.

Concreet betekent dit dat klanten per 1 januari 2020 minder kunnen lenen! Dit geldt niet alleen voor KPN, maar voor alle providers. 

KPN schrijft : 

Wij willen onze klanten zo goed mogelijk helpen, maar bij kredietverlening staat zorgplicht voorop. Somt betekent dat ook dat we een krediet moeten weigeren. Of alleen een lager kredietbedrag mogen verlenen. Dat voelt misschien niet altijd klantvriendelijk, maar we doen dit in het belang van onze klant. Je zult bij iedere provider hetzelfde proces moeten doorlopen. Dat de praktijk weerbarstiger is, en er mogelijk een andere telco. jou wel het toestelkrediet verleent, is eigenlijk niet toegestaan. Daar kan een flinke boete voor de organisatie uit voortkomen. Een risico dat (bewust) wordt genomen.

 

Mogelijk kun je zelf ergens een telefoon kopen zodat je alleen een SIM-only kunt afsluiten. Bijkomend voordeel is dan ook dat je oude abonnement ongewijzigd kunt laten doorlopen. Niet verlengen betekent namelijk ongewijzigd later doorlopen. Vaak zijn de oude abonnementen gunstiger dan de nieuwe, zodra je niet meer hoeft te betalen voor toestelkosten. 


Hi @NK010, Welkom hier en bedankt voor je vraag. Balen dat je abonnement is afgewezen. Hebben wij je geen reden gegeven van de afwijzing? Ik kan dit voor je uitzoeken, mocht je dit wensen. 
Als de afwijzing te maken heeft met een BKR-registratie, dan kan ik er niets aan veranderen. Wij -providers- hebben er helaas geen invloed op. 


@NK010 

Was het inderdaad een afwijzing vanwege een BKR-registratie? 

 


@Noordzee het betreft inderdaad een BKR registratie: een creditcard die ik al heb sinds 1995 en een betaalrekening waarop ik rood mag staan (wat overigens nooit gebeurt). 


@Lisa ik zou het fijn vinden als je contact met mij opneemt, mijn mobiele nummer is bij jullie bekend?


Lisa is op vakantie, maar er komt hier vast nog wel een andere moderator langs. Maar zoals Lisa al schreef: Een moderator kan dan niets voor jou betekenen als de reden van afwijzing te maken heeft met een BKR-registratie.

Mogelijk kun je zelf ergens een telefoon kopen zodat je alleen een SIM-only kunt afsluiten. Dan heb je geen gedoe met een BKR-toetsing. 


@Noordzee Wie heeft er tegenwoordig geen creditcard? kunnen al die mensen geen abonnement met toestel afsluiten?


@NK010

Is afhankelijk van de bestedingslimiet van jouw creditcard in combinatie met mogelijke schulden/leningen aan de ene kant en jouw netto besteedbaar inkomen aan de andere kant. 
 

Per 1 januari 2020 zijn de regels aangescherpt. 
 

Tot zover het antwoord op jouw vraag. 
Mijn persoonlijke voorkeur is om geen lening af te sluiten voor consumptiegoederen. Waarom niet eerst sparen voor zo’n telefoon? Dan is die telefoon direct helemaal van jou. Dat voelt veel fijner. 


@Noordzee de grap is dat het niet over mijn eigen abonnement gaat, maar het nummer van mijn jongste die op deze manier kan leren dat niet alles vanzelf gaat. Verder hebben wij geen leningen/schulden, huis voor 2/3 afgelost en een hoog netto inkomen...


Vraagt u dat toestel aan op uw eigen naam? Of op naam van uw kind?


@Nick83 het staat nog steeds op mijn naam


@Noordzee de grap is dat het niet over mijn eigen abonnement gaat, maar het nummer van mijn jongste die op deze manier kan leren dat niet alles vanzelf gaat. 

Duidelijk, persoonlijk heb ik mijn kinderen opgevoed door ze (net als ikzelf) helemaal niet te laten lenen. Zij moesten eerst werken (bijbaantje) voordat ze een telefoon mochten kopen. 
 

Idee als compromis? : Zet het te lenen bedrag op bv 240 euro. Dan wordt je niet BKR getoetst. 
 

Gaat het jou om het principe vanwege de in jouw ogen onterechte afwijzing? Dien dan een klacht in. Zoals eerder hier geschreven kan een medewerker van de klantenservice de beslissing niet veranderen. 
 

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen.htm


Dag @NK010. Zoals @Noordzee al aangaf neem ik het even over van Lisa. Je geeft aan dat het abonnement met toestel is afgewezen, vanwege een BKR-registratie. Ik snap je teleurstelling, zeker als je al zo lang klant bent, maar eigenlijk hebben @Noordzee en @Lisa al uitgelegd hoe de vork in de steel zit. 

Het afsluiten van een abonnement zal geen enkel probleem zijn aangezien de BKR daarbij niet van toepassing is. Je krijgt hier pas mee te maken op het moment dat je een toestellening van meer dan € 250,- wilt afsluiten. Op dat moment zijn wij wettelijk verplicht om een inkomens- en lastentoets en BKR-check uit te voeren. Als de door jou gewenste lening op basis daarvan wordt afgewezen, kunnen wij die lening niet verstrekken, omdat we anders de wet overtreden. Op onze pagina over BKR registratie bij een toestellening, zie je hoe dit precies werkt en wat je kunt doen om nog wél een toestel bij je abonnement te nemen. 


@NK010 

Wat ga je nu doen? Alleen een abonnement afsluiten of neem je nog een toestellening van maximaal 250 euro? 


@Nick83 het staat nog steeds op mijn naam

Waarschijnlijk heeft u voor u zelf ook een toestel. Ik weet niet of je dan nog een 2de toestel op je naam kunt zetten. Ook al is dat onder de 250 euro. Iemand anders die weet hoe dat zit? Onder de 250 euro geen last van BKR, maar kun je zo meerdere toestellen nemen?


Reageer