Skip to main content

Hallo kpn, 

 

Sinds een aantal dagen heb ik slechts 1 streepje bereik thuis. Vaak gaat mijn telefoon over op bellen via de Wi-Fi. Soms ook niet, laatst ben ik door 2 mensen gebeld om 8 uur s'ochtends en kreeg om 10.15 een sms dat ik 2 gemiste oproepen had. Deze waren niet bij mij binnen gekomen. Hoe kan dit?

Mvg Maurice 

Ha Maurice, goed dat je dit aankaart! 

Waarom je bereik minder is, is moeilijk te zeggen. Er kunnen bijvoorbeeld werkzaamheden zijn aan de zendmast in de buurt of er is sprake van een kleine storing. Je geeft aan dat je gebruik maakt van bellen via wifi? In dat geval ontvang je het signaal via de wifi en het kan best zijn dat het met overschakelen tussen het wifi-netwerk en het mobiele netwerk even lastig gaat. 

Is het inmiddels al weer wat beter geworden of speelt het nog steeds? 


Dag Bart, inmiddels ook  bij de kpn winkel geweest, deze zeiden dat ik het even moest aankaarten bij de klantenservice. Bij deze😅 nee is nog niet heel goed, ik heb dat bellen via Wi-Fi ingesteld omdat het gewone netwerk er steeds uitging. 


Nou, @Maupie Laten we dan eens kijken. Bellen via wifi is inderdaad een uitstekende oplossing als het bereik niet heel denderend is, in en om het huis. Je belt hiermee letterlijk via wifi en als er onvoldoende signaalsterkte is, is dat een uitkomst. 

Een normaal telefoonsignaal verplaatst zich van de zendmast in één rechte lijn naar jouw telefoon. Hoe groter de afstand, des te minder sterk wordt dat signaal. En ook ‘obstakels’ als bomen en bebouwing en voertuigen hebben invloed; het signaal moet er dwars doorheen. Dit zijn vaak de oorzaken waarom je binnenshuis minder goed bereikbaar bent dan buitenshuis. 

Waar ik zelf ook een beetje aan denk: uit je woorden maak ik op dat je telefoon steeds switcht tussen wifi en het reguliere signaal? Wil je eens kijken of je iets als slimme netwerkwissel / wifi-assistentie hebt ingeschakeld? Het is een handigheidje dat je telefoon zelf naar het sterkste signaal laat zoeken en daarop laat overschakelen, al naar gelang wat het sterkst is: wifi of regulier mobiel internet. Wellicht schakelt je telefoon voortdurend tussen beide zaken en veroorzaakt dát de vertraging. 


Dag Bart, 

 

Ik heb nu bellen via Wi-Fi uitgeschakeld, ik zal eens kijken wat het signaal nu gaat doen. 


En, @Maupie Hoe gaat het nu? Heb je ook nog gekeken naar die slimme netwerkwissel? Ik denk dat bellen via wifi wel een heel prettige toevoeging kan zijn. 


Beste Bart, ik heb geen verschil na het uitschakelen met bellen via de Wi-Fi. Die netwerkwissel kreeg ik niet voor elkaar. Ik blijf het in de gaten houden. Als in ieder geval het bereik maar niet meer gaat wegvallen. Lastig iets natuurlijk. Ik kan moeilijk zelf die mast gaan draaien. Hahaha


Reageer