Skip to main content

Wij zijn al heel lang vaste klant bij KPN, zowel meerdere mobiele aansluitingen, als TV en Internet thuis enzovoort. Op zich erg tevreden over KPN, dus overstappen naar een andere provider hoeft niet zo nodig. 

We hebben een vakantieverblijf in Oost Nederland. Daar is geen vaste internetaansluiting mogelijk. Daar gebruiken we al jaren een mobiel internet abonnement van KPN. Simkaartje zit in een 4G router. Het dataverbruik is niet onbeperkt, maar via data delen via onze andere abonnementen kunnen we daar heel redelijk mee uit de voeten. 4G router wordt vooral voor de laptops gebruikt en paar andere dingen die graag internettoegang willen. 


Tot anderhalf jaar geleden werkte dit eigenlijk heel goed. De verbinding was stabiel en relatief snel. Maar al geruime tijd werkt het niet lekker meer. Hier is niets aan de setup veranderd. De 4G router staat op dezelfde plek, volgens de setup van de router is het 4G signaal voldoende sterk en we hebben zowat vrij zicht op twee zendmasten (ga er vanuit dat KPN daar ook in zit). 

Wat werkt er niet lekker: de verbinding is traag geworden en er zijn te vaak “hick ups”, dus dat er 20-30 seconden niets gebeurt. Wel goed signaal, maar geen communicatie.  Met enige regelmaat is het nodig de 4G router uit en aan te zetten en dan werkt het weer. 

Naast KPN is er een andere provider die 4G voor thuis aanbiedt. Dat is voor een redelijke prijs ook als een soort prepaid sim only pakketje te koop, voor een week of een maand. Met -onbeperkt!!- internet. Ik heb zo’n “abonnementje” nu een paar keer geprobeerd voor hier en, eerlijk is eerlijk, dat werkt heel veel beter dan wat KPN op dit moment levert. Het is super stabiel en snel en het werkt zo goed dat je in de verleiding zou kunnen komen om over te stappen. 

  • Wie weet waarom mobiel internet hier (postcode 7478..) niet lekker werkt? Signaal is goed, snelheid en betrouwbaarheid van de verbinding zijn echter zo wisselend dat het niet functioneel meer is. Is daar een oplossing voor?
  • Zoekend bij KPN zie ik dat KPN ook "4G Internet voor Buitengebied kent". Het is mij echter niet duidelijk of dit nu wel of niet als los produkt afgenomen kan worden. Weet iemand dat? Kan ik dat als bestaande klant ook krijgen / kopen?
     
  • Kent KPN ook een oplossing voor onbeperkt mobiel internet in een 4G router? Ik vind dat niet terug op de site van KPN. 

Hoor graag, bedankt alvast. 

 

Hallo @Wiend , 4G-buitengengebied is voor klanten met een vaste internet-aansluiting met te weinig snelheid en als aanvulling daarop wordt 4G-buitengebied aangeboden, dat is een 4G-router die samenwerkt met het internetmodem om de internetsnelheid wat op te schalen.

T-Mobile levert voor thuis 4G-abo's aan, via een postcodecheck kun je controleren of dat ook op jouw adres mogelijk is.

 


@Wiend  Losstaand 4G voor thuis (SIB4G) verkoopt KPN niet meer, zijn misschien nog wel klanten die het hebben nog vanuit 5 jaar geleden oud abonnement.

Als ik even kijk naar https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.19024620&lng=6.60192490&zoom=12&providers=kpn dan valt op dat KPN in ieder geval in centrum niet de grootste capaciteit heeft. T-Mobile en Vodafone lijken daar duidelijk beter. Kun je zelf wel wat aanklikken enzo.

Verder heeft KPN netwerkmodernisatie doorgevoerd en is daarmee nog steeds bezig. Ericsson (E) masten worden vervangen door Huawei (H). Moderne apparaten worden op native IPv6 gezet, jouw 4G router zal nog op het oude pad zitten denk ik.


Hoi @Wiend, jammer om te horen dat je 4G router sinds een tijdje niet goed meer werkt. Ik snap dat je graag internet wilt gebruiken in je vakantieverblijf, we denken hier op het forum graag met je mee,

Zo te zien heb je al goede informatie en tips gekregen. Andere oplossingen heb ik helaas niet voor je. We kunnen natuurlijk wel even kijken naar wat we nog wel kunnen doen. Heb je de dekking op het adres van je vakantieverblijf al gecheckt? Hoe zit het met de verbinding van jullie mobiele telefoons wanneer je daar bent? Als dat wel goed werkt, kan het bijvoorbeeld aan de betreffende simkaart liggen, óf aan de 4G router. Het is een optie om de simkaart van het mobiel internet abonnement eens te vervangen, dat kan je doen via MijnKPN of via de KPN winkel in je buurt. Mogelijk helpt het ook om de 4G router eens te resetten en opnieuw in te stellen volgens de handleiding.

Als dit allemaal geen verschil maakt, is het misschien raadzaam om eens om je heen te kijken naar een andere 4G router. Deel hier gerust welke apparatuur je nu gebruikt, zodat andere gebruikers met je mee kunnen denken. Ik hoop dat je op een van deze manieren de oplossing vindt. Laat het gerust weten als je vragen hebt.


Hallo Alexandra,

Bedankt voor je reactie. 

De lokale dekking op 4G is hier goed. Dat zegt niet alleen de dekkingskaart van KPN, maar blijkt ook uit onze andere mobiele telefoons die een KPN abbo hebben. Daar lijkt de internetsnelheid wel in orde. 

We zijn nu weer in ons buitenverblijfje: mobiel internet via de 4G router is tergend langzaam. Alle instellingen zijn goed, ontvangst is meer dan goed. Resetten enz. enz al vaker geprobeerd en gedaan. Toch werkt het niet lekker. Overigens heb ik twee verschillende (goede 4G routers). Daar waar bij een andere provider 4G mobiel internet flitsend werkt, is het bij KPN tergend traag.

Dit mobiel internet abonnement hebben we al jaren. Zou het kunnen dat er daar nog een andere, trage abonnementsvorm aan vast zit?

Een nieuwe simkaart is het proberen waard. Maar nu dan toch een puntje van kritiek:

Ik kan niets via de MijnKPN app of als ik inlog op MijnKPN. Ik kan geen verlengaanbod aanvragen en ik kan geen nieuwe simkaart aanvragen. De systemen van KPN zijn zo ingericht dat ze alleen met 06 nummers werken. Ik kan geen 0970-xxxxx nummer ingeven, systemen blijven vragen om 06 nummers. 

Natuurlijk ga ik wel met de klantenservice bellen enz. enz., maar slordig en storend is dit wel. 

 


De lokale dekking op 4G is hier goed. Dat zegt niet alleen de dekkingskaart van KPN, maar blijkt ook uit onze andere mobiele telefoons die een KPN abbo hebben. Daar lijkt de internetsnelheid wel in orde. 

Dekking kan goed zijn (‘aantal streepjes’) maar hoeft niet te betekenen dat er voldoende capaciteit is. Ook zijn mobile telefoons doorgaans veel beter kwa mobile chips die ze ingebouwd hebben dan routers.

We zijn nu weer in ons buitenverblijfje: mobiel internet via de 4G router is tergend langzaam. Alle instellingen zijn goed, ontvangst is meer dan goed. Resetten enz. enz al vaker geprobeerd en gedaan. Toch werkt het niet lekker. Overigens heb ik twee verschillende (goede 4G routers). Daar waar bij een andere provider 4G mobiel internet flitsend werkt, is het bij KPN tergend traag.

Dit mobiel internet abonnement hebben we al jaren. Zou het kunnen dat er daar nog een andere, trage abonnementsvorm aan vast zit?

Zoals ik al eerder heb aangegeven, je router zal op een trage verbinding gezet worden vergeleken met smartphones. Is gewoon een keuze van KPN. Net zoals dat ze besloten hebben om losstaand 4G voor thuis (SIB4G) stop te zetten. KPN heeft onder overheidsdwang kun je wel stellen en vanuit PTT tijden de beste netwerkdekking (telefoonlijnen dus inbegrepen). VodafoneZiggo ontbreekt overal waar geen coax kabel is. T-Mobile had tot voor een paar jaar terug ueberhaupt geen vast netwerkaanbod.

Een nieuwe simkaart is het proberen waard.

Is pappen en nathouden. Als je exacte types van je spullen kan aangeven en ook zelf diep in de router instellingen kan kijken en hier posten, wordt het ook voor jezelf duidelijker.

Maar nu dan toch een puntje van kritiek:

Ik kan niets via de MijnKPN app of als ik inlog op MijnKPN. Ik kan geen verlengaanbod aanvragen en ik kan geen nieuwe simkaart aanvragen. De systemen van KPN zijn zo ingericht dat ze alleen met 06 nummers werken. Ik kan geen 0970-xxxxx nummer ingeven, systemen blijven vragen om 06 nummers. 

Natuurlijk ga ik wel met de klantenservice bellen enz. enz., maar slordig en storend is dit wel.

Zie boven. Is een keuze van KPN. Het feit dat er 06-nummers en 0970-nummers zijn betekent dat KPN de mogelijkheid heeft tot differentiatie. En dat doen ze dus ook. Men kan veel makkelijker geld vangen door 10 06-abos te verkopen aan mensen die eigenlijk maar heel weinig gebruiken, dan 1 abo aan iemand die zeer waarschijnlijk wel veel meer gaat verbruiken op een vaste plek dan die 10 anderen. Dus zet je zo iemand op een trager pad. Als ie dan vertrekt naar de concurrent is dat misschien alleen maar positief kwa netwerkbelasting.

 


Dus vrij vertaald en geïnterpreteerd zou het op het volgende neerkomen:

Met een mobiel telefoonabonnement van KPN heb ik (hier) snel mobiel internet. 

Met een abonnement van KPN speciaal voor Mobiel Internet  in een daarvoor bestemde 4G router (of dongle) heb ik (hier) tergend traag internet omdat KPN allerlei trucs zou uithalen om de snelheid te “knijpen"

Zo ja, dan zou ik dus twee opties hebben:

Mobiel internet opzeggen, mobiel abonnement met onbeperkte data nemen en dat simkaartje schijnheilig in de router stoppen…. 

of

Voor vrijwel hetzelfde maandbedrag een mobiel internetabonnement bij de andere provider afsluiten, die hier wel betrouwbaar en snel 4G Internet kan leveren…..

 

 

 

 


Dus vrij vertaald en geïnterpreteerd zou het op het volgende neerkomen:

Met een mobiel telefoonabonnement van KPN heb ik (hier) snel mobiel internet. 

Met een abonnement van KPN speciaal voor Mobiel Internet  in een daarvoor bestemde 4G router (of dongle) heb ik (hier) tergend traag internet omdat KPN allerlei trucs zou uithalen om de snelheid te “knijpen"

Zo ja, dan zou ik dus twee opties hebben:

Mobiel internet opzeggen, mobiel abonnement met onbeperkte data nemen en dat simkaartje schijnheilig in de router stoppen…. 

Dan krijg je hetzelfde want KPN kan detecteren dat het geen smartphone is en mede door regels van ACM mag KPN dit gebruik niet toestaan. Dus ze sluiten je dan af, deed Tele2 eerder, of ze zetten je op hetzelfde trage pad.

Voor vrijwel hetzelfde maandbedrag een mobiel internetabonnement bij de andere provider afsluiten, die hier wel betrouwbaar en snel 4G Internet kan leveren…..

Dat had ik al lang gedaan, je moet niet in een merk blijven hangen, maar kijken wie het beste voor jouw op die plek te bieden heeft. Bij ons 40 jaar KPN, nu hebben ze ook niks meer kwa vast te bieden. Glasvezel is van DeltaFiberNL, kan ook 100Mbps T-Mobile 4G abo, is zelfs bijna helft goedkoper.

 


Hi @Wiend,  ik zou zeker een nieuwe simkaart proberen, want als we dat niet proberen weten we ook niet of 't helpt. 

…..Dit mobiel internet abonnement hebben we al jaren. Zou het kunnen dat er daar nog een andere, trage abonnementsvorm aan vast zit?

Een nieuwe simkaart is het proberen waard. Maar nu dan toch een puntje van kritiek:
Ik kan niets via de MijnKPN app of als ik inlog op MijnKPN. Ik kan geen verlengaanbod aanvragen en ik kan geen nieuwe simkaart aanvragen. De systemen van KPN zijn zo ingericht dat ze alleen met 06 nummers werken. Ik kan geen 0970-xxxxx nummer ingeven, systemen blijven vragen om 06 nummers. 

Natuurlijk ga ik wel met de klantenservice bellen enz. enz., maar slordig en storend is dit wel. 

Dat is gek, want je kan ook gewoon je mobiel internet abonnement bekijken in MijnKPN. Als je inlogt met je KPN ID, kan je vervolgens producten koppelen. Daar zal je vervolgens letterlijk de volgende vraag zien "Welk abonnement wilt u koppelen? Mobiel (06 of 097 nummer)". Dat kan je via MijnKPN in browser of in de MijnKPN app doen. Vervolgens kan je ook bekijken welk abonnement je hebt en eventueel andere opties bekijken.

Via MijnKPN in een browser ziet het er zo uit, zo gauw je een product gaat koppelen:

 


@Alexandra 

 

Ik waardeer je hulp, maar kom er niet verder mee. 
 

Betreffend mobiel internet abonnement heb ik al jaaaaren.  Toen ik dat ooit afsloot, zat er nog een 06-xxx nummer aan gekoppeld. Dat werd later door KPN omgezet naar een 0970-xxx nummer. Ik gebruik ook al heel lang de mijn KPN-app. Ook al toen het nog een 06 nummer was. Het is mij niet duidelijk of ik nu alsnog een keer dat 0970-nummer moet koppelen? Lijkt mij niet, want ik zie in "Mijn KPN” de abonnementen die ik/we hebben, ik kan MB's delen tussen alle abbo's die op mijn adres actief zijn enz. 

Vanuit de app zou ik moeten kunnen verlengen (of andere simkaart aanvragen). Als ik door klik, kom ik echter op een scherm uit waar ik uitsluitend een 06-nummer in kan voeren.  0970 nummers worden niet geaccepteerd. 

Ik heb al heel lang een haat/liefde verhouding met KPN 😉. Het meeste wat KPN levert werkt uiteindelijk gewoon goed, maar je moet er altijd wel moeite voor doen. Ik heb al zo vaak meegemaakt dat er toch ergens weer een administratief bitje blijft hangen. Dat wordt dan vaak na het 3e telefoongesprek met de klantenservice opgelost… Dit is ook weer zo’n geval denk ik. 


@Wiend Hmm, jammer dat dat niet zo voorspoedig ging als ik hoopte. Dankjewel voor de feedback. 

Dan is de snelste weg om even te bellen (0800-0402) of chatten met onze klantenservice; via die weg heb je direct contact en kan mijn collega een nieuwe simkaart voor je aanvragen. Je kunt daarvoor ook de KPN winkel in de buurt binnen lopen. Ik kan het via deze weg ook voor je doen als je wilt, dat kan alleen iets langer duren. Controleer daarvoor even je gegevens in je forumprofiel, en voeg het betreffende 097 nummer toe. Dan vraag ik de nieuwe sim voor je aan, zodat je dat in ieder geval proberen kan.