Skip to main content

Sinds 2 weken kunnen we met een zakelijk abonnement en een iPhone 11 en iPhone 12 geen mobiele data ontvangen. De 4G (op de iPhone 11)  en de 5G verbinding (op de iPhone 12) verandert in een “E” en je kunt vervolgens de telefoon niet meer gebruiken. Het lijkt overigens dat dit gebied waarin dit gebeurt steeds groter wordt. Eerst alleen op sommige plekken en bijna overal en constant. Bij KPN klantenservice kregen we te horen dat het al 6 weken speelt en de oorzaak onbekend is (lijkt mij overigens sterk) en dat men geen inschatting kan maken hoe lang het duurt. Tevens gaf men aan dat het alleen speelt bij iPhone 11 en iPhone 12 gebruikers. Er wordt geen alternatief geboden en de keuzes  zijn uitzitten of nieuwe telefoons aanschaffen. Als trouwe KPN klant overwegen we dan toch om maar over te stappen naar een andere provider. Als zakelijke klant heb je bijna geen andere keuze. 

@TomGr. Is er bij jouw wel een case aangemaakt bij ze?

Klinkt bijna alsof daar wat mis gaat?

Ze zeggen van wel, ik schijn op de lijst te staan met mensen die een melding hebben gemaakt. Echter werd mij vorige week verteld dat mijn gegevens kwijt waren/onderop de stapel beland waren omdat ik ergens eind juli/begin augustus verhaal ging halen waarom dit allemaal zolang duurde. Een medewerker heeft mij toen blijkbaar nogmaals op de lijst gezet, waardoor ik (in chronologie van meldingen) zou zijn gezakt op de lijst. Dat zei ze niet met zoveel woorden, maar daar kwam het wel op neer. Ondanks dat ik blij ben voor de klanten die al wel geholpen zijn, is het daarmee enigszins frustrerend om te lezen dat klanten die (soms weken) later een melding hebben gedaan (soms weken) eerder worden geholpen. Al blijft het meest frustrerende dat ik nog géén één keer actief ben geïnformeerd door mijn provider. Alle informatie die ik heb, heb ik zelf op moeten vragen en/of achteraan moeten gaan. 

Na 3 maanden ellende heb ik vandaag een nieuwe Iphone 13 van KPN ontvangen. Nu de compensatie van de abo-kosten nog.

Overigens, ook bij KPN is er verschil in afhandeling. Mijn schoonzus heeft veel eerder een melding gemaakt dan ik, ze tipte mij om dat te doen. Ik had tot dat moment alleen hier op het forum lopen mopperen.

Ik ben nu geholpen met een nieuw toestel, zij heeft (behalve de vage SMS-jes etc) nog niets gehoord.

Zal een kwestie van geduld en lange adem worden.

Wel gek dat het bij budget mobiel en simyo beter lijkt te lopen dan bij de hoofdprovider KPN zelf…

Hoi @Roos79 

Dat is inmiddels alweer achterhaald, en niet meer de realiteit.
Ook Simyo klanten moeten inmiddels tot 2 maanden wachten, voordat de omruiling via Reconext volledig is afgerond, en ze een iPhone 13 in hun bezit hebben.
Ditzelfde geldt voor de administratieve afhandelingen vanuit Simyo zelf, aangezien er ook Simyo klanten zijn die net zolang wachten als klanten bij KPN.

Mede community lid @Matthew83 is zo verstandig geweest om er continu achteraan te zitten, en daarbij een medewerker heeft getroffen die in actie kwam.

Maar in het algemeen gaat het bij zowel Budget Mobiel als bij Simyo even traag als bij KPN.

@Michel.uit.Arnhem als je een iPhone 12 heb gebeurt er vrijwel niks.

Dus alles wat er wel gebeurt bij de 11 zie ik al positief 👍 

@Michel.uit.Arnhem als je een iPhone 12 heb gebeurt er vrijwel niks.

Dus alles wat er wel gebeurt bij de 11 zie ik al positief 👍 

Hoi @Roos79 

Ik ben het hierin volledig met je eens!
Ook de getroffen klanten met de iPhone 12 dienen op dezelfde wijze behandeld te worden, dit heeft een advocaat inmiddels ook in de media gezegd.
KPN mag geen onderscheid maken tussen gebruikers met een iPhone 11, 12 of SE2020, die met dezelfde technische problemen kampen.

Daarom kun je ook aannemen dat KPN het de aankomende tijd nog moeilijker gaat krijgen, en zich steeds verder in zijn vingers gaat snijden.
Ik heb al eerder gezegd, KPN krijgt de boemerang vanzelf keihard terug!

Beste kpn ik probeer het ook maar een keer hier ook wij (mijn vrouw ook iPhone 11 kpn en ik ook) ondervinden al sinds mei ongeveer problemen met het netwerk gesprekken die niet door komen gesprekken die zo ineens weg vallen of mensen die mij niet meer horen internet dat niet werk of nauwelijks werkt nou heb ik ruim 3 maanden geleden al gebeld met dit probleem vervolgens nog een keer gebeld waar bij tikets aangemaakt werken toen na 2 weken weer gebeld want hoorde maar niks toen weer 2 tikets aangemaakt wand het was niet goed gedaan toen na 2 weken weer gebeld toen werd mij verteld dat ik nog even vol moest houden wand het werkt extern geregeld en dat was druk toen na 2 weken weer gebeld toen werd mij weer verteld dat de tickets niet goed aan gemaakt waren en nu weer in de wacht stand ook wij beginnen hier zat van te worden en zouden nu toch wel graag een oplossing willen zien  

Ik stond net op het punt om met alles over te gaan naar de KPN (internet, TV, vast nummer, 2 x mobiel),

Gezien de issue hier (en niet alleen technisch) zie ik er toch vanaf. Helaas voor KPN werkt het niet nakomen van een terugbel afspraak hier ook zeker niet aan mee. 

Over het probleem zelf begrijp ik e.e.a. niet:

1. Er is in mei wat uitgevoerd op het netwerk. Als je een normale Change Management procedure hebt, heb je ook een zogenaamde "roll-back”.
  2. Het probleem is niet "zo maar” ontstaan. Wat is er in mei gebeurd  (troubleshooting 101)
  3. Afwentelen op Apple is een doodlopend spoor. Apple zelf repareert niets. Daar gebruiken ze reparatiepartners voor.
  4. Als je een abonnement en telefoon van Apple (of ander merk) via KPN aanschaft, dan is KPN ten alle tijden verantwoordelijk voor een oplossing en hoeft de consument geen contact op te nemen met een fabrikant. Dit staat overigens ook niet in de algemene voorwaarden.

Ik ga even shoppen bij Odido

Ik stond net op het punt om met alles over te gaan naar de KPN (internet, TV, vast nummer, 2 x mobiel),

Gezien de issue hier (en niet alleen technisch) zie ik er toch vanaf. Helaas voor KPN werkt het niet nakomen van een terugbel afspraak hier ook zeker niet aan mee. 

Over het probleem zelf begrijp ik e.e.a. niet:

1. Er is in mei wat uitgevoerd op het netwerk. Als je een normale Change Management procedure hebt, heb je ook een zogenaamde "roll-back”.
  2. Het probleem is niet "zo maar” ontstaan. Wat is er in mei gebeurd  (troubleshooting 101)
  3. Afwentelen op Apple is een doodlopend spoor. Apple zelf repareert niets. Daar gebruiken ze reparatiepartners voor.
  4. Als je een abonnement en telefoon van Apple (of ander merk) via KPN aanschaft, dan is KPN ten alle tijden verantwoordelijk voor een oplossing en hoeft de consument geen contact op te nemen met een fabrikant. Dit staat overigens ook niet in de algemene voorwaarden.

Ik ga even shoppen bij Odido

Dodged the bullet! KPN is echter heel vaag over de oorzaak. Enkel mensen bij de technische dienst weten wat er precies aan de hand is. Maar het is wel heel toevallig dat alle problemen zijn ontstaan na de update van alle antennes/netwerk in mei.

Misschien kunnen ze niet meer terug naar nu de concurrentie van andere 5G aanbieders in hun nek hijgt? Wellicht heeft het gevolgen voor de 5G beschikbaarheid of snelheid? Niemand die het weet, behalve KPN.

Dodged the bullet! KPN is echter heel vaag over de oorzaak. Enkel mensen bij de technische dienst weten wat er precies aan de hand is. Maar het is wel heel toevallig dat alle problemen zijn ontstaan na de update van alle antennes/netwerk in mei.

Misschien kunnen ze niet meer terug naar nu de concurrentie van andere 5G aanbieders in hun nek hijgt? Wellicht heeft het gevolgen voor de 5G beschikbaarheid of snelheid? Niemand die het weet, behalve KPN.

Hoi @Matthew83 

KPN gaat nog wel met zijn billen bloot, geloof me.
Als Kassa en/of Radar er een uitzending aan gaan uitweiden, zullen ze dat zeker ter tafel gaan brengen vanuit Kassa en/of Radar.
De waarheid achterhaald zichzelf nog wel!!

KPN kan nog gemakkelijk terug, door het voorbeeld te nemen aan Odido.
Zet Band N01 (2100 MHz) weer terug op het 4G netwerk waar deze frequentie ook vandaan kwam, en zet op alle zendmasten de nieuwe frequentie Band N78 (3,5 GHz) aan.

Dan werkt het 5G netwerk op de Banden N28 (700 Mhz) en Band N78 (3,5 GHz) net zoals bij Odido.
Alléén KPN gebruikt Band N01 (2100 MHz) voor hun 5G netwerk, en die werd inderdaad overgezet van 4G naar 5G vanaf Mei 2024 jongstleden.

Wel is het bereik en beschikbaarheid van het 5G netwerk van KPN sterk verbeterd, dat merk ik als klant ook goed, datzelfde geldt ook voor de snelheden op het 5G netwerk.

Hoi @Matthew83 

KPN gaat nog wel met zijn billen bloot, geloof me.
Als Kassa en/of Radar er een uitzending aan gaan uitweiden, zullen ze dat zeker ter tafel gaan brengen vanuit Kassa en/of Radar.
De waarheid achterhaald zichzelf nog wel!!

KPN kan nog gemakkelijk terug, door het voorbeeld te nemen aan Odido.
Zet Band N01 (2100 MHz) weer terug op het 4G netwerk waar deze frequentie ook vandaan kwam, en zet op alle zendmasten de nieuwe frequentie Band N78 (3,5 GHz) aan.

Dan werkt het 5G netwerk op de Banden N28 (700 Mhz) en Band N78 (3,5 GHz) net zoals bij Odido.
Alléén KPN gebruikt Band N01 (2100 MHz) voor hun 5G netwerk, en die werd inderdaad overgezet van 4G naar 5G vanaf Mei 2024 jongstleden.

Wel is het bereik en beschikbaarheid van het 5G netwerk van KPN sterk verbeterd, dat merk ik als klant ook goed, datzelfde geldt ook voor de snelheden op het 5G netwerk.

KPN laat willens en wetens betalende klanten maandenlang zonder bereik en compensatie.

er is een facebook groep. Wellicht daar een gezamenlijke claim bespreken 

@TomGr. Is er bij jouw wel een case aangemaakt bij ze?

Klinkt bijna alsof daar wat mis gaat?

Ze zeggen van wel, ik schijn op de lijst te staan met mensen die een melding hebben gemaakt. Echter werd mij vorige week verteld dat mijn gegevens kwijt waren/onderop de stapel beland waren omdat ik ergens eind juli/begin augustus verhaal ging halen waarom dit allemaal zolang duurde. Een medewerker heeft mij toen blijkbaar nogmaals op de lijst gezet, waardoor ik (in chronologie van meldingen) zou zijn gezakt op de lijst. Dat zei ze niet met zoveel woorden, maar daar kwam het wel op neer. Ondanks dat ik blij ben voor de klanten die al wel geholpen zijn, is het daarmee enigszins frustrerend om te lezen dat klanten die (soms weken) later een melding hebben gedaan (soms weken) eerder worden geholpen. Al blijft het meest frustrerende dat ik nog géén één keer actief ben geïnformeerd door mijn provider. Alle informatie die ik heb, heb ik zelf op moeten vragen en/of achteraan moeten gaan. 

Dit werd mij ook gezegd. Ik kan niet updaten want dan kom je onderaan de lijst. Eind juli.

nu oktober en ik hoor niks meer. 

Dat de technische dienst random werkt, is mij ook opgevallen. Maar onderop de stapel belanden, omdat je belt, lijkt me heel sterk. Sterker nog, ik ben een paar dagen nadat ik de klantenservice voor het laatst zelf gebeld heb, ineens gebeld door de TD dat ze mijn melding nu gingen onderzoeken. Ook is hier een lid die juist door er goed bovenop te zitten en mazzel te hebben met de klantenservice, uiteindelijk vrijwel direct geholpen is. Er zijn wel meer dingen geroepen door de klantenservice om bellers te ontmoedigen. Men wordt namelijk (begrijpelijk) wel een beetje getikt, van de zoveelste melding over slepende problemen met een iPhone 11/12 of Galaxy S24.

Dat ze er moe van worden aan de telefoon  kan ik begrijpen. Maar daar is een relatief simpele oplossing voor.  Communicatie.  Slecht nieuws is ook nieuws.  Geen nieuws en radiostilte is niet verteerbaar. Dat betekend dat er ergens vanuit het management een statement moet komen dat het probleem bekend is, dat er aan gewerkt wordt en wanneer de volgende update over het probleem komt.  

Eens. Echter hoger hand houdt wijselijk z'n mond.

Door een logge en ongezonde bedrijfscultuur, durven de eerstelijnsmedewerkers, niets aan te kaarten bij het management.

Ik hoor al bijna 3 maanden niks van dit super bedrijf. Maar prijs verhoging is wel binnen🥳

Ja de oplossing voor inflatie kan KPN snel verzinnen. Nu nog voor de vele gedupeerde klanten, die bovenstaande oplossing betalen. 

Net nog even gebeld met de klantenservice met de vraag of de ticket met mijn eerste melding van 9 augustus er nog in staat. Ja was het antwoord maar omdat ze op 4 september nog een melding bij de ticket erbij gezet hebben is dit de meldingsdatum waar de TD vanuit gaat ofwel niet 2 maanden maar 1 maand geleden. Kortgezegd ik moet nu nog langer wachten. Gemiddeld stuurt de TD binnen een maand een sms volgens deze mevrouw. Dus verwachting is dat ze met enkele dagen contact opnemen. Te gek voor worden dat omdat ik september nogmaals een melding gedaan heb nu langer moet wachten! Heel vreemd dit waar maar weer uit blijkt dat ze het proces niet goed op orde hebben. 

Dat is mij ook verteld. Erg frustrerend inderdaad.

Gisteren eindelijk een sms gekregen dat ze ermee bezig zijn en dat ze erop terug komen. Nog niets concreets om het probleem op te lossen. Ik wacht maar weer af.

5 maanden verder nog steeds niks opgelost en een Tyvus verbinding en elke x maar wachten wachten.  

@Jaccotjuh schelden is niet toegestaan op het forum en ook niet nodig 

Mijn broertje heeft een iPhone 12 Pro en heeft al ruim een jaar Unlimited zonder problemen. Per 18 september hadden we zijn abonnement naar 6GB omgezet. Hij had rond diezelfde tijd ook iOS 18 gedownload.

Hij gaf aan rond die tijd problemen te hebben met internet. Had wel nog genoeg data. Dus ik was al bang voor het ergste. Vandaag naar gekeken. Het valt op dat na het aanzetten van 4G/5G, deze eerst goed doet, en 5 minuten later inzakt. Speedtest werkt dan ook niet meer, of alleen download maar bij upload geeft die foutmelding.

Alle standaard dingen geprobeerd, geen oplossing; KPN gebeld. Ticket is aangemaakt. Eigenwijs toch geprobeerd weer naar iOS 17.7 te gaan. Maar het probleem bleef.

Na weer veel zoeken en nadenken, heb ik de APN gegevens aangepast naar “advancedinternet” ipv “internet”. Daarna 4G uitgezet, weer aangezet. Telefoon opnieuw opgestart.

Sinds dien werkt het weer. Ook na 5 minuten: de speedtest geeft nette resultaten: 4G/5G is weer bruikbaar.

Nu is er twijfel, want..

• Lag het toch aan iOS 18 en dus de downgrade naar 17.7, die nog even moest “verwerken”? Vanwege dit nieuwsbericht.
  • Heeft het niet te maken met de downgrade van Unlimited naar 6GB abonnement?Daarvoor was er geen probleem.

Kunnen meer mensen met problemen proberen om APN van internet naar advancedinternet om te zetten? Dat doe je via instellingen → mobiel netwerk → mobieledatanetwerk. Vervolgens pas je dit aan:

Daarna ga je terug. Doe je mobiele netwerk even uit, daarna weer aan. En dan kijken of je speedtest resultaten beter is. En of dat ook na kwartiertje zo is.

Inmiddels hier daarna weer teruggezet naar default waarde, maar 4G blijft nu wel werken.

Ik wou dit toch even delen, want ja, wat als het toch helpt...

Ik kreeg 2 dagen geleden het volgende sms bericht: Beste klant, hartelijk dank voor uw reactie aan KPN. U geeft aan problemen met uw mobiele verbinding te ervaren. Wij hebben uw melding in onderzoek. Zodra meer bekend is informeren wij u. Groet, KPN.

heeft iemand ervaring met hoelang het duurt voordat ze met oplossing komen na het ontvangen van dit sms bericht?

Goeiedag dan heeft u zeker geen problemen al 5 maanden lang en is er geen oplossing ? 

Goeiedag dan heeft u zeker geen problemen al 5 maanden lang en is er geen oplossing ? 

Jep maar met schelden kom ik helemaal nergens 

@ikheetjeff klinkt als wat anders want mensen met dit probleem hadden voor september ook al problemen 

Reageer