Skip to main content

Mobiele hotspot werkt wel, maar internet en streaming niet (alleen YouTube werkt) in België

• July 14, 2026
  • 14 reacties
  • 79 keer bekeken

Ik zit op de camping in België

Als ik mijn mobiele hotspot aanzet van mijn Android telefoon en verbind met mijn Galaxy tab A7 staat er dat hij verbonden is.
Maar ik kan niet op het internet en streamingsdiensten  maar YouTube filmpje kan ik wel kijken.

Wat dus heel erg raar is, alles deed het nog een paar dagen terug.

Mijn vrouw heeft ook een KPN abonnement en met haar telefoon idem dito.

Kan iemand mij hierbij helpen? heb dit probleem nooit eerder ervaren.

Heb al meerdere probleem oplossers geprobeerd maar niets helpt

14 reacties

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 14, 2026

Beste ​@ikbenlionel je zou de mobiele netwerkinstellingen op je telefoon eens kunnen resetten en/of handmatig een andere provider kiezen en dan de hotspot weer activeren.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 14, 2026

Raar dat het eerst wel werkt en nu niet. 

De telefoons maken verbinding met 4G/5G? Bundel niet op?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 14, 2026

@PeterG bundels zijn niet eens op de helft en hebben gewoon verbinding met 4g/5g

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 14, 2026

@JanD mobiele netwerk resetten heb ik wel gedaan op de tablet maar nog niet via mijn mobiel omdat hij dan alle inlogpunten en wachtwoorden van die punten vergeet (werk, thuis, bibliotheek enz) handmatig een andere provider kiezen ga ik even proberen!

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 14, 2026

@JanD mobiele netwerk resetten heb ik wel gedaan op de tablet maar nog niet via mijn mobiel omdat hij dan alle inlogpunten en wachtwoorden van die punten vergeet (werk, thuis, bibliotheek enz) handmatig een andere provider kiezen ga ik even proberen!

@JanD helaas nog steeds niet opgelost😔

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 14, 2026

Nou, dan volgende. 

Vul voor APN bij mobiel netwerk eens internet4 in. Vaak is met geforceerd IPv4 "geen internet" met het hotspot als sneeuw voor de zon verdwenen. 

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 14, 2026

Beste ​@ikbenlionel op de tablet kun je geen mobiel netwerk resetten, want die werkt alleen via de wifi.

Daarom wil je de hotspot op je mobiel gebruiken, zodat je tablet via de hotspotwifi verbinding kan maken met internet.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 14, 2026

Bij de hotspot instellingen van je Android telefoon kun je bij snelheid en compatibiliteit kiezen tussen 2.4 5 en soms 6 ghz. Maakt het wat uit als je kiest voor 2.4 ghz ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 14, 2026

Nou, dan volgende. 

Vul voor APN bij mobiel netwerk eens internet4 in. Vaak is met geforceerd IPv4 "geen internet" met het hotspot als sneeuw voor de zon verdwenen. 

@PeterG netwerk gereset en apn naam veranderd zonder positief resultaat helaas...😭

Het rare is de hotspot doet het nu alleen niet voor mn tablet als ik hem wil gebruiken op de pc doet hij het nu wel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 14, 2026

Bij de hotspot instellingen van je Android telefoon kun je bij snelheid en compatibiliteit kiezen tussen 2.4 5 en soms 6 ghz. Maakt het wat uit als je kiest voor 2.4 ghz ?

hij staat al standaard op 2.4Ghz

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 14, 2026

Netwerk vergeten en opnieuw verbinden?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 14, 2026

Netwerk vergeten en opnieuw verbinden?

@HRJ ook al geprobeerd helaas

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 14, 2026

vroeg het toch maar aan ai en dit zei ze: Dit is een herkenbaar en frustrerend probleem, maar de verklaring is gelukkig heel logisch: je mobiele dataverbruik is buiten de EU (of binnen je specifieke buitenlandbundel) deels geblokkeerd of vertraagd, waardoor alleen 'lichte' sites of Google-diensten zoals YouTube nog laden.

oplossing was uiteindelijk dit: 

Handmatig overschakelen naar een andere Belgische provider

Je telefoons staan waarschijnlijk ingesteld op 'automatisch netwerk zoeken' en hebben verbinding gemaakt met een Belgische provider die een slechte mast bij de camping heeft, of die data via roaming momenteel knijpt.

1. Ga op je Android-telefoon naar Instellingen.
  2. Tik op Verbindingen > Mobiele netwerken.
  3. Tik op Netwerkoperators en zet de schakelaar bij 'Automatisch selecteren' uit.
  4. Je telefoon zoekt nu naar beschikbare netwerken (dit kan een minuut duren).
  5. Kies handmatig een andere grote Belgische provider (zoals Proximus, Orange of Telenet/Base).
  6. Test of de hotspot nu wel websites opent

heb hem van Orange naar Base veranderd en alles doet het!

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 14, 2026

Dat schreef ik dus ook al in mijn 1e reactie ​@ikbenlionel , handmatig en andere provider kiezen.

Mooi dat het nu werkt.