Skip to main content

Tot kort / voor de invoering van 5G altijd perfect 4G binnen en buiten, volle bak.

Na introductie 5G springt de telefoon geregeld terug naar E netwerk, incidenteel 3G maar nooit meer 4G gezien. Handmatig overzetten naar 4G in de telefoon kan wel maar is dan net zo slecht als 5G !

Buiten volle bak 5G (de zender staat hier pakweg 500 mtr vandaan) maar binnen loopt 5G snel terug en springt dan meestal over naar E netwerk (volle bak)

Betreft een iPHONE 12 postcode 2718RS Zoetermeer

Hoi @Dirk W . Welkom op het forum.

Wat merkwaardig dat het bereik plotseling achteruit is gegaan. Heb je de SIM kaart ook even in een ander toestel geprobeerd om de iphone uit te sluiten?

Hoor je andere mensen in jouw omgeving hier ook over klagen? 


Goedemiddag,

Ook in een andere telefoon geprobeerd, zelfde resultaat.  Frapante is dat als ik bij de buren ben, zij hebben zelfs een zichtverbinding op de KPN 5G mast ! de telefoon helemaal geen service biedt of anders volle bak EDGE.  Voor zover ik heb begrepen maakt 4G++ nu deel uit van het 5G antennepark / zelfde frequentie dit verklaart ook dat beiden even sterk/ zwak zijn. Binnen is de dekking nu dus waardeloos, buiten is er metéén vol bereik.  Als er al 5G binnen is dan varieert dit nogal, meestal springt de telefoon over naar EDGE, incidenteel 3G maar 4G (waarschijnlijk dus hetzelfde slechte signaal als 5G) nooit meer. Vroeger was 4G hier perfect. Wellicht kan er een keer een meting gedaan worden door KPN hier op het bedrijven terrein ??


@Dirk W  Strict genomen lees ik geen daadwerkelijk probleem, maar je ziet een icoontje en maakt daar een probleem van. Of vallen gesprekken compleet weg binnenshuis?

Het beschreven gedrag is wel te verklaren technisch gezien. Het systeem houdt je wel verbonden en kiest wat op een bepaald moment het beste is kwa freqentie en/of mobiele generatie.

Je moet niet naar hoeveelheid streepjes kijken of mobiele generatie, maar naar de daadwerkelijke service. Dus kan je iets downloaden, internetten en bellen is de vraag? En heb je binnenshuis ook gewoon WiFi?


Is niet van toepassing, als er geen service is kan ik niet bellen, als er een E staat kan ik niet normaal internetten. Dekking 4G en snelheid was hier jarenlang voortreffelijk, na omschakeling aanpassen antennenetwerk etc is het signaal zo zwak geworden dat de telefoon binnen geen 5G doorgeeft maar steeds terugvalt naar EDGE, geen service of 3G (incidenteel als ik nog geluk heb)


Als ook ‘geen service’ aan de orde is, dan is er wel iets verkeerd. Als je tenminste bedoeld met ‘geen service’ dat je ook (even) niet meer op het KPN netwerk zit (dus als het ware geen SIMkaart in de telefoon). Wat er aan de hand is weet ik niet, maar het is in mijn ervaring geen onbekend fenomeen, bij T-Mobile (ook Huawei ‘masten’) was dit in het verleden ook wel eens op hun forum te zien. Men moet dit wel kunnen fixen (zelfs ook wel kunnen zien zonder dat mensen het probleem op dit forum melden), de vraag is wanneer, ik weet niet hoe de relatie KPN-Huawei is.


@Dirk W . Ik denk dat het nuttig is dat wij een zogenaamde dekkingsklacht gaan aanmaken. Op die manier brengen wij het onder de aandacht van onze netwerkmensen.

Kun jij je profiel aanvullen en mij vervolgens hier een seintje geven? (ik stuur je daarna een vragenformulier via privébericht)

 


Goedemorgen,

Kort na uw bericht van verleden week viel mij op dat 5G stabiel bleef en niet meer terugviel naar E netwerk.

Ik heb dit even een weekje aangekeken, ook bij de buren in het pand waar 5G niet eens tevoorschijn kwam (E netwerk) of zelfs GEEN SERVICE is er nu prima 5G dekking ! 

Ik vermoed dat er een aanpassing aan het netwerk is gedaan in deze regio, misschien hebben collega's meegelezen, temeer ik ook de postcode vermeld had in het eerste bericht.

Helemaal tevreden zo !

 


Dat is een meevaller. Waarschijnlijk zijn er via andere weg ook meldingen geweest. Blij dat het nu goed werkt.Â