Skip to main content
Beantwoord

Mobiele verbinding valt altijd even weg als ik naar België ga

• February 7, 2025
  • 1 reactie
  • 120 keer bekeken

Ik woon ook in het grensgebied tegen België en ik ga met enige regelmaat naar België voor hobbies en sociale contacten. Wat mij elke keer opvalt is dat mijn internetverbinding steeds wegvalt en dat het heel lang duurt voordat hij verbinding maakt met het Belgische netwerk (BASE). Soms moet ik mijn telefoon in vliegtuigmodus zetten en daarna weer uit om hem te dwingen verbinding te maken met het Belgische netwerk. Hierdoor moet ik steeds de keuze maken: auto aan de kant zetten en handmatig op Belgisch netwerk overschakelen of kilometers lang geen internet (en in dat geval geen muziek) totdat er eindelijk verbinding gemaakt wordt met het Belgisch netwerk. 

Als ik eenmaal verbinding heb met het Belgische netwerk, heb ik ook nog de traagst mogelijke internetverbinding. En als ik een uurtje niet op mijn telefoon zit, dan moet ik vaak weer in vliegtuigmodus om de internetverbinding weer te laten werken.

Na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat BASE het slechtste mobiele netwerk van België is  (t.o.v. Orange en Proximus) Dus, ja, dit is gewoon balen.

Zijn er instellingen die de overgang tussen netwerken kunnen verbeteren? En dan bedoel ik voornamelijk de data-verbinding. De verbinding met het netwerk zonder data lijkt namelijk het overschakelen te vertragen/te bemoeilijken. En zijn er mogelijkheden om de verbinding met BASE te verbeteren? Ik wil gewoon dezelfde kwaliteit internet als dat ik in Nederland heb.

Dat ik dichtbij de grens woon en daardoor, logischerwijs, die grens regelmatig over ga, mag toch niet betekenen dat mijn service minder mag zijn?

Admin: eigen topic voor vraag gemaakt [origineel topic]

Beste antwoord door Denise van KPN

Ik wil gewoon dezelfde kwaliteit internet als dat ik in Nederland heb.

Snap ik, maar kunnen we helaas niet garanderen. Met Roam Like Home mag je jouw internet binnen de EU gebruiken zoals je thuis ook doet. Dat betekent dat internet uit jouw Nederlandse bundel gaat. Maar KPN heeft geen invloed op de verbinding die jij met de buitenlandse provider maakt. De dekking is afhankelijk van het aantal zendmasten en de richting waarin ze zijn geplaatst. En in het buitenland zien we vaak dat de zendmasten verder uit elkaar staan. Dat betekent dat er, met name buiten de grotere steden, vaker minder goed bereik kan zijn.

Verder maken wij in Nederland standaard gebruik van de 4G en 5G internetverbinding. Hou er rekening mee dat dit in niet alle landen zo is. Op de nodige plaatsen zul je het met 3G moeten doen. Heb je je toestel vastgezet op 4G? Vergeet dan niet om hem hier vanaf te halen, zodat je ook via 3G kunt verbinden. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1 reactie

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 10, 2025

Ik wil gewoon dezelfde kwaliteit internet als dat ik in Nederland heb.

Snap ik, maar kunnen we helaas niet garanderen. Met Roam Like Home mag je jouw internet binnen de EU gebruiken zoals je thuis ook doet. Dat betekent dat internet uit jouw Nederlandse bundel gaat. Maar KPN heeft geen invloed op de verbinding die jij met de buitenlandse provider maakt. De dekking is afhankelijk van het aantal zendmasten en de richting waarin ze zijn geplaatst. En in het buitenland zien we vaak dat de zendmasten verder uit elkaar staan. Dat betekent dat er, met name buiten de grotere steden, vaker minder goed bereik kan zijn.

Verder maken wij in Nederland standaard gebruik van de 4G en 5G internetverbinding. Hou er rekening mee dat dit in niet alle landen zo is. Op de nodige plaatsen zul je het met 3G moeten doen. Heb je je toestel vastgezet op 4G? Vergeet dan niet om hem hier vanaf te halen, zodat je ook via 3G kunt verbinden.