Skip to main content
Vraag

NBA Pass via dubieuze link te activeren en actief op telefoonrekening

• March 2, 2026
  • 13 reacties
  • 119 keer bekeken

zijksnor
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Pas op: "NBA Pass" via je telefoonrekening is een misleidende abonnementsdienst 17 euro per maand!!

ze gaan overal tussen zitten voornamelijk bij diverse live streams van sport wedstrijden maar in mijn geval een live stream vanuit Valencia Mascletà de grootse vuurwerk shows van europa, Ik kwam daar toevallig op  en kreeg meteen op een onduidelijke pagina die zich voordoet als een officiële NBA League Pass (zie screenshot). Na wat onderzoek blijkt dit een zeer agressieve methode te zijn om ongevraagd geld van je telefoonrekening af te schrijven.

Hoe de truc werkt: De website (dcb.teleconcept.nl) maakt gebruik van Direct Carrier Billing (DCB). Zodra je op de grote oranje knop "GA VERDER" klikt terwijl je op je mobiele netwerk (4G/5G) zit, herkent de site automatisch je 06-nummer via een zogenaamde "header enrichment" van de provider.

• Geen bank-app nodig: Je hoeft geen code in te vullen of in te loggen bij je bank. Eén klik is genoeg om een abonnement van €16,99 per maand te activeren.

• Misleidende namen: Ze gebruiken namen als "NBA Pass" of content rondom bokswedstrijden om legitiem over te komen, maar het heeft niets met de officiële NBA te maken.

• Onzichtbaar op je factuur: De kosten verschijnen vaak pas achteraf op je mobiele factuur onder "Diensten van derden" of namen zoals Targetmedia of Teleconcept.

Wat moet je doen als je erin bent getrapt?

1. Ga direct naar Payinfo.nl. Vul je nummer in en zeg alle actieve abonnementen daar direct op.

2. Log in op de app van je provider en zet de blokkade voor "Diensten van derden" aan. Hiermee voorkom je dat dit soort sites in de toekomst geld kunnen afschrijven.

3. Klik op een computer nooit op dit soort links; je ziet dan vaak een foutmelding (zoals enrichment.kpn.com...) omdat de site je nummer niet automatisch kan uitlezen zonder mobiele verbinding.

Wees gewaarschuwd en deel dit met mensen die niet zo technisch onderlegd zijn!

je wil bv live content bekijken en krijgt dan dit voor je neus  ****** (alleen op je telefoon zodat ze meteen sneaky contact kunnen leggen met provider en je vast pinnen aan een abonnement van 17 euro per maand) de meeste mensen klikken maar wat en zien nooit hun telefoon rekening en dus blijft dit sneaky verdien model in stand)

consument zou hier voor beschermd moeten worden, kpn mobiel veilig was het motto toch?

Admin: link verborgen met het oog op de veiligheid

13 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 2, 2026

Toch ben ik benieuwd hoe ze dit technisch doen? Mijn telefoonnummer staat, voor zover ik weet, niet in de http headers. Dus hoe weet die webserver mijn telefoonnummer?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 2, 2026

Whatsapp kan ook je telefoonummer uitlezen.

In mijn oude telefoon een sim met ander nummer gestopt. Melding op Whatsapp: “Je telefoonnummer is niet langer geregistreerd bij Whatsapp. Je bent uitgelogd.

zijksnor
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 2, 2026

Whatsapp kan ook je telefoonummer uitlezen.

In mijn oude telefoon een sim met ander nummer gestopt. Melding op Whatsapp: “Je telefoonnummer is niet langer geregistreerd bij Whatsapp. Je bent uitgelogd.

en wat is je punt precies??

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 2, 2026

Lees je je eigen topic wel? Was reactie op ​@AriënC .

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 2, 2026

WhatsApp is een App. Die communiceert (via API's) met het besturingssysteem van de smartphone. In dit topic wordt gesproken over een link van een website. Websites kunnen voor zover ik weet niet zomaar een telefoonnummer opvragen.

Ik wil met deze uitspraak niks ontkennen of tegenspreken. Maar er bestaat blijkbaar een techniek waarmee dat wel kan. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 2, 2026

een onduidelijke pagina die zich voordoet als een officiële NBA League Pass (zie screenshot)

Die screenshot is niet doorgekomen? Maar ik ben wel nieuwsgierig!

zijksnor
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 2, 2026

zijksnor
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 2, 2026

om het duidelijker te maken deze pagina [link verwijderd], dus via pc is dit verdien model kansloos maar mobiel meteen pats abonnement, schofterig dat dit kan, geen bank, geen cc verificatie, alleen 1 keer klikken en niet opletten… en ja dat doen de meeste niet dus waar is dat KPN mobiel veilig nou goed voor dan behalve extra aan de klant verdienen met schijnveilig product ?

Admin: bericht aangepast op basis van onze huisregels

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 2, 2026

Ik ben zojuist eens in de theorie gedoken. De website dcb.teleconcept.nl is onderdeel van teleconcept.nl. Zij bieden diverse telefonische diensten aan, zoals betaaldiensten. 

Als ik doorklik naar de informatie over de MCB-diensten, dan zie ik in tekst en beeld een uitleg over hoe dit werkt: .https://www.teleconcept.nl/mcb-diensten/hoe-werkt-mcb-dcb/. Het is dus duidelijk dat je na het aanklikken van een linkje van een website een bevestigingsscherm krijgt. En als je dat bevestigt, dan pas gaat het abonnement in. Het is dus niet direct vanaf een linkje op een externe website. Ik kan het volgens het voorbeeld van Teleconcept niet uitproberen, want het voorbeeld op de website van Astrokrant werkt niet, omdat die site plat ligt, of gewoon gestopt is. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 2, 2026

@zijksnor Een moderator heeft eerder al het linkje uit veiligheidsoverwegingen uit je topicbericht gehaald, en nu plaats je hem doodleuk terug? Plaats dan liever een screenshot, Ook dan snappen we wat er bedoeld wordt.

Als ik een mening mag geven over deze methodes, dan vind ik dat KPN minimaal een bevestiging via SMS moet vragen. Dus na het klikken op de knop, dat je een SMS krijgt met de vraag:

"Je hebt je geabonneerd op Blablabla. Deze dienst kost xxx euro per week. SMS JA naar 4321 om dit te bevestigen. Zie meer info op www.kpn.com/weetikveelwat

Volgens mij is dit ook het truukje wat The Fightclub probeert, daar waar dit forum van overspoeld is met klachten. Iemand verleiden door op een grote knop te drukken is immers zo gebeurd. Als ze een extra handeling moeten uitvoeren, worden mensen wel bewuster!

zijksnor
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 2, 2026

oh dat wist ik niet dat die verwijderd was, screenshot was niet helemaal compleet, en ​@AriënC  dank voor uitzoeken en suggestie .. KPN heeft sowieso een handje van sms sturen wat handig is en helemaal in dit soort gevallen, kan me voorstellen dat het heel wat boze klanten gaat schelen die met veel te hoge facturen komen te zitten, en dan wordt het verhaal weg gewoven met handje van had je maar beter moeten opletten .. dat klopt ook, maar een sms van je eigen provider met waarschuwing .. gaat u akkoord met aan abonnement van 17  per maand?? of zou het kunnen dat er van die 17 euro de helft of zo bij KPN in de winst pot komt?? zou me niet verbazen..  blijft schimmig en zou verboden moeten worden op deze manier geld af troggelen van nietsvermoedende klanten Hoewel ik er vanuit ga dat de andere providers het zelfde doen...

zijksnor
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 2, 2026

hier nog even hele screenshot.. mensen lezen hier over heen, ondanks dat het er 2 keer staat, staat een goed artikel op Demorgen.be. Twee keer onbewust tikken en je bent 25 euro kwijt: het blijkt legaal, maar is het ook ethisch? dus dit is niet alleen een Nederlands probleem lijkt het

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Dank voor alle reacties en het delen van ervaringen!

Om enige verwarring weg te nemen: de dienst waar het topic over gaat, is de officiële NBA League Pass voor mobiel, geleverd via Content for Mobile (CFM) onder licentie van de NBA.

Een aantal belangrijke feiten:

• Betaalproces: Het afsluiten van een abonnement gebeurt pas na meerdere expliciete stappen, inclusief een pagina met de tekst “Bestellen met betaalverplichting” en een bevestigings‑SMS. Eén klik is dus niet voldoende om een abonnement te activeren.
  • Direct Carrier Billing (DCB): Dit is een wereldwijd geaccepteerde betaalmethode die transparant werkt met operators, waaronder KPN. Het telefoonnummer wordt alleen opgevraagd wanneer je op je mobiele netwerk zit en kan niet door derden gemanipuleerd worden.
  • Prijs en inhoud: De dienst biedt volledige toegang tot alle NBA-wedstrijden, en de prijs is gelijk aan die via andere platforms zoals NBA zelf, DAZN of Amazon.
  • Facturering: Kosten worden duidelijk vermeld op de factuur als NBA Pass – E-bill.mobi onder “Diensten van derden”.
    Goed om te weten: 
    Als je extra kosten hebt gemaakt, die buiten je mobiele abonnement vallen, krijg je daar ook een melding van in de MijnKPN App: 

• Veiligheid en preventie: Naast de expliciete stappen zijn extra veiligheidsmaatregelen ingericht, zoals onafhankelijke anti-fraude checks (alle transacties worden gecontroleerd door Evina, een onafhankelijke anti-fraude organisatie) en kunnen dit soort diensten worden geblokkeerd. 

Ik snap dat het betaalproces via mobiel vragen oproept, is er geen sprake van misleiding of “stiekem een abonnement activeren”. Als tip blijft: altijd goed controleren wat je activeert en gebruik eventueel de blokkeeropties van je provider als je geen diensten van derden wilt ontvangen.

Hopelijk helpt dit om het beeld wat te verhelderen en kunnen geïnteresseerden veilig gebruikmaken van de dienst!