Skip to main content

Beste KPN,

 

Kan ik met een niet nfc telefoon wel een nfc simkaart instoppen en deze ook gebruiken met contactloos te betalen ?

want ik heb een Nokia 105 en een  Nokia 110 

kan ik daar een NFC sim instoppen en gewoon gebruiken en ook mee betalen

Die simkaart kan in dat toestel niet aan een app worden gekoppeld waarmee je de betaling zou moeten doen. Ik denk het dus niet. Misschien dat iemand dit kan bevestigen of ontkennen.

Jaren terug heb ik al test een mooi horloge mogen testen van de ABN AMRO met een NFC simkaart erin. Die was door de bank ingesteld. Dan zou u dit bij de bank kunnen vragen.

 


Die simkaart kan in dat toestel niet aan een app worden gekoppeld waarmee je de betaling zou moeten doen. Ik denk het dus niet. Misschien dat iemand dit kan bevestigen of ontkennen.

---

Volgens mij klopt het wat @Jeroen Ruiter schrijft. Ik heb een paar jaar geleden een nfc-simkaart gekregen zodat ik de eerste versie van Rabo Wallet kon gebruiken. Wat ik me van toen herinner, is dat zo'n nfc-simkaart helemaal niet nfc heeft maar wel een “secure element” aan boord heeft.


Aanvulling: volgens mij heeft de huidige Rabo Wallet niet meer zo'n nfc-simkaart nodig. De Rabo Wallet werkt gewoon met de nfc van je mobiel. Je mobiel moet dus wel nfc hebben.


Hallo @nfc simkaart 

Als jouw telefoon geen NFC functionaliteit ingebouwd heeft in hardware en software zal je daar nooit contactloos mee kunnen betalen. De NFC simkaart speelt hierin maar een heel kleine rol. Die biedt alleen plaats aan een zgn. Secure Element die de verbinding met de contactloze dienst beveiligt.

Er zijn trouwens drie mogelijke plaatsen voor het Secure Element (bron)

  1. Embedded (in de telefoon zelf)
  2. External (bv. in de simkaart)
  3. In de “cloud” (Host Card Emulation)

De meeste (alle?) wallets gebruiken nu methode 3, waardoor het dus ook werkt zonder NFC simkaart. Maar de telefoon moet dus wel de juiste zaken aan boord hebben.