Skip to main content
Vraag

Niet eens met afwijzing klacht na ongewenst internetgebruik op veerboot

• August 9, 2026
  • 2 reacties
  • 66 keer bekeken

Beste KPN-moderatoren,

Na jarenlang trouwe en tevreden klant te zijn bij KPN, loop ik nu tegen een muur op bij de klachtenafdeling. Ik hoop dat een moderator hier met een menselijke, redelijke blik naar wil kijken, want de formele klachtenprocedure wijst mij simpelweg af op basis van 'eigen verantwoordelijkheid'.

Tijdens mijn reis op de veerboot van Denemarken naar Noorwegen heeft mijn telefoon ongemerkt verbinding gemaakt met het maritieme satellietnetwerk aan boord. Dit heeft direct geleid tot de maximale buitenlandrekening van € 60,50.

Zowel Denemarken als Noorwegen vallen volledig binnen de EU/EER-regels voor roaming (binnen mijn bundel). Ik bevond mij dus op een traject tussen twee EU-tarieflanden. Als consument mag ik er redelijkerwijs van uitgaan dat mijn telefoon verbinding maakt met een regulier netwerk aan land, zeker zolang er land in zicht is.

De waarschuwings-sms van KPN kwam pas binnen (of werd pas verwerkt) op het moment dat de limiet van € 60,50 al volledig was bereikt. Van een tijdige waarschuwing of de kans om in te grijpen was dus absoluut geen sprake. Het voelt onrechtvaardig dat KPN deze automatische 'spookverbindingen' faciliteert en de kosten volledig bij een loyale klant neerlegt, zonder enige vorm van coulance. Zeker aangezien ik al jaren trouwe abonnee ben. 

Aangezien de klachtenafdeling mijn situatie star afwijst, hoop ik dat een moderator hier wél de menselijke maat kan toepassen en deze ongewilde kosten kan crediteren.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Maike

2 reacties

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 9, 2026

Hoi ​@mjwestland 
Helaas hier gaat de KPN geen vergoeding voor geven.
Vooral op een boot loop je die kans.

Voordat je vertrekt stuur een sms met de tekst bescherming aan naar 1266
Dat staat overal op het forum
Dan kun je geen verbinding maken met providers buiten de EU
Wil je dat wel stuur dan de sms met Bescherming uit naar 1266.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 9, 2026

Hallo ​@mjwestland ,

Je bent één van de vele gedupeerden. KPN vergoedt die kosten inderdaad niet, het is jouw eigen verantwoording. Behalve door KPN worden de reizigers zelf ook gewaarschuwd door de ferrymaatschappijen zelf, weet ik uit ervaring.

Bij Stena Line vindt je de uitleg over tarieven satellietverbinding niet alleen op de boot maar ook online hier: Stenaline tarieven satellietverbinding

Ik hoop dat je het verder prachtig vond in Noorwegen. Ben zelf ook nog maar net een paar weken terug en ik had op de terugweg dezelfde boot vanuit Kristiansand naar Hirthals. Noorwegen is geweldig! 

Voor de meelezers toch even deze tip:

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aannaar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Verbinding met satellietnetwerk op een (veer)boot

Pas er ook mee op om verbinding te maken met een zogeheten maritiem netwerk, als je bijvoorbeeld met een veerboot reist. Voor deze satellietnetwerken worden heel hoge tarieven gehanteerd.

Roaming op je smartwatch

Meer informatie over roaming op je Apple Watch of Samsung Watch via multisim lees je in ons Multisim artikel.

Tarieven voor roaming buiten de EU

Buiten de EU gelden er andere tarieven en de kosten kunnen aardig oplopen. Per land en per provider verschilt wat je betaalt per MB, je kunt de tarieven voor jouw bestemming op onze site opzoeken.
Wettelijk is er bepaald dat er een limiet van €50,- exclusief BTW geldt, dit is €60,50 inclusief BTW. Bij 80% en 100% verbruik van dit limiet ontvang je een waarschuwing per SMS. Bij 100% verbruik van het limiet wordt het internet automatisch geblokkeerd. Deze blokkade geldt per factuurperiode en de factuurperiode verschilt per klant.

Check de maandelijkse factuur om na te gaan wat jouw factuurperiode is. Een verblijf buiten de EU of in een grensgebied kan over 2 factuurperiodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op 1 factuur. 

bron: 

Â