Skip to main content

Van KPN kreeg ik de opdracht mijn oude simkaart te vervangen door een nieuwe. Ik heb geen smartphone maar een oude mobiel op 2G. Na ontvangst alles netjes gevolgd en de kaart geactiveerd.

Nu krijg ik de melding ONJUIST KAART. Ik heb een prepaid mobiel. Mij valt op dat op het briefje bij de nieuwe simkaart staat: KPN Postpaid USIM kaart (privé).

Kan dat de reden zijn dat de nieuwe kaart niet juist is? En hoe nu verder? Na activatie werkt de oude simkaart niet meer.

Hoi @JannieTr, welkom hier. 

De nieuwe simkaart heb je netjes geactiveerd, alleen nu heb je geen bereik meer. Dat is niet zo mooi. Dit kan een paar oorzaken hebben? Heeft jouw toestel een simlock? Weet je dat? Zo ja, dan moet deze eraf. Dit kan bij elke willekeurige telefoonzaak. Kost zo rond de 10 euro volgens mij. Of het toestel is gewoon te oud en kan niet meer overweg met de nieuwe sim. Deze sim is echter wel nodig. De simkaart moet ook met de tijd mee. Onder andere voor de veiligheid, maar ook om onze diensten aan te kunnen bieden.


Geen idee of er een simlock op zit, er staat alleen op het scherm dat ik nu een onjuiste kaart heb. Ik ga in geen geval 10 euro uitgeven voor het verwijderen van een eventuele simlock. Het is een prepaid toestel. Op het kaartje staat dat het een KPN postpaid kaart is. Is het dan wel de juiste simkaart?


Ja het is wel de juiste simkaart. Daar zit verder geen verschil in. Wanneer heb je het toestel gekocht? Was dat wellicht met Telfort simkaart? Zo ja, dan is er een grote kans dat er een simlock op zit. 


Volgens mij mag KPN klanten wel waarschuwen dat de vervanging Telfort naar KPN mogelijk unlock kosten met zich meebrengt.

En in dit soort gevallen minimaalhet saldo van de Telfort simkaart vergoeden.


Het is inderdaad een Telfort simkaart en de mobiel is meer dan 10 jaar oud. Ik gebruik hem alleen voor noodgevallen. Als thuiswonende oudere gebruik ik thuis voor internetzaken mijn tablet op de wifi. Of mijn PC.

Ik vind dat KPN mij heeft misleid met hun brief waarin erop aangedrongen werd een nieuwe simkaart aan te vragen.

Mij werd in de mail van KPN verzekerd dat mijn nummer en prepaidbedrag van de oude kaart overgezet zouden worden naar de nieuwe. NERGENS WERD VERMELD DAT DAT WELLICHT EEN BEDRAG VAN 10 EURO VOOR HET SIMLOCKVRIJ MAKEN ZOU KOSTEN!

Ik verzoek u de activatie van de nieuwe kaart ongedaan te maken en mij de mogelijkheid te geven mijn oude kaart, met het resterend bedrag weer te kunnen gebruiken. Op de door u genoemde veiligheid en mogelijkheid tot nieuwe diensten zit ik niet te wachten: ik bankier niet met deze telefoon en er passen geen apps (en dus andere diensten van KPN) op.

Als dat niet mogelijk is, verzoek ik u aan mij het bedrag uit te keren dat nu dus ergens tussen twee simkaarten in zweeft en dat mij toekomt.

 


Ik snap dat je baalt van wat er gebeurt is. Nieuwe simkaart is echter wel noodzakelijk voor veiligheid van het netwerkt en dergelijke. Ik kan deze dan ook niet meer deactiveren. Maar ik ga een weg met je zoeken om hem alsnog te kunnen blijven gebruiken. Nieuwe simkaart heeft overigens nog wel jouw beltegoed. Dat ben je niet kwijt hoor. 


Ik ben niet tevreden met het privébericht dat u mij stuurde. Deactiveren kan dus niet, mijn mobiel is dus waardeloos als ik hem niet voor 10 euro simlockvrij laat maken. En het beltegoed ben ik kwijt, want dat kan niet teruggestort worden. Dat is niet vermeld bij de dringende oproep van KPN om een nieuwe simkaart aan te vragen.

Uw oplossing: Verhogen van het beltegoed met dat bedrag door KPN, is geen oplossing, aangezien ik deze mobiel, zoals eerder vermeld, alleen in noodgevallen gebruik. En er voldoende beltegoed op staat voor dat gebruik. En de nieuwe simkaart waar dat nu op zou staan volgens u, is waardeloos omdat hij niet werkt.

De enig andere oplossing die ik nog kan bedenken is dat resterende beltegoed over te schrijven naar de smartphone van mijn echtgenoot. Al blijft het dan erg genoeg, dat mijn mobiel niet meer gebruikt kan worden.

Ik hoop dat andere klanten hierbij gewaarschuwd zijn, als ze de oproep krijgen een nieuwe simkaart aan te vragen. 


Iedereen zal over moeten op een nieuwe sim, over een tijdje werken de oude gewoon van het ene op het andere moment niet meer.

Je zal toch met de tijd mee moeten, en daar valt het vervangen van een sim of toestel ook onder, en als je alleen een paar keer belt, neem de goedkoopste GSM die op het KPN netwerk werkt, is de batterij ook weer lekker vers, de boel werkt en je hebt wat extra beltegoed van @Bart_Z , altijd beter dan een toestel waar je niet mee kunt bellen.

 

Bart, simlock verwijderen kan niet bij elke willekeurige telefoonzaak, je zal toch bij degene moeten zijn die het kunnen doen, vaak de wat duister uitziende zaakjes van een kleine eigenaar waar ze meestal beter werk en service leveren dan die winkels van grotere ketens.:scream:


Het beltegoed ben je niet kwijt. Dat, en het nummer, staan gewoon op de nieuwe simkaart.

En de nieuwe simkaart is waardeloos omdat hij niet werkt.

Die simkaart werkt prima. Het is je telefoon die er niet mee werkt.

Met je oude simkaart had je toestel van af januari 2022 ook niet meer gewerkt!

Na 10 jaar (ik denk wel ouder aangezien ie gesimlocked is) tijd voor een nieuwe.
Een nieuw GSM-metje kost rond de 4 tientjes. Bijvoorbeeld deze bij Blokker

Hier heb ik nog een Fysic FM-7600 liggen. Gratis af te halen (regio Kennemerland). Moet alleen nieuwe batterij in (type BL-5C van ca. € 9).

Simlock eraf halen kan bij elke telefoonwinkel, uitgezonderd die van kpn zelf.

EN NOG EVEN DIT:

Van af april 2025 werkt ook GSM niet meer. Dan moet je aan een Smartphone. Zijn er ook al onder de 100 euro momenteel.


Allemaal waar. Maar ik kan nu geen nieuwe telefoon aanschaffen. Ik moet wachten op een afdankertje van een van mijnkleindochters of kinderen. Maar er stond nog wel beltegoed op mijn oude simkaart en dat wil ik terug!


In dit topic (klik hier) geeft moderator @Lisa aan dat KPN eenmalig (op de factuur of bij prepaid als beltegoed) een bedrag van €25,00 geeft aan diegene die door de simwissel hun oude toestel niet meer kunnen gebruiken.

@JannieTr : het beltegoed is niet verloren, het is beschikbaar via de nieuwe simkaart.


Beltegoed is beschikbaar via de nieuwe kaart nu. Dat staat namelijk niet op de kaart zelf, maar bij je nummer in de centrale. En dat nummer is verbonden met de nieuwe kaart.

N.B.

Je moet wel lang wachten op afdankertjes als je nu nog een 12 à 13 jaar oud toestel had. Dan beter zelf even actie ondernemen. Een GSM telefoontje kost nieuw tussen 19 en 40 euro. Dat is toch wel te doen?
Gewoon verkrijgbaar bij lokale telefoonwinkel. Hier wel tenminste. Er zijn er ook die alleen (nog) smartphones hebben. Maar in ons dorp ook een vitrinekast vol GSM-etjes in de winkel.


Ondanks alles blijf ik van mening dat KPN zijn prepaid klanten van te voren zou moeten waarschuwen voor de problemen die kunnen ontstaan bij het activeren van de nieuwe, opgedrongen, simkaart. Ze weten dat het om oudere toestelletjes gaat op 2G.


Ze weten dat het om oudere toestelletjes gaat op 2G.

Het is maar een zéér klein deel dat nog een “antieke” GSM gebruikt(e). Het betreft hier alleen (een klein deel) van ex-Telfort prepaid. Veel prepaid klanten hadden/hebben al lang een smartphone gekocht. Die zijn al verkrijgbaar v.a. zo'n 100 euro.

Ook zijn er tegenwoordig "gewone” mobieltjes die volledig via 4G werken, zoals de Nokia 2720 Flip. Ook 2G (GSM dus) gaat ermee ophouden. Op het netwerk van T-mobile (en dus ook de providers die daarop huren) wordt het sinds 1 juni j.l. uitgefaseerd. Daardoor kan er via dat net al in delen van het land niet meer met een GSM gebeld worden.

Prepaid ondersteunt namelijk al jaren 3G internet en bij KPN al een jaar of 1½ ook 4G internet (+bellen en sms via 4G).

Voor 4G en betere beveiliging tegen hacken is de oude(re) simkaart niet meer geschikt. Vanwege de uitschakeling van 3G én de beveiliging gaan die kaarten begin volgend jaar uit en daarom worden de sims vernieuwt. Dat er nog mensen zijn die een meer dan 11 jaar oud toestel hebben, en dus nog eentje met provider-simlock (op Telfort in dit geval), kan dus geen rekening gehouden worden.

Je kunt bij een onafhankelijke telefoonwinkel de simlock eraf laten halen, dat is legaal. KPN doet het niet helaas en de winkels van KPN dus ook niet.

GSM telefoons zijn ook nog te koop, maar daar ga je dus niet nog eens 10 jaar mee doen. Medio voorjaar 2025 is bij alle netwerken 2G ook uitgeschakeld.


Ik zal het nog een keer uitleggen en dan is voor mij de discussie gesloten.

Mijn man heeft een smartphone, ik heb een tablet. We zijn gepensioneerd dus gaan we meestal samen op stap, dan is één smartphone voldoende. Thuis kan ik met mijn tablet genoeg. Of met de smartphone van mijn man. Voor als ik soms alleen op pad ben, neem ik dus de oude mobiel mee voor noodgevallen. Ik ben dus niet van plan nog een extra smartphone of mobiel aan te schaffen. Met de oude kan ik dus tot 2025 vooruit.

Ook al komt de KPN mij nu tegemoet door een extra bedrag op mijn simkaart te zetten, voor het simlockvrij maken en als tegemoetkoming voor het ongemak, dat neemt het principe niet weg, dat vooraf waarschuwen wel zo netjes geweest was.

 


Met de oude kan ik dus tot 2025 vooruit.

Ik heb uit dit topic begrepen van niet. I.v.m. oud toestel met simlock.

Dat je geen 10tje voor unlocken of van af 19 euro voor een nieuw GSMetje wilt betalen vind ik buitengewoon krenterig. Dat zijn maar éénmalige en bovendien kleine uitgaven.

GSM kopen:
https://www.bol.com/nl/nl/l/gsm-s/4009/?promo=mobile_360__A_1279-1280-GSM%27s-0_