Skip to main content

Zojuist heb ik van KPN een mail ontvangen over “Veiligheidsupdate: vervang uw oude simkaart”, waarin ik geadviseerd word om een nieuwe simkaart aan te vragen. Nu vind ik het prima om een nieuwe simkaart aan te vragen maar heb het volgende probleem:

Momenteel zit ik in het buitenland en vanwege de coronacrisis heb ik geen idee wanneer ik weer in NL zal zijn. Ik hoop snel, maar ik ga daar niet van uit.

Is het mogelijk om de nieuwe simkaart naar het buitenland te versturen (EU)?

Is het mogelijk om de simkaart op een buitenlands netwerk te activeren? (Indien iemand voor mij mijn simkaart naar mijn adres in het buitenland wil opsturen)

Hoe lang blijft de simkaart nog werken indien ik geen nieuwe simkaart aanvraag? Ik begrijp dat de simkaart niet meer geupdated kan worden, maar de telefoon waar hij in zit komt ook uit het jaar 0 (de simkaart was oorspronkelijk een Hi prepaid kaart). Internet (3G) wordt er niet op gebruikt, dus boeit het me niet dat ik geen 5G zal krijgen, daar heb ik mijn buitenlandse simkaart met onbeperkt internet voor.

Ik vraag dit ook omdat onlangs mijn vrouw een soortgelijke melding van Tele2 kreeg, maar werd haar simkaart diezelfde dag nog afgesloten. En dan zit je in het buitenland waar je je simkaart niet kan ontvangen en activeren.

Indien dit niet allemaal mogelijk is; binnen welke tijd moet ik een nieuwe simkaart activeren? Als hier geen limiet op zit, dan vraag ik hem aan en activeer ik hem zodra ik in NL ben.

Hallo @Mike987 ,

Als je geen gebruik maakt van internet op die telefoon,  dan zou ik nu lekker niets doen. Jouw kaartje blijft nog jarenlang werken. 

Als je alleen belt en sms-t, dan ervaar je nu nog geen problemen. Omruilen is dan ook niet noodzakelijk. De nieuwe simkaart heeft met name voordelen bij het gebruik van internet.  

Verder blijft niet alleen 3G, maar zelfs 2G nog wel een aantal jaren actief. 
 

Admin update 09-09-2021: Heb je vragen over of bericht ontvangen over het updaten van jouw Telfort simkaart, hier lees je er alles over.

 

KPN schrijft : 

Vorig jaar heeft KPN gecommuniceerd over het beëindigen van de 3G dienstverlening (UMTS) per 1 januari 2022. Om duidelijkheid te geven over de toekomst van 2G garandeert KPN het 2G netwerk tot tenminste april 2025. Daarnaast gaan we ons de komende tijd beraden over de toekomst van 2G. Zodra hier meer duidelijkheid over is, zullen we onze klanten tijdig informeren.

 

In het buitenland kun je ook geen simkaartje activeren. 

Dus de conclusie : Vraag het vervangende kaartje een keer aan als je in Nederland bent.  Geen haast….


Bedankt voor je antwoord! Ok, dan vraag ik pas een nieuwe simkaart aan wanneer ik in NL ben.