Skip to main content
Vraag

NordVPN werkt niet mobiel internet

• 26 maart 2025
  • 15 reacties
  • 154 keer bekeken

• Nieuwkomer
  • 2 reacties

Goedenavond, ik heb sinds enkele maanden een sim only abonnement van KPN met onbeperkt internet. Ik gebruik op mijn telefoon altijd NordVPN om zaken zoals crypto veilig en anoniem te kunnen doen. Echter werkt vpn niet met KPN op mijn iPhone en ook niet via een personal hotspot met mijn MacBook. 
Ik heb inmiddels uren met de support van NordVPN alle settings doorgelopen en aangepast,  het internet afgepluisd naar oplossingen en ten slotte contact gehad met de klantenservice van  KPN. Alles wijst erop dat de oorzaak bij KPN ligt. Deze zeggen doodleuk dat het niet binnen support pakket ligt om ondersteuning te geven op gebied van vpn. 

Het lijkt me in deze tijd toch een vereiste om een vpn client te kunnen gebruiken en ik dit moet toch mogelijk gemaakt worden bij provider? Zowel bij Tele2 als Odido werkte vpn uitstekend.

Het loopt dus op een dood spoor en kan zonder vpn niet mijn huidige abonnement blijven gebruiken. KPN trekt haar handen terug en als ik wil overstappen moet ik een paar honderd euro voor mijn resterende maanden sim only betalen. 

Wat te doen? 

15 reacties

• 3771 reacties
  • 26 maart 2025

Als je verbinding maakt met WiFi, doet de VPN het dan wel?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 26 maart 2025
Marlon92 schreef:

Als je verbinding maakt met WiFi, doet de VPN het dan wel?

Ja, het werkt via wifi perfect, alleen niet via mobiel internet en personal hotspot. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+31

Ha ​@T777, heel vervelend dit! Ik vermoed dat de collega's van de technische dienst hiernaar moeten kijken. Het zit 'm in het gebruik van IPv4/IPv6, verwacht ik. Je kunt het beste een belafspraak maken, zodat mijn collega's van de telefonische klantenservice contact met jou op kunnen nemen en hiervoor een ticket aan kunnen maken om het op te lossen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 28 maart 2025

Goedemiddag Marcia, ik heb je collega’s van de technische dienst gesproken alvorens ik deze post plaatste en de situatie is ook doorgezet naar hogerop aangezien de desbetreffende medewerker niet over de  benodigde kennis bezat. Hierover ben ik teruggebeld waarop hij aangaf dat hij een mail terug had gekregen en dat de reactie was dat dit niet onder KPN’s support pakket valt en dat hij mij hier niet in mag helpen. Het was letterlijk een mail van één zin. 

Lijkt me een vrij definitief antwoord en zeer teleurstellend voor een bedrijf zoals KPN. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+31

Vreemd.. Wil je je profiel aanvullen met je adres, 06-nummer en evt. klantnummer? Laat hier even weten dat je dat gedaan hebt, dan kijk ik met je mee. 

• 3771 reacties
  • 1 april 2025

Ik vind het wel een beetje vreemd. Als er daadwerkelijk een probleem zou zijn bij KPN, dan zou je daar wel meer klachten over lezen hier op het forum. NordVPN is een behoorlijk bekende en veelgebruikte VPN provider.

Heb je de mogelijkheid om het met een ander toestel te proberen? 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 718 reacties
  • 3 april 2025

Hoi ​@T777, ik loop nu ook tegen dit probleem aan op 5G. Hij blijft zoeken na server, maar komt niks. Wanneer ik met wifi verbonden ben, werkt het instant wel.

Door vermoeden van ​@Marcia van KPN over ipv6, heb ik de APN gewijzigd naar ‘portalmmm.nl’. Dit geeft mij een nieuw IP, zonder ipv6.

Daarna connect NordVPN wel. Het lijkt dus ipv6 te zijn. Dit lijkt me iets van Nord’s kant. Wellicht ook met hun contact opnemen? Ik ga dat ook doen. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 718 reacties
  • 3 april 2025

Toevoeging: nadat ik weer APN reset na ‘internet’ deed, kreeg ik weer IPv6. Telefoon vier keer opnieuw opgestart, NordVPN app verwijderd, restart, en opnieuw geinstalleerd: maar in alle gevallen werkt het weer. 

Dus lijkt iets in de cache omgezet te zijn. Of het KPN of Nord ‘schuld’ is, weet ik niet. Denk Nord?

• 3771 reacties
  • 3 april 2025

Ik denk KPN. Loopt volgens mij de laatste tijd te knoeien met ipv6.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+31
ikheetjeff schreef:

Toevoeging: nadat ik weer APN reset na ‘internet’ deed, kreeg ik weer IPv6. Telefoon vier keer opnieuw opgestart, NordVPN app verwijderd, restart, en opnieuw geinstalleerd: maar in alle gevallen werkt het weer. 

Dus lijkt iets in de cache omgezet te zijn. Of het KPN of Nord ‘schuld’ is, weet ik niet. Denk Nord?

Dat is interessant, ​@ikheetjeff! De APN portalmmm.nl adviseren we eigenlijk om niet meer te gebruiken, maar heel fijn om te zien dat het nu met internet ook lijkt te werken! Is dat nu nog steeds het geval?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 718 reacties
  • 4 april 2025
Marcia van KPN schreef:

Dat is interessant, ​@ikheetjeff! De APN portalmmm.nl adviseren we eigenlijk om niet meer te gebruiken, maar heel fijn om te zien dat het nu met internet ook lijkt te werken! Is dat nu nog steeds het geval?

@Ik heb sinds mijn vorige bericht Nord niet aangeraakt, en dus weer terug op “internet” gezet. Toen bleef het werken, nu niet meer. Dus het was toen de cache waarschijnlijk.

Dus het probleem is er nu weer. Wat is het beste om te doen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3643 reacties
  • 5 april 2025
ikheetjeff schreef:

Ik heb sinds mijn vorige bericht Nord niet aangeraakt, en dus weer terug op “internet” gezet. Toen bleef het werken, nu niet meer. Dus het was toen de cache waarschijnlijk.

Waarschijnlijk hebt je een IPv6-only abonnement, NordVPN werkt ook via IPv6, maar alleen met IPv6 servers, bij IPv4-only of dual stack servers wordt IPv6 wegens IPv6 Leak Protection gedeactiveerd. Je kan checken of je een IPv6-only abo hebt met jouw IPv4 adressen, als ze in niet routeable rangen zijn, is het IPv6-only

APN=internet, Protocol=IPv4, Private IP Adress Class A
APN=internet, Protocol=IPv4&IPv6, Private IP Adress Class C

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+31
ikheetjeff schreef:
Marcia van KPN schreef:

@Ik heb sinds mijn vorige bericht Nord niet aangeraakt, en dus weer terug op “internet” gezet. Toen bleef het werken, nu niet meer. Dus het was toen de cache waarschijnlijk.

Jammer :-(. Ik zou jou dan ook mijn eerdere advies willen geven👇🏻

Marcia van KPN schreef:

Ha ​@T777, heel vervelend dit! Ik vermoed dat de collega's van de technische dienst hiernaar moeten kijken. Het zit 'm in het gebruik van IPv4/IPv6, verwacht ik. Je kunt het beste een belafspraak maken, zodat mijn collega's van de telefonische klantenservice contact met jou op kunnen nemen en hiervoor een ticket aan kunnen maken om het op te lossen.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 16 april 2025

Sinds mijn overstap van Vodafone naar KPN november 2024 doet mijn NorthVPN het ook niet meer alleen via Wifi. Heb  met NorthVPN van alles uit geprobeert en helaas niets helpt. Heb een ticket laten maken voor een afspraak met KPN om te kijken of ze wat kunnen doen voor mij maar helaas krijg als antwoord KPN ondersteunt het niet. Wat ik hiervoor ook al heb gelezen. Wel zie ik hier boven iets over IPv4 en IPv6? Ik zelf heb een Iphone 15 pro Max  kan ik dit zelf instellen? 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+31

Ik realiseer me dat ik nog niet gereageerd heb op jou, ​@Sem58. Ik heb namelijk niet meteen een antwoord voor je. De technische dienst zou jou hier, volgens mij, mee moeten kunnen helpen. Maar dat is in dit geval niet gebeurd. Ik ga hier achteraan en hou je op de hoogte. 

Reageer