Skip to main content

Ik bekijk de factuur van de telefoonrekening van een kind dat op mijn rekening staat en verbaas mij over de hoeveelheid telefoontjes die fysiek gepleegd kunnen worden. Bijvoorbeeld een begint op 12:00 en duurt 13 minuten terwijl de volgende al om 12:05 begint. Wie gebruiken dit nummer buiten mijn kind om en /of kan er buiten medeweten gebruik worden gemaakt van dit nummer?

Kan je eens een screenshot van het kostenoverzicht op pagina 2 van de factuur met ons delen?

Wel even te telefoonnummers gedeeltelijk onzichtbaar maken.

Zijn de telefoonnummers die gebeld zijn wel van bekenden?

Het kan eigenlijk niet zo zijn dat op een ander toestel met haar nummer gebeld is.

Wat je hier dus schrijft roept een hoop vragen op.


Misschien dat  er een groepsgesprek is opgezet, die zie je als aparte tegelijktijdige gesprekken op de rekening, zie hier: https://www.kpn.com/service/mobiel/mobiel-groepsgesprek-en-wisselgesprek.htm


Datum     Tijdstip   Min

05jan         11:07    0:23

05jan         11:10    0:14

05jan         11:12    0:28

 

Dit is een deel van de factuur. Het gaat een aantal bladzijden door. Ik vraag me af of de kolom Min dan seconden zouden zijn, maar dat is te kort voor een gesprek. Allemaal verschillende nummers en zo op het eerste gezicht ook geen herhaling van de nummers.

 

 

 


Zijn die nummers bekend bij jouw dochter of zijn het willekeurige nummers?

Zijn het allemaal 06 nummers of ook binnenlandse vaste nummers en/of buitenlandse nummers?


Onbekend bij zoon of dochter en allemaal 06 nummers. Zo te zien ook afgeschermde 06 nummers bijvoorbeeld 061234****


Dan zou ik dit toch even heel goed in de gaten houden want in dat geval begin ik toch een donkerbruin vermoeden te krijgen dat we hier te maken hebben met een stukje malware.

Betreft het een iOS of Android toestel?

Als Android, kan je dan eens kijken welke apps toegang hebben tot de telefoonfuktie en of je al die apps vertrouwt?


Het  is een IOS systeem. Ik heb zover dat mogelijk is een aantal nummers opgezocht. Veel buitenlandse 06 nummers.

Wat mij verontrust is dat betaalde reacties op sms berichten, kosten 3 euro, niet daadwerkelijk op het toestel ontvangen zijn.

Ook zijn er 591 e-mailberichten in het Gmail account. Ik vermoed dat er onrechtmatig toegang werd verkregen tot telefoongegevens.

Het feit dat je bijvoorbeeld controle sms niet krijgt stemt mij tot ongerustheid over het gebruik van dit telefoonnummer.


Er zal denk ik een app geïnstalleerd zijn die dergelijke dingen op de achtergrond allemaal doet. En de sms-jes bijvoorbeeld ook meteen weer verwijderd.


Ik wil alleen nog het simkaart nummer in de telefoon vergelijken met die op de rekening. Sim swapping is iets dat gebeurd in de praktijk.


Waarom doet dit me denken aan een andere soortgelijke melding?


Het simkaartnummer op de factuur is inderdaad anders dan die in de telefoon. In de IOS is onder algemeen, info, ICCID een nummer te vinden dat te herleiden is naar een simkaartnummer.


Hi @Shivka. Ik vind wat ik hier lees toch wel erg verontrustend. Als je je profiel invult en hier laat weten als je dat gedaan heb ga ik ook van onze kant uit op onderzoek om te zien wat hier aan de hand is. Zou je zoals hierboven aangegeven ook nog even kunnen kijken welke applicaties toegang hebben tot bellen en berichten sturen? 


Goedenavond Bram,

Hoe controleer ik de gevraagde input in privacy wat betreft bellen en berichten versturen. Moet ik dan alle categorien  van contacten tot beweging en conditie aanklikken?


@Bram_ .Profiel ingevuld.


@Shivka als je binnen “instellingen” naar “privacy” gaat en daar kijkt naar specifiek de applicatie “bellen” zou je daar moeten kunnen zien staan welke applicaties toegang hebben. Daarnaast heb ik met de gegevens in je profiel je abonnementen kunnen inzien. Ik zou nog wel willen aangeven dat wat je op de factuur ziet de minuten en seconden zijn. 0:14 is dus 14 seconden. Het zou kunnen zijn dat bijvoorbeeld geprobeerd is te bellen maar dat het gesprek naar de voicemail is gegaan. Zou je dit na kunnen vragen? Zou je daarnaast voor de zekerheid nog in het profiel kunnen invullen om welk nummer het gaat? Op basis van de huidige gegevens denk ik het juiste nummer te hebben maar ik zou het graag zeker weten. :relaxed:


Profiel aangepast.

Ik heb de rekening overgezet naar een excel-bestand. Daar kan ik filters op los laten. Op die manier kan ik zoeken naar begintijd plus duur en waar die overlappen en die onmogelijk tegelijkertijd hebben plaatsgevonden.

Op het eerste gezicht kan iemand fysiek 3 voicemailmeldingen bellen in 2 minuten en dat terwijl je op een bezorgronde bent in een bestelwagen... 


Nummer 06******** wordt op 25 jan om 15:44 gebeld. Duur van het gesprek 01:22. Volgend gesprek naar hetzelfde nummer begint om 16:51 met een duur van 03:55. Het tweede gesprek begint dus voordat het eerste is afgelopen om 17:06.

Ik heb het excel sheet filtered op tijden langer dan een minuut en dit was een uitkomst.

 

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy