Skip to main content
Beantwoord

Verzoek nummerherstel door te zetten naar de backoffice

• May 11, 2026
  • 13 reacties
  • 129 keer bekeken

Beste moderators,

Ik loop vast bij de telefonische klantenservice en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mijn oude nummer wordt door de helpdesk als 'niet meer in gebruik' of 'weg' bestempeld.

Echter, een officiële check bij de ACM (zie bijgevoegde foto) toont aan dat dit nummer op 24-07-2025 is geporteerd en momenteel de status 'Toegekend' heeft aan KPN B.V.. Ik begreep van Coin dat deze status actueel blijft tot het wijzigt.

Ik heb dit nummer dringend nodig voor een eenmalige verificatie van kritieke zakelijke

data. Omdat het nummer volgens de ACM nog steeds bij KPN in beheer is en de wettelijke quarantaineperiode nog niet voorbij kan zijn, wil ik vragen of dit geëscaleerd kan worden naar de Backoffice Nummerbeheer/Porteringen. Ik wil het nummer graag administratief laten herstellen op een (prepaid) simkaart.

Mijn gegevens staan in mijn forumprofiel. Alvast bedankt voor het meekijken!

Beste antwoord door Ik_Combineer

Je praat over wettelijke quarantaineperiode. Maar dan weet je vast ook dat je een nummerportering kan aanvragen tot 1 maand na verloop van je oude nummer. Ook dat geeft de ACM aan. (Bron)

KPN, de klantenservice of de community moderatoren kunnen dus niet helpen met het verkrijgen van een nummer na deze maand.

Op dezelfde site die ik net heb gelinkt kunt u een klacht melden bij ACM. Maar ik denk dat dat precies evenveel gaat uithalen als dit hier melden. Blijkbaar heb je dit nummer al 10 maanden niet meer, en dat is flink langer dan de 1 maand om te porteren.

Is het geen optie om contact op te nemen met het bedrijf welke een 2FA sms wilt sturen? Mogelijk kunnen hun met een kopie legitimatie of iets dergelijks het telefoonnummer wijzigen.

13 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • May 11, 2026

Je praat over wettelijke quarantaineperiode. Maar dan weet je vast ook dat je een nummerportering kan aanvragen tot 1 maand na verloop van je oude nummer. Ook dat geeft de ACM aan. (Bron)

KPN, de klantenservice of de community moderatoren kunnen dus niet helpen met het verkrijgen van een nummer na deze maand.

Op dezelfde site die ik net heb gelinkt kunt u een klacht melden bij ACM. Maar ik denk dat dat precies evenveel gaat uithalen als dit hier melden. Blijkbaar heb je dit nummer al 10 maanden niet meer, en dat is flink langer dan de 1 maand om te porteren.

Is het geen optie om contact op te nemen met het bedrijf welke een 2FA sms wilt sturen? Mogelijk kunnen hun met een kopie legitimatie of iets dergelijks het telefoonnummer wijzigen.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Anoniem2026 

De kans is heel groot, dat je oude 06-nummer inmiddels weer wordt gebruikt door een andere (nieuwe) KPN mobiele klant, omdat het inmiddels alweer 10 maanden geleden is.
Omdat er een tekort is aan 06-nummers, worden 06-nummers sneller uit quarantaine gehaald, vaak al na 6 maanden.

Het kan dus niet meer geëscaleerd worden door de Backoffice wat jij graag zou willen, het 06-nummer ben je dus definitief kwijt, hoe vervelend dat ook mag zijn.

Voor de rest sta ik volledig achter de reactie van ​@Ik_Combineer .
Zoek contact met het bedrijf of instelling waarmee je die 2FA (per sms) bent aangegaan, en laat het 06-nummer wijzigen in je huidige 06-nummer.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 11, 2026

Dank voor de feedback.

Ter aanvulling: 10 maanden terug ben ik overgestapt naar kpn met nummerbehoud. Eind september/begin oktober heb ik bij KPN een nieuw nummer gekregen. Enige tijd daarna probeerde ik dit nummer weer te herstellen maar door verschillende tegenstrijdige adviezen binnen KPN is er onnodig tijd verloren gegaan. Het is voor lopende juridische zaken zeer cruciaal dat ik mijn nummer terug kan krijgen mede vanwege verschillende veiligheidsredenen.

JanD
Superuser
  • May 12, 2026

Beste ​@Anoniem2026 ik ben bang dat je je er helaas bij neer moet leggen dat dit niet mogelijk is.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 12, 2026

Goedemorgen,

Kleine update ter verduidelijking voor de moderator die dit oppakt: Ik heb het nummer zojuist gebeld en krijg de melding 'Dit nummer is niet in gebruik'.

Dit bevestigt, samen met de ACM-status, dat het nummer op dit moment vrij in de pool van KPN ligt en niet aan een andere klant is uitgegeven. Omdat het nummer technisch beschikbaar is en KPN de wettelijke beheerder is, is mijn verzoek aan de moderator om dit te escaleren naar de Backoffice Nummerbeheer.

Het gaat hier niet om een standaard portering, maar om een handmatige toewijzing vanwege zwaarwegende juridische redenen. Aangezien het nummer feitelijk onbezet is, is herstel administratief mogelijk.

JanD
Superuser
  • May 12, 2026

Beste ​@Anoniem2026 om een lang verhaal kort te maken, vergeet het maar.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Anoniem2026 

Ten eerste kan een moderator van KPN dit niet voor je regelen, en ten tweede wordt nummerportering voor het overgrote merendeel geautomatiseerd gedaan.

Dat je oude 06-nummer nog niet opnieuw in gebruik is genomen, houdt niet automatisch in dat je het terug kunt krijgen, ook niet via de backoffice van KPN.
Dat het 06-nummer nog in beheer is bij KPN en de status op de website van ACM dat ook aangeeft, houdt eveneens niet in dat je jouw vorige 06-nummer terug kunt krijgen.

Daarnaast snap ik eveneens niet zo goed, dat je in september/oktober van 2025 een nieuw 06-nummer hebt genomen, terwijl je wist dat je vorige 06-nummer belangrijk was voor zakelijke doeleinden.
Het is in dit geval ook je eigen verantwoordelijkheid geweest om voor een nieuw 06-nummer te kiezen, en niet die van KPN.

Dat je het 06-nummer van voor september 2025 nu wilt terugkrijgen, voor zwaarwegende juridische redenen, is niet de verantwoordelijkheid van KPN.
Dan had je verleden jaar geen ander 06-nummer moeten nemen, aangezien je dit had kunnen weten.

Nu heb je voor jezelf een groot probleem veroorzaakt, die je ook zelf dient op te lossen.

Wat ik al in mijn vorige reactie aan je schreef, en die van KPN monteur ​@Ik_Combineer blijft dus gewoon van toepassing, daar veranderd niets meer aan.
Ook ​@JanD schreef al, dat je er bij neer moet leggen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Anoniem2026 en welkom bij de KPN Community. Fijn om te zien dat je al zoveel uitgebreid advies hebt gekregen, bedankt voor het reageren allemaal! 💚

Ik snap dat dit nummer dringend nodig is als er juridische zaken in het spel zijn, maar na 10 maanden is er op dat gebied inderdaad niks mogelijk. Ook niet als ik dit op zou pakken, ik heb niet de mogelijkheid om dit nummer dan alsnog aan je toe te wijzen. Ook om de redenen die hierboven door de andere gebruikers al gegeven zijn. 

Is dit geen optie? Ik weet niet wat de situatie precies is, maar in de meeste gevallen zijn er alternatieve mogelijkheden wanneer je geen toegang meer hebt tot het nummer dat geregistreerd is. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

maar na 10 maanden is er op dat gebied inderdaad niks mogelijk.

Het is wel mogelijk, maar of KPN wil iets doen voor klanten, is een andere vraag.

Indien de portering mislukt wast, is de nummer na 1 maand terug gegeven aan ACM en blijft daar 1 jaar lang en wordt dan weer gegeven aan de provider, de als eerste toegewezen kreeg (tientallen jaren geleden)

Maar bij ACM nummer zoeken geeft ​@Anoniem2026 in zijn screenshot dat deze nummer per 24-07-2025 met succes is geporteerd was en dus in bezit van KPN. Als deze nummer dan aan een andere klant vergeven was, was een grove fout van KPN en KPN heeft consequentie te dragen. Als deze nummer nog steeds vrij is, kan KPN wel deze nummer aan ​@Anoniem2026 toewijzen.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

maar na 10 maanden is er op dat gebied inderdaad niks mogelijk.

Het is wel mogelijk, maar of KPN wil iets doen voor klanten, is een andere vraag.

Indien de portering mislukt wast, is de nummer na 1 maand terug gegeven aan ACM en blijft daar 1 jaar lang en wordt dan weer gegeven aan de provider, de als eerste toegewezen kreeg (tientallen jaren geleden)

Maar bij ACM nummer zoeken geeft ​@Anoniem2026 in zijn screenshot dat deze nummer per 24-07-2025 met succes is geporteerd was en dus in bezit van KPN. Als deze nummer dan aan een andere klant vergeven was, was een grove fout van KPN en KPN heeft consequentie te dragen. Als deze nummer nog steeds vrij is, kan KPN wel deze nummer aan ​@Anoniem2026 toewijzen.

Wat je nu zegt klopt helaas niet ​@TDN 

Als een 06-nummer geporteerd is naar een andere provider, in dit geval KPN, dan blijft het 06-nummer gewoon in beheer bij KPN, en zal na een afkoelperiode gewoon weer uitgegeven worden aan een nieuwe KPN mobiele abonnee of prepaid aansluiting.

Het 06-nummer gaat niet terug naar de oorspronkelijk provider van 10-tallen jaren geleden, want voor dezelfde geldt bestaat die provider helemaal niet meer.

Door alle porteringen van de afgelopen jaren, zijn veel 06-nummers onder beheer terecht gekomen bij de provider naar waar het 06-nummer naar toe is gegaan.
Deze gaan niet terug naar de oorspronkelijke provider, als deze in de afkoelperiode terecht komt.

En een 06-nummer na 10 maanden weer teruggeven aan de oude klant (in dit geval TS) is simpelweg niet meer mogelijk, en heeft ook niets te maken dat KPN het niet zou willen doen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

Het 06-nummer gaat niet terug naar de oorspronkelijk provider van 10-tallen jaren geleden,

https://www.acm.nl/sites/default/files/old_publication/publicaties/9409_brief-consultatie-beleidsregels-nummerportabiliteit-2007-11-07.pdf

Als na de overgang met nummerbehoud het nieuwe contract wordt beëindigd en de nummers niet worden doorgeporteerd, vallen de nummers uit de door het college aangewezen categorieën nummers terug naar de oorspronkelijke nummerhouder.

want voor dezelfde geldt bestaat die provider helemaal niet meer.

Als deze provider overgenomen was, krijgt de nieuwe eigenaar. Als hij failliet was, wordt de nummer opnieuw toegewezen (geloot) onder huidige providers

En een 06-nummer na 10 maanden weer teruggeven aan de oude klant (in dit geval TS) is simpelweg niet meer mogelijk, en heeft ook niets te maken dat KPN het niet zou willen doen.

Welke belemmering heeft KPN om zijn in bezit vrije nummer niet aan de rechtmatige bezitter te geven?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@TDN 

We gaan binnen deze topic verder geen discussie houden, over wie er wel gelijk heeft en wie niet.
Daar heeft TS ​@Anoniem2026 helemaal niets aan, en we gaan dan ook off-topic.

Het 06-nummer wat TS 8 tot 10 maanden gelden nog had, is TS absoluut niet meer de rechtmatige bezitter van, maar zit nu gewoon in de afkoelperiode tot deze weer beschikbaar komt voor de volgende gebruiker.

En vragen om een reden waarom KPN dit niet wilt doen, is opzicht wel duidelijk en hoeft KPN zich ook niet verder voor te verantwoorden.
Het is gewoon niet meer mogelijk om na 8 tot 10 maanden je vorige 06-nummer terug te krijgen, en dat is ook bevestigd binnen deze topic door moderator ​@Sanne van KPN.
Dit regel telt trouwens niet alleen bij KPN, maar ook bij alle andere Nederlandse providers.

En daar wil ik het hierbij laten!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 15, 2026

We gaan binnen deze topic verder geen discussie houden, over wie er wel gelijk heeft en wie niet.

Eerst begon je stellig te beweren dat de ander ongelijk had. Zodra er echter bewijs op tafel kwam, ontweek je de kwestie om de discussie over wie er gelijk had uit de weg te gaan. Zoiets "sorry, ik heb het fout” ken je niet?

Het 06-nummer wat TS 8 tot 10 maanden gelden nog had, is TS absoluut niet meer de rechtmatige bezitter van,

Als iemand je fiets steelt en je bent deze tien maanden kwijt, dan blijf je nog steeds de rechtmatige eigenaar. Sommige mensen betalen veel geld voor een 'mooi' telefoonnummer, als je dit nummer op deze manier kwijtraakt tijdens het overstappen, voelt dat feitelijk als diefstal of roof.

maar zit nu gewoon in de afkoelperiode tot deze weer beschikbaar komt voor de volgende gebruiker.

De afkoelperiode is bedoeld om de nieuwe eigenaar van een telefoonnummer te beschermen tegen ongewenste oproepen. Maar wie wordt er nu precies lastiggevallen als de oorspronkelijke eigenaar zijn eigen nummer gewoon weer terugkrijgt?

En vragen om een reden waarom KPN dit niet wilt doen, is opzicht wel duidelijk en hoeft KPN zich ook niet verder voor te verantwoorden.

De fout ligt bij KPN, aangezien het een overstap met nummerbehoud betrof. Het nummer was succesvol geporteerd. Dat KPN het geporteerde nummer vervolgens niet aan de klant heeft overgedragen, is hen volledig aan te rekenen. Het is dan ook de plicht van KPN om deze fout te herstellen.