Skip to main content

Oeps momenten met je smartphone: herkenbare val-, water- en stootschade

• February 23, 2026
  • 7 reacties
  • 117 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Iedereen kent het: je smartphone valt, krijgt een kras of gaat even onder water. Lees de meest herkenbare telefoonblunders en ontdek hoe een mobiele verzekering je kan helpen.

Telefoonblunders… we’ve all been there, toch?

Binnen ons team hebben we enkele (licht vermakelijke😆) telefoondrama’s verzameld. Een kleine greep:

• Het begon allemaal in een parkeergarage op het werk. Een collega zegt gedag, de ander schrikt en voor men het wist lag er een spiksplinternieuwe telefoon op de grond. Hoekje van de telefoon eraf, natuurlijk… 
  • Of die keer dat er geholpen werd met slopen van het huis van een vriend. Vol goede moed tussen het puin op een vuilcontainer, bukken en de telefoon glipt uit de borstzak en verdwijnt onder een berg sloopafval… Weg en voor altijd verdwenen.
  • Een klassieker: de telefoon als zaklamp onder de motorkap. Toestel viel uit de handen, zat klem en met flink wat gepriegel eindelijk los gekregen. Maar niet zonder krassen als souvenir. 
  • We eindigen in Toscane, bij een afgelegen waterval. Partner verliest haar ring in het koude water. Vol goede moed wordt er met een waterdichte Sony met de zaklamp gezocht naar de ring. Ring niet gevonden, telefoon toch niet zo waterdicht… Les geleerd. 

En dan hebben we het nog niet eens over de standaard stoeptegels, wc-pot-incidenten of keukenvloeren gehad… 🤐 Ik laat in het midden welk verhaal bij wie hoort of dat dit ervaringen zijn van één persoon… 

Wat was jouw meest memorabele telefoon-oepsje?

We zijn natuurlijk benieuwd of het voor jullie herkenbaar is en of jullie ook (legendarische) verhalen hebben. Deel ze hieronder met ons. Je hebt in het artikel al kunnen lezen dat je niet de enige bent die dit overkomt. Een ongeluk zit in een klein hoekje!

Goed om te weten: onze toestelverzekeringen zijn vernieuwd

We hebben ze eenvoudiger én uitgebreider gemaakt. Wat verandert er?

• Eén type eigen risico – lekker duidelijk, geen keuzestress.
  • Snelle vervanging – standaard een vervangend toestel de volgende werkdag.
  • Lager eigen risico – dat hebben we verlaagd.
  • Nieuw: is je batterijconditie onder de 80%? Dan kun je zónder eigen risico een nieuw toestel claimen. 
  • Extra dekking bij diefstal: kies je voor schade + diefstal, dan zijn ook ongeautoriseerde telefoongesprekken na diefstal meeverzekerd.

Benieuwd wat dit voor jou betekent? Je leest alle details over onze toestelverzekeringen hier.

Welk type telefoonbezitter ben jij?

7 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 23, 2026

Ik heb mijn telefoon niet verzekerd, maar ik ben er altijd erg voorzichtig mee. In mijn 15 jaar smartphone tijd, heb ik drie keer mijn telefoon op de grond laten stuiteren. Gelukkig bleef het enkel bij wat krasjes op het scherm, of een (gelukkig) vernielde screenprotector. 

Een van de keren dat ik mijn telefoon uit mijn handen liet vallen was in de Efteling. Het was een beetje donker in de rij bij het Spookslot, en daar viel mijn telefoon met het display naar beneden op de grond, en er zat een klein krasje op. Twee jaar geleden op station Maastricht, bleek dat bij een soortgelijke onhandige actie de screenprotector mijn lifesaver was. 

Gelukkig staat alles in de cloud, en maak ik geregeld backups. Dus een nieuwe telefoon is zo weer geregeld. En Ik heb nog een reserve telefoon thuis liggen. 

De telefoon van een familielid van mij is ooit een keer tijdens vakantie in het toilet gevallen, waarna die stuk was. Het werd helemaal vervelend toen enkele dagen later daar onverwachts een medisch probleem voordeed, waarbij er contact moest worden gezocht met diverse organisaties in Nederland. Dan is het wel lastig als de bank, DigiD, je telefoonnummerlijst niet binnen handbereik liggen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 23, 2026

Ooit had ik een telefoonverzekering, en dacht dan was ik safe. Verre van dat, nadat de telefoon een val van bureau (1m) niet overleefde, weigerde de verzekering (schade door eigenschuld). Als men de kleine letters onder de loep neemt, ziet men veel valluiken waar de verzekering kan beroepen om niet te betalen. Kijk b.v. naar de toestelverzekering van KPN, dekking tegen vochtschade (geen waterschade). Een toestel met IP44 (bijna alle telefoons) moet al tegen vocht kunnen, dus het valt onder fabrieksgarantie. Veel telefoons hebben zelfs IP6x (spatwater, regen).

Een hoes is sinds mijn nare ervaring verplicht voor me, had al veel mal mijn telefoons gered door mijn onvoorzichtigheid. Bovendien zijn telefoons theoretisch al gedekt door de inboedelverzekering (als je kan bewijzen dat de schade niet door jouw bewust veroorzaakt is). Een hoes maakt misschien voor de omgeving minder zichtbaar dat men de nieuwste van de nieuwste heeft, maar uit deze leeftijd ben ik allang uitgegroeid. Een hoes kan ook voordelen meebrengen naast de beschermfuncties, b.v. magsafe of vakken voor rijsbewijs, de portemonnee kan thuis blijven. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 23, 2026

Ik ben daar heel voorzichtig mee. En daarom zit de telefoon ook in zo’n dicht te klappen dubbele hoes. In al die jaren hebben mijn telefoons zelfs nog nooit een krasje opgelopen. Maar ooit zal er ongetwijfeld een keer wat mis gaan.

Geen aparte verzekering nodig, mijn telefoons zijn ook niet uit het duurste segment.    

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

De keren dat ik mijn telefoon laat vallen (per week) zijn niet op één hand te tellen. Het is niet best, ik moet er echt voorzichtiger mee zijn. Maar ik heb een goed hoesje en screenprotector, dus hij doet het nog!😅 
Ik heb geen verzekering, want ik koop altijd vrij goedkope telefoons.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Idem ​@Marcia van KPN. Ik heb nooit een hele dure telefoon. Toch was ik wel een beetje boos op mijzelf dat toen ik naar het toilet ging en was vergeten dat mijn telefoon in de kontzak zich bevond. Viel zo met een boogje in de toiletpot. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 26, 2026

Ik ben heel voorzichtig met mijn telefoon, eigenlijk standaard op mijn spullen.

Verzekeren doe ik alleen voor een risico dat ik zelf niet kan dragen. Een telefoon hoort daar niet zijn. Ik realiseer me dat ik me daarmee gelukkig mag prijzen. De verzekeringen zijn ook best prijzig. Overigens dekken veel woonverzekeringen tegenwoordig ook schade aan apparatuur. Uiteraard is er een premie voor nodig.

Ik veronderstel dat ik bij diefstal geen belkosten maak want mijn telefoon en SIM is beveiligd, of ben ik daar naïef in?
Mijn smartphone vond het zwaaien met mijn arm langs de punt van het keukenblad minder leuk. Daar zit nu een krasje op. Ach ja.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Zo sta ik er ook zo'n beetje in ​@Roy74. Kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst specifiek mijn telefoon heb verzekerd. Indirect natuurlijk wel via reisverzekeringen en dergelijke natuurlijk. Ach en een krasje of een deukje geeft karakter natuurlijk!