Skip to main content

Tot voor kort had ik een fysieke simkaart, welke ik in het buitenland in een tweede toestel stopte. Hiervan zette ik de dataroaming uit, en zoals verwacht geen dataverbruik

Nu heb ik sinds deze maand een esim (ook met dataroaming uit) en als ik op mijn factuur kijk zie ik een aantal keer per dag 1kb aan dataroaming. Uiteindelijk zijn de kosten niet al te hoog, maar vreemd is het wel.. waar komt dit vandaan?

 

Hallo @Daan1981 ,

Vreemd inderdaad. Maar ik heb zoiets al eens eerder gelezen hier op het forum. 
 

Kan het zijn dat jij je regelmatig verplaatst in het buitenland?  Iedere keer als je een signaal oppikt van een andere telefoonmast, dan gebeurt dat. Dat was tenminste de oorzaak bij die andere persoon. 
 


Dat zou wel kunnen, de afstanden hier zijn niet groot, maar dat ik langs meerdere zendmasten ga dat is niet ondenkbaar 

Ik kan me inderdaad wel indenken dat het de esim is die even contact zoekt (in tegenstelling tot een fysieke simkaart). Maar dat gebeurt dan wel terwijl dataroaming uit staat.

En sowieso bijzonder dat ik daarvoor zou moeten betalen (uiteraard niet voor het geld maar meer het principe)


Hallo @Daan1981 

Maakt het verschil als je i.p.v. dataroaming de mobiele data zelf uitschakelt?


Hallo @Daan1981 

 

Ik ben dat ook wel eens tegengekomen op een ander forum, dat bleek toen aan VoLTE te liggen, dat gaat via 4G.

Zet VoLTE eens uit en kijk of het dan nog steeds gebeurd.

 


@RBxx Die staat reeds uit, de mobiele data staat ingeschakeld voor de tweede (fysieke) simkaart die in het toestel zit 

@GeSp Dat ga ik even proberen.. kan pas over een aantal dagen zeggen of dat werkt, maar tis het proberen waard


@Daan1981 

En wat is er gebeurd na het uitzetten van VoLTE? 


Het lijkt erop dat er geen extra internetverbruik bijkomt nu. Factuur komt pas de 25e weer, dus dan kan ik het helemaal goed zien.

Maar VoLTE lijkt vooralsnog de oorzaak!


@Daan1981

En wat is er gebeurd na het uitzetten van VoLTE? 

Het lijkt erop dat er geen extra internetverbruik bijkomt nu. Factuur komt pas de 25e weer, dus dan kan ik het helemaal goed zien.

Maar VoLTE lijkt vooralsnog de oorzaak!

 


Dit issue lijkt verdacht veel op onze ervaringen in Zuid Afrika twee jaar terug.

Ook daar is de oorzaak nooit boven tafel gekomen.


Dit is een Apple-kwaaltje volgens mij. Heb het ook op een iPad gehad. Op Android-toestellen nooit. Het helpt waarschijnlijk ook als je voordat je vertrekt naar het buitenland de dataverbinding uitzet.