Skip to main content

Vorig jaar gebruikte ik hier op de camping in Zeeland nog de locale WiFi om naar Netflix te kijken maar i.v.m. de zeer slechte WiFi verbinding heb ik mij sinds kort op KPN Mobile onbeperkt Internet geabonneerd.

Tot vorige week ging het kijken via dit abonnement uitstekend maar sinds vanmorgen is de verbinding via dit onbeperkte Internet abonnement wel heel slecht. Een pagina openen duurt heel lang en Netflix b.v. blijft op 25% hangen.

Eigenlijk ervaar ik nu hetzelfde probleem wat ik vorig seizoen had met WiFi.

Op drukke momenten zoals b.v. nu in het weekend als er veel gasten op de camping zijn gaat de Internetverbinding drastisch achteruit. Bij gebruik van WiFi heb ik er nog wel begrip voor want dat is afhankelijk van de locale situatie maar van Onbeperkt Internet had ik dat niet verwacht of maak ik nu een denkfout?

Nu weet ik dat hier op de camping menigeen KPN Mobiel Internet heeft en er b.v. in de ochtenduren vele b.v. de krant lezen of naar het Nieuws kijken, etc.

Ook heb ik vandaag nog nauwelijks iets van de beschikbare 5 Gb gebruikt dus moet ik feitelijk nog over de volle 4G verbinding kunnen beschikken, toch?

Mijn vraag dus, wat kan de reden zijn waarom ik zo’n enorm traag Internet heb?

Wij staan op een camping in Sint-Maartensdijk (4695 RA) en ik dacht dat wij gebruik maken van de zendmast in Scherpenisse op circa 2 km afstand.

Dat heeft te maken met de capaciteit.  Hoe meer gebruikers hoe lager je snelheid wordt. De capaciteit is niet onbeperkt.  Daarbij heeft spraak voorrang op data.  En daar is niets aan te doen.


Bedoeld u de capaciteit van de verbinding naar de KPN zendmast of de capaciteit van de iPhone?

Dat de zendmast mogelijke beperkingen kent is logisch maar op dit moment geeft Speedtest aan dat ik 0,04 Download en 0,00 Upload heb.

Dit is nagenoeg gelijk aan niets en dat lijkt me toch niet realistisch.

ik schrijf dit bericht nu ook via mijn 2e 06-nummer (niet KPN) en daar gaat het verkeer bijzonder vlot.

 


U zou eens wat kunnen testen op andere locaties. Dan kom je er achter of het aan de zendmast ligt die in de buurt van de camping staat. Heeft u ook al geïnformeerd bij andere campinggasten die hetzelfde abonnement hebben?


Helaas zijn die 2 medekampeerders waarvan ik weet dat zij KPN Onbeperkt Mobile Internet gebruiken even niet aanwezig.

Toch nog even een aanvullende vraag vooraf.

Als ik de dagelijkse 5 Gb heb verbruikt welk niet het geval is en ik heb geen gebruik gemaakt van de onbeperkte update mogelijkheid om met 1 Gb te updaten dan wordt de capaciteit toch tot een veel lager niveau teruggezet, correct?

Zo ja, zie ik dan niet dezelfde symptomen, dus dat het Internet niet vooruit is te branden?

Zo ja, kan het huidige probleem niet aan de data aanvoer bij KPN liggen?

 


De enige KPN mast daar:

https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=51.54321241&lng=4.08227921&zoom=14&providers=kpn

43 m 816 MHz 27 dBW
43 m 100° 816 MHz 27 dBW
43 m 260° 816 MHz 27 dBW

Ofwel de hele kustkant van dorp en camping zo ongeveer op het antennepaneel met hoek 260 graden en band 20: Met z’n allen 75 Mbit/s delen dus. Is voor vaste netwerken normaal maar voor 1 huis, niet een half dorp+camping.


Ofwel de hele kustkant van dorp en camping zo ongeveer op het antennepaneel met hoek 260 graden en band 20: Met z’n allen 75 Mbit/s delen dus. Is voor vaste netwerken normaal maar voor 1 huis, niet een half dorp+camping.

Hoe weet je dat van die 75 mbit? Want dat kan toch nooit kloppen?


Even een update…

Zo net heb ik hier op de camping een medekampeerder gesproken die ook gebruik maakt van KPN Onbeperkt Internet, 

Hij heeft geen enkel probleem dus het moet bij mij of bij KPN liggen.

Ik heb de SIM kaart even in een 4G router geplaatst zonder een beter resultaat.

Op dit moment heb ik helemaal geen Internetverbinding via KPN, kan wel bellen maar dat is het dan ook.

Ik gebruik dit forum nu via mijn abonnement bij Hollandsnieuwe.

Kan ik dit als een storing bij KPN opgeven en zo ja hoe?

Overigens, vanmorgen heeft de verbinding nog goed gefunctioneerd....


Het probleem is gevonden maar de oorzaak moet ik noch wel opsporen.

Het blijkt dat de dagelijks beschikbare 5 GB vanmorgen om 09:30 al voor 100% was verbruikt. Ik had de SMS melding voor de 80% en 100% niet gezien omdat het geluid uit stond.

Wat nu de oorzaak was dat vanmorgen al 5 Gb verbruikt was is mij een raadsel en het zal niet eenvoudig zijn om dit te achterhalen. Wij, mijn vrouw en ik hebben vanmorgen om rond 09:00 het Internet voor het eerst vandaag aangezet.

Ik heb nu de 1 Gb update bundel in MijnKPN aangezet dus ik houd het in de gaten.

Allen bedankt voor het meedenken.

N.B.

Overigens is de Internet capaciteit op dit moment niet echt hoog te noemen, 2,16 Mbps down en 1,52 Up maar dat zal wel met de drukte op de zendmast te maken hebben, maar goed ik heb weer bruikbaar Internet.


En je bent wat wijzer…

Het kan natuurlijk dat er s nachts updates gedownload worden... van allerlei apps. Ik weet niet of u veel apps geïnstalleerd heeft. Je kan volgens mij wel instellen dat updates alleen via WiFi gedownload mogen worden.


Inderdaad, ik heb op mijn 76. vandaag zeker weer veel bijgeleerd.

Ik zal morgen even kijken want ook de laptop staat 's-nachts via de iPhone aan en wellicht zijn er updates gedownload. Ik zal de handelswijze dus aan moeten passen.


Ofwel de hele kustkant van dorp en camping zo ongeveer op het antennepaneel met hoek 260 graden en band 20: Met z’n allen 75 Mbit/s delen dus. Is voor vaste netwerken normaal maar voor 1 huis, niet een half dorp+camping.

Hoe weet je dat van die 75 mbit? Want dat kan toch nooit kloppen?

Een stuk verder oostelijk staat een nieuwe mast met wel meer/alle moderne toeters en bellen. Wat dat allemaal behelst is veels te complex voor dit forum. Maar 1 sector (meestal 120 graden als het uniform verdeeld is in de rondte) van een mast uit 2014 met band 3 (1800MHz, 20MHz breed) en band 20 (800Mhz, 10Mhz breed) heeft voor 3GPP vanaf Release 9 (LTE/4G versie) 75Mbps Downlink als het door grotere afstand alleen de carrier uit band 20 gebruikt kan worden. Een moderne iPhone kan wel carrier aggregatie (band 3 bijschakelen), maar op grotere afstand en met obstakels wordt dat lastig, maar dat zal je ter plekke moeten bekijken en ervaren. Ander fenomeen is dat het ‘netwerkrand is’, het is aan de kust.

Ook al blijkt nu dat het een unlimited issue was, wat ik wil aangeven is dat op sommige plekken bij lange na niet de capaciteit is zoals dat in steden het geval is. Heb al zo vaak gezien dat mensen denken dat ze ergens in het bos, in de natuur, op de camping enz het ‘unlimited’ wel allemaal hetzelfde is als rondom hun huis thuis. Maar het is relatief dunbevolkt en ook maar een paar maanden per jaar, is geen vetpot voor operators.


Inderdaad, ik heb op mijn 76. vandaag zeker weer veel bijgeleerd.

Ik zal morgen even kijken want ook de laptop staat 's-nachts via de iPhone aan en wellicht zijn er updates gedownload. Ik zal de handelswijze dus aan moeten passen.


Ik kan zo snel de Nederlandstalige versie niet vinden, maar als het om een laptop met Windows gaat lees dan even het volgende.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/metered-connections-in-windows-10-7b33928f-a144-b265-97b6-f2e95a87c408


@obelisk .…

Nee, het gaat niet over een Windows laptop maar over een Apple MacBook Pro.

 

 


@obelisk .…

Nee, het gaat niet over een Windows laptop maar over een Apple MacBook Pro.

Ik heb niks met Apple en weet er ook weinig van af maar MacOS lijkt deze optie te missen.

Deze pagina geeft een aantal ideeën die kunnen helpen verbruikt te beperken. https://apple.stackexchange.com/questions/215454/managing-metered-connections-on-osx#215509

Of updates uitzetten. https://codesport.io/windows-10/mac-and-windows-disabling-updates-over-metered-connections/


Hallo @srna513006, welkom! Leuk dat je ons gevonden hebt. Ik zie dat je het probleem hebt achterhaald en ook al hebt opgelost, dat is mooi. Hopelijk heb je ook nog iets aan de tips van jouw mede-forumgebruikers. :blush: