Skip to main content
Vandaag bij de winkel in Zeist geweest om het contract van mijn man over te zetten om het op mijn naam te zetten. Hij had namelijk twee contracten. Nu blijkt dat bij het omzetten gelijk mijn belminuten van 400 beschikbare naar 80 minuten zijn verandert. Terwijl het abonnement hetzelfde blijft. KPN steelt gewoon je belminuten. Hoe gaan zij dat oplossen. De medewerker in de winkel had mij hierover niet geïnformeerd. Ander had ik gewacht tot 30/9.



Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
Had je op het moment van de omzetting niet al belminuten verbruikt? En stond je dus gewoon nog op 80 en is dat meegegaan met de naamomzetting.

Ik neem aan dat die 400 zijn voor hele kalendermaanden. Ik kan me niet voorstellen dat je tot de omzetting (nog) helemaal niet ermee gebeld hebt. Of ge-sms't.



Het is vandaag tenslotte de 26ste... De bundels lopen v.a. de 1ste v.d. maand. Kan me niet voorstellen dat vandaag nog de volle 400 beschikbaar was. (belminuten/ sms-en)
De maand is door de contactovername (naar rato) in twee delen gesplitst.



Dit geldt voor de factuur/abonnementskosten en dus ook voor de bundel(s). Tot de splitsing voor de oude contractant en daarna het resterende deel voor de nieuwe contractant.



Dat is niet anders dan het (tot ongenoegen van velen) "verdampen" van de ongebruikte minuten/mb's aan het eind van de maand.



Het was dus inderdaad beter geweest om het contract over te nemen per maandovergang.
Het blijft toch bijzonder dat nooit over het kwijtraken van belminuten wordt gesproken. Ik vind het een zorgplicht van de provider om daar de klant op te wijzen. Hierdoor kan je zelf beslissen op welke datum je bij een contractovername laat ingaan. Als dit bij meer klanten gebeurd dan levert dit toch voordeel op voor KPN.
Ha @JM56, welkom op het KPN forum. Wat goed dat je hier vragen stelt over de contractovername en de resterende belminuten. Volgens mij berust het hier om een stukje mis- of ontbrekende communicatie. In de winkel informeren ze je over de procedure van de contractovername. Ik zal proberen uiteen te zetten wat er gebeurt na een contractovername, zodat het helder is wat je kunt verwachten :)



Een contractovername kan worden doorgegeven via het online contractovername formulier of in een KPN winkel. Een contractovername is bij ons gratis. Het verwerken van de aanvraag kan 5 werkdagen duren.



Bij het wisselen van contractant van een KPN mobiel abonnement ontbindt het contract bij de huidige eigenaar, en start opnieuw bij de nieuwe eigenaar.

Om de (extra gemaakte) kosten, facturatie en eventueel administratieve en adresgegevens goed over te zetten, zal ook het verbruik die maand worden gesplitst. De nieuwe contractant neemt de voorwaarden over van het contract, maar begint wel met een schone lei. Anders kan het voorkomen dat de nieuwe eigenaar van het mobiele nummer wordt opgezadeld met (onverwachtse) extra kosten, die bijvoorbeeld net daarvoor in het buitenland zijn gemaakt. Omdat te voorkomen krijg je een nieuwe bundel naar 'ratio' van de maand. Want de facturatie loopt altijd van de 1e tot de 31e van de maand.



Wordt er op de 25e van de maand het contract overgedragen? Dan ontvang je voor de resterende dagen tot het eind van de maand de bel/sms en databundel. Met de nieuwe maand ontvang je weer de volledige bundel :)



Na een contractovername wordt de factuur gesplitst.


  • De oude contractant krijgt een slotfactuur met het verbruik en abonnementsbedrag tot en met de dag van overname.
  • De nieuwe contractant krijgt een factuur met het verbruik en abonnementsbedrag vanaf de dag na overname.


Mocht je nog vragen hebben, laat het hier gerust weten. We helpen je graag 🙂
De onduidelijkheid begint dus eigenlijk al bij de naam "contractovername".

Je zou daarbij denken, naam/adres op het contract wijzigen, nieuw bankrekeningnummer, klaar.

Maar in de praktijk gaat het dus heel anders, zoals hierboven beschreven door @Nadia .

Met alleen een onverwacht bijeffect, het "verdampen" van een deel van de bundel en belminuten.
Hé @RBxx. Dat er een verkeerde verwachting is ontstaan, dat klopt. Ik durf niet te beweren dat het door de naam 'contractovername' komt. Immers, je neemt het contract (voorwaarden van het abonnement + nummer) gewoon over. Maar wat je natuurlijk niet wilt, is geconfronteerd worden met de extra kosten die eerder door jouw voorganger zijn gemaakt.



Bij de topic starter gaat de overdracht van het contract tussen partners. Het komt ook voor dat de overname tussen onbekenden plaatsvindt. Van een bedrijf naar een natuurlijk persoon of vice versa.



Om de overgang zo 'eerlijk' en vriendelijk mogelijk te laten verlopen is ervoor gekozen zoals de door mij omschreven constructie toe te passen. Ieder betaalt zijn deel tot de verantwoordelijk voor de aansluiting wordt overgedragen.



'Verdampen' van de bundel vind ik dan ook niet heel passend hiervoor. Je krijgt naar ratio.
Sorry @Nadia voor mijn "botte" 😉opmerking over verdampen. Ik ging bij de redenering ervan uit (mogelijk onterecht?), dat topicstarter de hele maand het toestel al gebruikte en door de overname een ongebruikt deel van de bundel uit de eerste periode zag verdwijnen.
Geen probleem, @RBxx. 🙂

Reageer