Skip to main content

Hier hetzelfde probleem. Ik heb een mobiel abonnement voor mijn zoon afgesloten bij KPN, en over november 2020 is een bedrag van € 7,48 gefactureerd onder de kop ‘Online aankopen’. Volgens MijnKPN zijn er in de lopende maand ook aankopen gedaan.

Ik vind het principieel onjuist dat via het telefoonabonnement gefactureerd wordt. Naar mijn idee heb ik hier nooit (bewust) voor getekend, en valt dit ook buiten de dienstverlening die normaliter te verwachten is bij een telecom-provider. Deze dienstverlening zou volgens een ‘opt-in’ constructie moeten worden aangeboden, niet standaard. Volgens de KPN-helpdesk moet ik met klachten hierover bij mijn zoon zijn, niet bij KPN. Begrijp me goed, ik spreek mijn zoon er ook over aan, maar ik denk dat KPN zich er op deze wijze wel heel gemakkelijk van af maakt. Mijn contract bij KPN betreft telefonie, geen bankfunctionaliteit.

*admin: topic afgesplitst

Hallo @waw , binnen KPN kun je allerlei diensten en pakketten afnemen waarvoor extra betaald moet worden en ook op de eerstvolgende factuur berekend gaan worden.

Dat jouw zoon iets bij KPN besteld heeft buiten jouw medeweten om kan KPN inderdaad niets aan doen en is een kwestie van jouw zoon blokkeren om dat soort aankopen te doen en dit pas goed te keuren na overleg met jou.


Maar is het niet zo dat u de betalingsmethode zelf aan moet geven in bijvoorbeeld de google playstore?


Dank voor de snelle reacties. In goed overleg met m'n zoon zijn deze aankopen inderdaad wel te voorkomen, en dat gebeurt dan ook.

Wat ik principieel onjuist vind is dat ik er tijdens het afsluiten van het abonnement nooit op gewezen ben dat deze mogelijkheid standaard aanstaat, Anders had ik dat wel uitgezet. KPN biedt de mogelijkheid van afrekenen via de KPN-factuur, en daarmee gedragen ze zich als bank, met mij als (automatische) betaler. Op zich een leuk idee, maar dit moet wel uit te zetten zijn. En de reactie van de KPN helpdesk (‘Ja meneer, dat is nou eenmaal zo') vind ik te gemakkelijk. Gevalletje kluitje->riet...


Hoi @waw, welkom hier. 

App aankopen enz. Staan niet automatisch aan. Deze moet je specifiek aanzetten. Op de site lees je de instructies hoe je toestemming kan geven om online aankopen via de KPN factuur te laten lopen.