Skip to main content

Goedenavond,

Mijn zoon heeft vanavond op zijn Xbox een spel gekocht (met mijn toestemming). Wat ik echter vreemd vond, was de manier van betalen. Hij kon kiezen uit paysafe card, of anders…

Hij koos voor anders.

Vervolgens kon hij kiezen voor KPN of Vodafone.

Toen koos hij voor KPN

En toen had hij het spel gekocht! Dit alles deed hij op zijn Xbox zelf. Zijn telefoon kwam hier niet aan te pas.

Ik zie de gemaakte kosten nu inderdaad bij zijn telefoon account staan als ik inlog in KPN.

Wat ik me nu afvraag: hoe kan dit zomaar? Hij heeft alleen zijn telefoonnummer opgegeven… Kunnen we ook het telefoonnummer van de buurman opgeven en dan aankopen doen???? Dit moet toch niet zomaar mogelijk zijn? Hoe kan ik dit uitschakelen, want ik vind dit niet veilig?

Het gaat om het abonnement dat op mijn naam staat, maar in gebruik is door mijn zoon. Kunt u de optie online aankopen via factuur voor ons uitschakelen?

Hoi @Ellis1981 , welkom op het forum!

Volgens deze web site van KPN krijg je tijdens de eerste bestelling (dus tijdens het instellen van KPN als betaalprovider) een SMS met een PIN code op de mobiele nummer, waarop gefactureerd moet worden, om die nummer te bevestigen. Hebben jullie deze SMS niet gehad, dus moesten jullie deze verificatie stap niet doen?

Je kunt deze optie trouwens inderdaad uit laten zetten. Hiervoor moet je met de klantenservice 0800 0402, gratis) bellen.


Hallo @Ellis1981 ,

Het kan zijn dat er een XBOX Game Pass Ultimate actief is op jouw mobiele abonnement. Wil je dit uit laten zetten? Dan moet hiervoor een verificatie per sms verstuurd worden. Ik wil je daarom vragen om hiervoor telefonisch contact met KPN op te nemen via 0800 0402. (Doordeweeks tussen 8.00 en 18.00, op zaterdag tot 17.00.)  

 

Zorg verder dat het betalen via jouw KPN factuur daar niet als optie opgenomen is.

Zie deze pagina.

 

Aanvulling : 

Bij elke factuur zit een specificatie en daarop is elke aankoop apart terug te vinden met de naam van de (app)store, specificatie van de aankoop (naam of transactie kenmerk), aankoopbedrag en aankoopmoment. Ook is de recente aankoopgeschiedenis terug te vinden in de (app)store:
Ik weet niet van welke (app) store je gebruik maakt, dus ik leg het uit voor Android en iOS (als je gebruik maakt van een tablet, raad ik je aan om daar ook de stores te controleren):
 

Online aankoop beheren in Android:

Belangrijk: Als je de app verwijdert, wordt je abonnement niet opgezegd.

  1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen en dan Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement opgezegd. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Bron: Google support


Online aankoop beheren in iOS (iPhone, iPad of iPod touch)

  1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

Bron: Apple support


Goed om te weten: het kan zijn dat de aankopen buiten de (app)store om gegaan zijn, op de factuur kun je terugvinden via welke aanbieder de aankoop gedaan.

 

 

Twee extra tips in verband met oplichting:  ( nu niet aan de orde) 

Als het een zogenaamd SMS abonnement betreft, zet die dan stop en blokkeer jouw telefoonnummer voor dergelijke betaalde sms-diensten.

Dit kan je doen via https://payinfo.nl.

 

Ben je opgelicht via instagram? Dat gebeurt de laatste tijd ook geregeld. : 

Zet de tweestapsverificatie in Instagram ook aan.
Te vinden onder instellingen-beveiliging