Skip to main content

Beste forumleden,

Ik wil graag mijn recente ervaring delen met betrekking tot mobiele kosten die mij in rekening zijn gebracht en waar ik mijn bedenkingen bij heb.

Afgelopen februari ben ik op vakantie geweest naar Dubai, waar ik op het vliegveld een lokale simkaart heb gekregen met 2000 MB aan data. Tijdens mijn verblijf heb ik bewust lokale nummers gebeld waarvan ik wist dat er kosten aan verbonden waren. Deze kosten heb ik correct ontvangen en betaald, zonder enige twijfel.

Echter, onlangs ontving ik een factuur van mijn provider, KPN, waarop €150 aan extra mobiele kosten stonden vermeld. Tot mijn verbazing beweerde KPN dat deze kosten zijn gemaakt op de grond in Turkije en Roemenië, terwijl ik op dat moment hoog in de lucht was aan boord van een Emirates-vlucht, voorzien van Wi-Fi.

Ik heb direct contact opgenomen met de klantenservice van KPN om opheldering te krijgen, maar werd simpelweg verteld dat ik een klachtenformulier moest invullen. Dit antwoord heeft mijn zorgen niet weggenomen, aangezien het voor mij onmogelijk is geweest om dergelijke kosten te maken op de genoemde locaties, terwijl ik duizenden kilometers verderop in de lucht was.

Geld is niet het probleem, maar het gaat hier om het principe. Waarom zou ik betalen voor kosten die ik niet heb gemaakt? Als klant van KPN voel ik me hierin niet serieus genomen.

Ik ben benieuwd of anderen vergelijkbare ervaringen hebben gehad of advies kunnen geven over hoe ik het beste met deze situatie om kan gaan. Alle input wordt zeer op prijs gesteld.

 

Ik heb ook nog mijn boarding pass bewaard als bewijs dat ik op het moment van verbruik hoog in de lucht was, waar geen verbruik mogelijk is, vooral niet wanneer ik verbonden was met wifi. Bovendien is het toevallig dat mijn tante werkzaam is bij Odido en zij mijn telefoon heeft gecontroleerd en aangepast, met betrekking tot instellingen zoals het uitschakelen van roaming en het tijdelijk uitschakelen van de simkaart.


Vul je forum profiel aan met je naam,adres,klantnummer en het nummer van je mobiel in dan ziet een moderator wie je bent zodra dit topic aan de beurt is.

Het lijkt erop dat je mobiel via een satelliet toch data heeft opgepikt, zelf zet  ik  mijn mobiel in de lucht altijd in de vliegstand.


Hoi @M.Mahadew, welkom op onze community!
Ik vrees dat ik hier niet echt een ander antwoord op heb. Je toestel heeft ergens verbinding mee gemaakt en data verbruikt.

Meer informatie over Roaming kun je vinden op onze kennisbank:

Om je te beschermen tegen kosten in het buitenland kun je ook kosten buiten je bundel blokkeren:

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

 

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

 


Als een smartphone op "wifi" staat, "roaming" op "aan" en vliegtuig-stand op "uit", dan kun je er voor 100% zeker van zijn, dat ze via de "roaming"-verbinding communiceren met netwerken die niet onder roaming in de EU vallen.

Dus satellieten, zee-netwerken zoals bij de Waddeneilanden en op veerboten. 

Heb je bv ook nog veel apps open zoals Facebook, tja daar gaan de mb's à €5.


Reageer