Skip to main content
Vraag

Onterecht datakosten buiten EU terwijl ik in Spanje was

• July 24, 2026
  • 4 reacties
  • 114 keer bekeken

Ik was op 21 juli in Spanje. Ik was dichtbij de grens van Marokko, namelijk Melilia, maar nog niet in Marokko. Ik heb de hele ochtend gebruik gemaakt van mijn bel en data bundel omdat ik nog op EU grondgebied was. Om 10.54 kreeg ik een bericht van KPN dat ik mij in Marokko bevond en wat de kosten zijn. Ik heb mijn mobiele data/roaming toen uitgezet. Om 12.54 kreeg ik een bericht dat ik al 80% van €60,50 heb gebruikt. Omdat ik deze berichten heb gekregen heb ik foto's en video's gemaakt van mijn locatie met tijdstip. Om 14.16 (Nederlandse tijd) was ik bij de douane om de grens van Spanje - Marokko over te steken en om 13.41 (Marokaanse tijd, 1 uur achter) kreeg ik een SMS van mijn LEBARA prepaid kaart dat ik mij in Marokko bevond. Het is onterecht dat ik kosten moet betalen alsof ik in Marokko ben terwijl ik in Spanje was. Hoe zorg ik ervoor dat de kosten niet gefactureerd worden? 

4 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 25, 2026

Allereerst: Welkom op de kpn community! 💐

Je zult toch verbinding gemaakt hebben met een Marokkaanse mast. Netwerken stoppen nooit precies op de grens. Die kunnen dat wel tot zo'n 10 km overschrijden.

Hoe zorg ik ervoor dat de kosten niet gefactureerd worden? 

Deze kosten worden nooit vergoed, kan ik je nu al vertellen.

Om deze in de toekomst te vermijden stuur een sms met bescherming aan naar 1266. Dan ben je ervoor beschermd totdat je het weer uitzet.

Toch nog een fijne vakantie gewenst.

(geplaatst 02:06)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 25, 2026

Dank je wel, maar lijkt mij echt onterecht. Ik was letterlijk in een Europees land, mijn bundel zou daar gewoon geldig moeten zijn. En hoe komt het dat Lebara wel zo nauwkeurig is? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 25, 2026

Dat laatste weet ik niet. 

Maar er wordt al jaren voor gewaarschuwd op dit forum in verband met de buitengrenzen van EU.

Den Helder was al een buitengrens. Met Tampnet op de Noordzee. Sinds dit jaar is dat gelukkig binnen de bundel bij kpn. 

Op veerboten binnen de EU zit je ook niet op een Europees netwerk. 

Tegenwoordig is er gelukkig bescherming aan. Na vele klachten en door dit forum geïnitieerd. 

Kpn legt de verantwoordelijkheid bij de klant. De grens van € 60,50 hebben we aan Lenie Smit-Kroes te danken. Die geldt bij alle Europese providers. Daarvoor waren vakantie gangers vaak wel € 1000 kwijt aan gebruik buiten hun eigen land. 

Sommige providers hebben het maximum zelf op € 0 en kun je kiezen voor € 60,50.

Kpn doet het andersom.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Shasz, hopelijk heb je wel een fijn verblijf gehad in Spanje. Melilia is een Spaanse enclave in het land Marokko. Daar loop je dan wel het risico dat er contact gemaakt wordt met een zendmast van een Marokkaanse provider. Dat is dan in  dit geval helaas wel gebeurd. Het is dezelfde situatie die kan ontstaan als je met een bootje gaat varen vanaf Griekenland en dan in de buurt van de Turkse kust komt.